Magazin

Performans u modi - umetnost ili samo marketinški trik

Moda ima mnogo dimenzija, od našeg svakodnevnog stila, do velikih događaja predstavljanja na pisti. Šta upravo ovakvi događaji mogu značiti za dizajnera, ali i za nas kao publiku?
Performans u modi - umetnost ili samo marketinški trik© Youtube/Dezeen

O Koperni kolekciji predstavljenoj na Pariskom fešn viku 2022. godine se priča nedeljama. Bela Hadid izlazi u donjem vešu, tim stručnjaka nanosi i oblikuje tekstilni materijal, dobijen iz spreja, direktno na njoj. Mišljenja su bila podeljena – videli smo oduševljenje komibinacijom mode i nauke, ali i komentare da se spektakl desio samo radi publiciteta.

Ovo nije prvi put da je umetnički ili naučni poduhvat u modi privukao pažnju. Iris van Herpen godinama dobija pohvale za kinetičke konstrukcije na reviji, dok se Koperni revija poredi sa MekKvinovim finalom prolećne kolekcije 1999. godine, gde dva robota prskaju boju po beloj haljini supermodela Šalom Harlou. Međutim, MekKvinova vizija je izuzetno mračnija, postavljaući modela i ženu kao objekat koji trpi agresiju zarad kreativnosti umetnika.

Revije koje privlače veliku pažnju imaju jednu zajedničku osobinu, a to je da spajaju više grana umetnosti. Neke je fascinirala revija Rik Ovensa za proleće 2016., dok su je drugi smatrali besmislenom, ili čak smešnom - ali svi su o njoj pričali.

Upravo ovakve raznovrsnosti u svetu mode su ono što drži intrigu i podiže revije na svežumetnički nivo. Revija kao što je Kopernijeva može nam delovati previše pretenciozno i nedostupno, ali može biti i inspiracija za istraživanje ličnog stila. Moda je na kraju krajeva, umetnost, a nju uvek možemo da tumačimo kako želimo.

image