Magazin

Šta je impulsivna kupovina i kako se "odbraniti" od neobjašnjive želje da pazarimo sve što vidimo

Odlazak u kupovinu mnogi doživljavaju kao vid zabave i opuštanja, ali, ovaj vid "terapije" itekako može da nam se obije o glavu, naročito kada pazarimo i ono što nam treba i ono što nam ne treba. Ovaj fenomen impulsivne kupovine je aktuelan uvek, a naročito za vreme praznika, a mi vam donosimo 5 saveta kako se izboriti sa njim.
Šta je impulsivna kupovina i kako se "odbraniti" od neobjašnjive želje da pazarimo sve što vidimo© Canva / Alliance Images

Sigurno ste se makar jednom u životu našli u situaciji da dođete u tržni centar po jednu stvar, a izađete sa još pet, a možda i više. Ne brinite, niste usamljen slučaj, naročito ne sada, kada su popusti svuda unaokolo, a izlozi šareniji i primamljiviji nego ikada.

Impulsivna kupovina se možda najjednostavnije može opisati kao nepromišljena kupovina podstaknuta nekom neobjašnjivom željom. Kupovina obavljena na brzaka, bez imalo razmišljanja o tome da li nam je nešto potrebno ili na koji način će se to odraziti na kućni budžet.

Na koji način se odupreti želji da pazarimo baš sve što vidimo?

Prilikom odlaska u kupovinu definišite budžet

Jedan od najboljih načina da se "odbranite" od misli o kupovini nepotrebnih stvari jeste ograničavanje budžeta pre obavljanje iste. Još bolje bi bilo da imate i mesečni budžet u kome ćete jasno definisati koliko novca u tom mesecu imate na raspolaganju za šoping. Ovo će vas navesti da racionalnije raspolažete novcem koji imate i pomoći da se oduprete impulsivnoj kupovini.

Odjavite se sa mejling-lista svih brendova i lanaca prodavnica

Još jedna efikasna strategija koja će vam pomoći da uštedite novac i ne razmišljate o kupovini podrazumeva odjavljivanje sa svih mejling-lista na koje ste pretplaćeni. Drogerije, omiljeni brendovi, lanci prodavnica i tržni centri veoma vešto umeju da izmanipulišu našim željama i potrebama, a jedan od alata koji koriste je i imejl marketing. Kada se odjavite sa liste primalaca promo mejlova, nesvesno ćete prestati da razmišljate i šta to novo ima u radnjama ili na sajtu, a samim tim i smanjiti verovatnoću impulsivne kupovine.

Obrišite podatke kreditnih kartica sa onlajn prodavnica

Internet kupovina je danas veoma zastupljena, i, istini za volju, ona je jedan od najlakših načina da pazarimo nešto. Međutim, mogućnost onlajn kupovine nas često navede da kupimo još nešto, pored onoga što smo planirali, posebno jer trgovci i sami nude slične ili proizvode koji se mogu kombinovati sa onim što pretražujemo. Kako ne bismo upali u zamku impulsivne kupovine, stručnjaci savetuju da sa svih sajtova i onlajn platformi obrišemo podatke o svojim platnim karticama. Sledeći put kada u "korpu" stavimo artikle koji su nam se dopali, moraćemo da posegnete za novčanikom, pa postoji verovatnoća da ćemo se usput predomisliti.

Pre kupovine krerajte spisak

Kupovina artikala po spisku nije nužno ograničena na supermarkete, već po istom principu možete kupovati i garderobu, kozmetiku ili tehniku. Jasna lista artikala koji su nam zaista potrebni će nam pomoći da se fokusiramo na stvari po koje smo došli i ne dozvolimo da naš pogled "odluta" u smeru onog tamo lepog džempera koji bi nam se možda lepo slagao sa cipelama koje smo kupili prošli put, a nikada ih nismo obuli. Prepoznali ste se u opisu? Vreme je da sednete i napravite spisak za narednu kupovinu.

Pravilo 24 sata

Peta sjajna strategija u borbi protiv impulsivne kupovine je čekanje. Možda zvuči neobično, ali radi. Koliko ćete čekati zavisi samo od vas - neki su vreme između "dopada mi se" i "kupujem" ograničili na 24 sata, neki na nedelju dana, a neki i na čitav mesec, zavisno od toga koliko racionalno mogu razmišljati i koliko su spremni da se odupru želji. Ono što je važno jeste da se to vreme iskoristi za analizu - da li nam artikal zaista treba, da li već imamo isti ili sličan koji se ne koristi, da li će i koliko to uticati na budžet i slično. Ukoliko procenite da je to nešto što je zaista potrebno, nema dileme, kupujte!

image