Magazin

Mislite da vas prisluškuju? Marketari potvrdili da slušaju naše razgovore radi ciljanog oglašavanja

Pričamo sa prijateljima o kozmetici, sportskoj opremi ili kulinarskim začinima i još u toku razgovora primetimo da nam na telefonu "iskaču" reklame vezane upravo za navedene teme. Da li telefon sluša šta smo pričali? Izgleda da da, jer nova otkrića govore da neke kompanije imaju mogućnost da se "uključe" u razgovore korisnika kako bi prikupile informacije, a zatim koristile te podatke za ciljana oglašavanja, govori nedavno otkriće.
Mislite da vas prisluškuju? Marketari potvrdili da slušaju naše razgovore radi ciljanog oglašavanja© Andrea Piacquadio/pexels

Mnogi od nas već dugo sumnjaju da telefoni i ostali uređaji slušaju privatne razgovore. Te naše "paranoje" se posebno ističu u situacijama kada, na primer, pričamo o šminki, nameštaju ili kuhinjskim aparatima. Tada ćemo često da primetimo na telefonu kojekave oglase vezane za naš razgovor.

Naše sumnje ipak imaju smisla

Izveštaj o kompaniji Koks Medija Grup (CMG) sa sedištem u Atlanti, otkriva da ovo preduzeće ima mogućnost da iskoristi razgovore korisnika, a zatim da ih upotrebi za ciljano oglašavanje.

U jednom trenutku, ova kompanija je isticala da može da identifikuje "releventne razgovore putem telefona, televizora i gedžeta" koristeću veštačku inteligenciju (AI) kako bi preduzećima omogućila da oglasima ciljaju određene ljude, piše Varajeti.

"Istina je. Uređaji vas slušaju", napisano je, pa obrisano na stranici sajta Koks Medija Grup.

Koliko god situacija delovala kao epizoda naučnofantastične serije "Crno ogledalo", mediji naglašavaju da je sve ovo legalno, jer korisnici prihvataju "igru" preuzimanjem ili ažuriranjem aplikacija.

Telefon aktivno sluša i prikuplja informacije

Takođe, u postu koji je objavljen krajem novembra na blogu CMG istaknuto je da "aktivno slušanje", može da "pokupi" razgovore sa telefona kako bi lokalnim oglašivačima obezbedila nedeljnu listu potencijalnih potrošača. Naglašeno je da se prikupljaju ključne reči relevantne za poslovanje, a rezultat je "efikasnost oglašavanja i tajming podignut na novi nivo", pisalo je na sajtu, pa je obrisano. Sada su dostupne arhivirane verzije teksta, a o svemu ovome je izveštavala je nezavisna medijska kuća 404 Medija.

Oglasila se kompanija - žale zbog zabune 

Koks Medija Grup u zvaničnom saopštenju tvrdi da oni "ne slušaju nikakve razgovore niti imaju pristup bilo čemu osim agregiranih, anonimnih i potpuno šifrovanih podataka koji se mogu koristiti za postavljanje oglasa". U saopštenju se nije konkretno govorilo o tome zašto su materijali o aktivnom slušanju uklonjeni sa njene veb stranice, ali je rečeno da "žale zbog bilo kakve zabune i da su posvećeni tome da marketing bude jasan i transparentan".

Mikrofon na uređaju možemo samo mi da aktiviramo, kažu iz Gugla i Epla

Povodom ove situacije, oglasio se i predstavnik Gugla:  "Godinama je Android sprečavao aplikacije da "prikupljaju" zvuk kada se ne koriste aktivno, a kad god aplikacija aktivira mikrofon uređaja, istakne se ikona. Kada je u pitanju Android 11, kao i novije verzije, aplikacije ne mogu da pristupe mikrofonu ili kameri dok rade u pozadini, čak i ako su korisnici dali izričitu dozvolu aplikacijama da to urade".

I iz "Epla" ističu sličan stav: "Nijedna aplikacija ne može pristupiti mikrofonu ili kameri telefona bez vaše dozvole". Takođe, oni navode da se podaci prikupljeni za Siri, glasovnog asistenta, "ne koriste za izgradnju marketinškog profila". 

image