Često je teško odoleti kupovini, bilo da je za bliske ljude ili za sebe, pogotovo u predstojećem prazničnim periodu. Bliži se kraj godine a oko nas su svuda informacije o prazničnim sniženjima. Polako pripremamo liste za kupovinu i razmišljamo o idejama za poklone za drage i važne osobe. Međutim, neretko odlučimo da mimo ovih spiskova, dok obilazimo tržne centre ''počastimo'' i sebe. Ponese nas praznični duh, sve je sniženo, svi su nasmejani, zašto da ne?
Problem nastaje kada ova potreba za čašćavanjem sebe dolazi bez ikakvog povoda i često, ili kada ubeđujemo sebe da nam je određeni predmet mnogo potrebniji nego što zaista jeste. Ovo je poznato kao "didro" efekat.
Nazvan je po čuvenom francuskom filozofu Didrou iz 18. veka koji je ceo život bio siromašan. U njegovoj 52. godini života, Katarina Velika, tadašnja carica Rusije, otkupila je celu njegovu biblioteku. Od zarađenog novca, Didro se počastio skupocenim crvenim bademantilom. Umesto da se raduje, rastužio se, jer se sad izgled njegove kuće više nije slagao uz ovaj novi, luksuzni komad - odudarao je. Zbog bademantila, odlučio je da promeni enterijer doma i kupi potpuno nov nameštaj za svaku prostoriju.
"Didro" efekat je mnogo više od inicijalnog zadovoljstva koje osećamo kada kući odnesemo novu stvar. Kada kupimo skupocenu haljinu il odelo, često nam se ''traži'' da uz to ukombinujemo nove cipele, nakit ili sat. Ne ide baš da "stara'' verzija nas nosi novu haljinu – potrebni su i novi aksesoari da upotpunimo novu verziju sebe. Drugim rečima, kupovina jedne nove stvari često dovodi do kupovine druge.
Iako na prvi pogled ovo ne deluje kao ozbiljan problem, potreba za dokazivanjem preko materijalnih dobara, doživljaj kupovine kao put do sreće, može da dovede do velikog stresa ili krize identiteta, a ljudi mogu upasti i u velike dugove.
Kako izbeći, ili umanjiti "didro" efekat u društvu koje ga ohrabruje?
Za početak, pokušajte da ne dozvolite da vas ne povedu promocije i reklame. Jedini cilj koje one imaju je da se taj proizvod prodaje. Kupovina ne garantuje unutrašnje zadovoljstvo i ispunjenje, a često ne možete biti sigurni da ćete ikada koristiti to što ste kupili kada uzbuđenje prođe. Takođe, pre svake kupovine, možete sebi napraviti strog spisak stvari koje su vam zaista potrebne. Na ovaj način se može izbeći impulsivna kupovina nečega što nam je u trenutku zapalo za oko. Ovakvi predmeti uglavnom završe na nekom ''sigurnom mestu'', dok ne osetimo pravi momenat za njih, ili ih potpuno zaboravimo.
Najbolje je pronaći sredinu. Ne preporučuju se ekstremi i nije cilj da sebi ograničavate zadovoljstvo kupovine. Međutim, svako zadovoljstvo mora imati meru. Važno je pronaći razliku između zabave, funkcionalnosti i iskrene želje za kupovinom nečega lepog, jer, kako kaže Didro "Bio sam apsolutni gospodar svog starog bademantila, a sad sam postao rob novog".