Restorani služe hleb i alkohol gostima pre obroka kako bi ih naveli da pojedu više, kaže psihijatar

Često nas u restoranima posluže kriškama toplog hleba i lepinjama koje grickamo uz čašicu aperitiva. Taj ugostiteljski manir mnoge raduje, ali nas i navodi da jedemo i pijemo više nego što smo planirali. Hleb i alkohol pre obroka utiču da se osećemo srećnije, smirenije i podstiču na potrošnju novca u restoranu, kaže psihijatar.

Kada smo u kafani ili restoranu, pored ljubazne dobrodošlice, među prvim stvarima šta urade konobari jeste da stave tople lepinje, projice i kriške mirisinog hleba na sto. Zatim nas pitaju za piće. Odlučimo se za čašicu rakije i dok biramo obrok "kidamo" hleb i pijuckamo alkohol. Onda naručimo jelo, pa dok čekamo, nastavljamo sa konzumacijom preukusnih testa.

"I hleb i alkohol oslobađaju serotonin u mozgu, čineći da se osećamo srećnije i smirenije. Ove dve namirnice nas podstiču da potrošimo više novca u restoranu", ističe psihijatar Danijel Amen i naglašava da ovo nije zlobna namera ugostitelja, nego tako kaže nauka, piše Dejli Mejl.

Prema Amenu, ovaj neurotransmiter, koji se često naziva "hormonom sreće", izaziva osećaj blagostanja i spokoja.

Povećanje serotonina je kratkotrajno i kada nivo počne da pada, žudimo da povratimo taj neuhvatljivi pozitivni osećaj koji se pretvara u naručivanje hrane i trošenje novca.

Ovo doktorovo objašnjenje je apsolutni hit na mrežama, jer ga je na TikToku pogledalo više od 1.8 miliona ljudi. 

Kako hleb i alkohol utiču da trošimo više novca u restoranima

Hleb možemo da izazove skok šećera koji povećava proizvodnju serotonina. Alkohol, s druge strane, ne samo da eskalira nivo serotonina, već i smanjuje inhibicije i narušava rasuđivanje. Tada pravimo manje uzdržane izbore, naručujemo jela, trošimo novac.  Drugim rečima, hleb i alkohol mogu da nam malo pomute rasuđivanje.

Funkcija frontalnog režnja

Navedeni fiziološki efekti dovode do smanjene funkcije frontalnog režnja, regiona mozga odgovornog za kontrolu impulsa, planiranje i donošenje odluka. Pošto je njegova funkcionalnost ugrožena, onda smo skloniji nekontrolisanom izboru, čime trošimo više para. Iako ovaj mehanizam nekima izgleda manipulativno, doktor pojašnjava da to nije zlonamerno ponašanje ugostitelja, već samo svedoči koliko duboko mozak upravlja našim ponašanjem.