Pušenje, crvena i ravna kosa, boja kože: Šta smo sve nasledili od neandertalaca

Da li ste pušač i nikako ne možete da se odreknete ove navike? Ako su važi preci bili Neandertalci, onda je ona možda jednostavno "zabeležena" u vašem DNK. Isto važi i za one koji imaju gustu, ravnu kosu, za one koji uvek ustaju rano ili koji su osetljivi na određen virus... Stručnjaci su podelili sledećih nekoliko zanimljivih osobina i navika koje savremen čovek ima, koji verovatno predstavljaju posledice mešanja praistorijskih ljudi sa Neandertalcima.
Pušenje, crvena i ravna kosa, boja kože: Šta smo sve nasledili od neandertalaca© Pexels/Geri Tech

Brojna istraživanja su pokazala da mnogi ljudi danas imaju DNK Neandertalaca. Zahvaljujući mešanju Neandertalaca i praistorijskih ljudi, oni koji imaju poreklo iz Evrope i Azije imaju od 1 do 2 odsto DNK Neandertalaca, dok se kod onih koji su rođeni u Istočnoj Aziji ovaj broj može podići i do 4 odsto.

Sada je genetički inženjer podelio nekoliko osobina i navika za koje je dokazano da su vezane za DNK Neandertalaca. "Ovaj DNK predstavlja veoma mali procenat genoma savremenog čoveka i ovi podaci su samo komadići velike genetičke "puzle", koja čini svakog pojedinca jedinstvenim," objašnjava inženjer Sebnem Unlusler za "Dejli mejl".

Pušenje

Studija iz 2016. je pokazala da DNK Neandertalca sadrži jedan specifičan deo, koji može da poveća verovatnoću da pojedinac razvije zavisnost od nikotina. Ovo otkriće je posebno interesantno zato što su Neandertalci živeli na području Evrope oko 40 milenijuma pre nego što je na istim mestima počeo da se razvija uvoz duvana.

Istraživači kažu da su ove DNK sekvence možda pomogle Neandertalcima da se privikavaju na nove okoline, ali da sada mogu da dovedu i do negativnih posledica. Pored zavisnosti od nikotina, u ove posledice spadaju depresivna stanja i drugi mentalni poremećaji.

Crvena, gusta i ravna kosa

Postoji šansa da ljudi koji imaju gustu i ravnu kosu verovatno imaju DNK Neandertalaca, jer se ovo poreklo vezuje za ovaj tip dlake. "Pored toga, DNK Neandertalaca se vezuje i za ljude koji imaju prirodnu crvenu boju kose," objašnjava Unlusler.

Ranoranioci

Istraživanje objavljeno u decembru je pokazalo da su Neandertalnci koji su živeli na području Evroazije iskusili veće promene u godišnjim dobima nego njihovi rođaci u Africi, što je verovatno uticalo da razvoj njihovog cirkadijalnog ritma (biološkog sata koji nam "diktira" kada treba da spavamo i da se budimo).

Rezultati su pokazali da su se ove vrste gena bile prisutne kod Neandertalca od pre 120 hiljada godina, kao i kod jednog mlađeg, od pre 52 hiljade godina.

"Na višim geografskim širinama, korisno je da čovek ima biološki sat koji će bolje da predvidi i prilagodi se promeni svetla tokom određenog godišnjeg doba," rekli su autori studije za Si-En-En.

Boja kože

Studija sprovedena u Nemačkoj 2018. godine je pokazala da geni koje čovek nasledi od Neandertalaca mogu da utiču na to da li će mu koža potamneti ili izgoreti kada je izložena suncu. Naučnici dodaju da zbog ovih gena koža pojedinca može postati tamnija, ali i da postoji mogućnost da su svetlije nijanse kože pružale veću zaštitu od UV zračenja, posebno u područjima gde sunčeva svetlost nije bila velikog intenziteta.

Povećana osetljivost na Kovid 19

Tokom prvih meseci pandemije Kovida 19, istraživači su otkrili da jedan hromozom koji je savremen čovek nasledio od Neandertalaca može da ga čini osetljivijim na virus i probleme sa plućima.