Odlazak u kupovinu je se često naziva "šoping terapija", a brojna istraživanja su zaista pokazala da tradicionalna kupovina (razgledanje i kupovina u prodavnicama) može ublažiti tugu (barem privremeno), i pružiti osećaj kontrole. Osim toga, ova vrsta "terapije" se pokazala efikasnom i za poboljšanje odnosa između emotivnih partnera.
S druge strane, savremena kupovina preko interneta postaje sve popularnija i mozak joj uglavnom ne može odoleti. Obe vrste šopinga mogu izazvati zavisnost, a njihovo kombinovanje stvara veliki nalet dopamina, objasnio je za "Tajm" profesor psihijatrije koji proučava zavisnost od kupovine dr Elijas Abužaud.
"Na mreži, poriv za kupovinom se može zadovoljiti mnogo brže, što otežava odolevanje, a čini se da anksioznost i depresija pojačavaju te efekte. Jedna stvar koja kupovinu svakako može učiniti rizičnijom je nešto poput nelečene depresije, jer ljudi traže brz, privremeni podsticaj za raspoloženje," rekao je dr Elijas.
Ljudi koji su imali zavisnost od onlajn šopinga često opisuju da bi se većinu vremena više radovali samom procesu pretrage i kupovine, nego paketima koji bi im stigli. Drugim rečima, ono malo zadovoljstva koje su dobijali je proizašlo iz iščekivanja, a ne samih artikala.
U jednoj studiji su naučnici uslovljavali pacove da očekuju da će dobiti narkotike kada bi zazvonilo zvono, ali istraživači su otkrili da bi pacovi imali intenzivan nalet dopamina od samog zvuka zvona, čak i kada ne bi dobili supstancu. Stručnjaci smatraju da se ova reakcija može porediti sa prijatnim osećanjima koji čin onlajn naručivanja podstiče.
Međutim, upravo se na ovaj način razvija zavisnost od kupovine, koja samo može još brže da se razvija onlajn putem, a da to pojedinac ni ne primeti. Vremenom, to može uticati na mentalno zdravlje (jer konstantno tražite sledeće zadovoljstvo), a takođe predstavlja veliki gubitak novca i gomilanje stvari koje retko koristite i nosite.
Naravno, kupovina na mreži je ponekada neizbežna, ali postoje načini da ovo bude kvalitetniji proces, da se lakše izborite sa željom za impulsivnom kupovinom i samim time postanete srećniji onlajn kupac.
Skoncentrišite se na sadašnjost
Ako treba da kupite nešto, pokušajte da pronađete proizvod koji može da zadovolji potrebu, umesto da brinete o pronalaženju "savršene" stvari. Stručnjaci za "Tajm" objašnjavaju da ljudi koji donose odluke na opušteniji način nisu opterećeni kao oni koji uvek traže "samo najbolje".
Drugim rečima, ako određeni artikal nije u boji koju ste zamislili, ali je funkcionalan i kvalitetan, onda slobodno kupite, kako biste izbegli dalje pretraživanje i gubljenje vremena.
Poništite čuvanje podataka o kreditnoj kartici
Jedan od ključnih načina za izbegavanje impulsivne kupovine je uklanjanje automatskih podešavanja na sajtovima. Dobar prvi korak bi bilo brisanje ličnih podataka i detalja o vašoj kreditnoj kartici u vašem veb pretraživaču. Na ovaj način sebi malo otežavate princip onlajn šopinga, što vas postepeno može odvratiti od navike.
Uspostavite period čekanja na sve kupovine
Bilo da je u pitanju dan, nedelja ili mesec, razmislite o tome da sebi uvedete određeni period čekanja na sve kupovine koje nisu prioritet. Sledeći put, kada pronađete nešto što vam se dopada, sačekajte neko vreme pre donošenja odluke.
Ako određenu stvar želite danima ili čak nedeljama nakon što ste je prvi put ugledali, onda to može biti znak da bi ipak trebalo da je uzmete. S druge strane, ako već sutradan izgubite interesovanje za artikal koji ste sačuvali, onda je bolje da odustanete od njega. Na ovaj način ćete lakše napraviti razliku između biranja stvari koje su vam zaista potrebne i one koje deluju dobro samo na prvi pogled.
Otkazivanje pretplata
Reklamne e-poruke su dizajnirane tako da vas nateraju da kupujemo. Otkazivanje pretplata, uklanjanje praćenja ili utišavanje Instagram influensera koji promovišu proizvode, može biti efikasno. Ove vrste reklama vas lako mogu uveriti da vam nešto nedostaje, da jednostavno morate da kupite određeni artikal da biste bili u trednu, srećni, da biste napravili "dobar" izbor...
Najbolje je da poptuno izbegnete ovu vrstu sadržaja i "očistite" svoj digitalni prostor, tako da nećete osećati potrebu za šopingom.