Magazin

Onlajn bonton: glasovne poruke i emotikoni

Navike ljudi u komunikaciji preko društvenih mreža i instant mesindžera imaju svoja nepisana pravila. Šta ljudi misle o glasovnim porukama, greškama sagovornika u kucanju, ali i o obaveštenjima, pokazalo je jedno istraživanje u Rusiji.
Onlajn bonton: glasovne poruke i emotikoni© Pixabay/geralt

Čini se da je telefonski razgovor sasvim izašao iz mode i zamenjen je slanjem poruka. Korišćenje ovog vida komunikacije drastično se povećalo, a praktikuju ga svi uzrasti, pa ljudi radije biraju da pošalju poruku ukoliko za to postoji opcija.

"Seckanje" jedne poruke na nekoliko delova nervira svakog trećeg ispitanika, a greške u kucanju primećuje više od polovine ali im one ne smetaju. 

Kada šalju govorne poruke, skoro polovina ispitanika smatra da nije potrebno da prethodno pitaju sagovornike da li imaju priliku da ih saslušaju. Nasuprot tome, 21 procenat učesnika istraživanja se ljuti kada nema priliku da presluša dobijenu poruku. Automatska transkripcija glasovnih poruka u tekst, mogla bi da poboljša odnos prema glasovnim porukama, smatra dve trećine ispitanih.

Skoro svi učesnici israživanja rekli su da koriste stikere i emotikone u prepiskama - 72 procenta u dopisivanju sa prijateljima, više od pola u porodičnim grupama, nešto manje u poslovnim konverzacijama i sa poznanicima. Smatra se da dodavanje emotikona i stikera pomaže da se porukama da dodatno značenje, a dobra su zamena za brz odgovor na poruke.

Brz tempo života, stvorio je i nov način komuniciranja u okviru koga ljudi sami stvaraju pravila. Možda bi ipak bilo potrebno, makar u domenu poslovne komunikacije, ova pravila formulisati. Reči mogu biti pogrešno protumačene, poruke mogu biti nepotpune i granice lepog ponašanja mogu biti prekršene a da to niste ni znali.

Pravila komunikacije na onlajn grupama:

  • Budite ljubazni sa svim učesnicima konverzacije
  • Potrudite se da poruke i pozive vezane za posao šaljete samo u okviru radnog vremena
  • Glasovne poruke šaljite samo kad prethodno tražite (i dobijete) dozvolu od sagovornika
  • Označite/tagujte sagovornika kojem se obraćate

Koristite grupu isključivo za ono za šta je namenjena

  • Pretražite čet/ pregledajte prepisku, pre nego što postavite pitanje - možda je neko od učesnika već poslao informaciju koja vam je potrebna
  • Izbegavajte da šaljete nepotrebne informacije tj. da "spamujete" - držite se teme grupe
  • Zaključite konverzaciju sa važnom informacijom,  da ne biste podstakli dodatna pitanja

Potrudite se da pišete gramatički ispravno i jasno

  • Proverite tekst poruke pre nego što je pošaljete kako u njoj ne bi bilo slovnih grešaka
  • Ne zloupotrebljavajte emotikone i ne koristite opciju Caps Lock
  • Nemojte slati jednu informaciju u nekoliko poruka, po 2,3 reči - bolje napišite sve u jednoj poruci

 

image