Da bi deca naučila da čitaju, roditelji treba da im uključe titlove dok gledaju crtaće, kažu stručnjaci

Iako nije preporučljivo da vaše date satima gleda televiziju ili zabavan sadržaj na tabletu, postoji jednostavan način da ova aktivnost postane edukativna i produktivna - za početak, dovoljno je samo da uključite titl. Stručnjaci veruju da je ovo dobar način da dete kroz zabavu razvija kognitivne veštine.

Deca uzrasta od četiri do sedam godina imaju dvostruko veće šanse da postanu vešti čitaoci ako gledaju televizor sa uključenim titlovima, smatraju stručnjaci. S obzirom da su digitalni uređaji veoma prisutni u životu mališana, odrasli imau obavezu da ih na najbolji mogući način uključe u svakodnevnicu.

Preporučljivo je da se titlovi uvek uključe kod crtanih filmova koji sadrže veliki broj "reči visoke frekvencije", to jest reči koje se više puta pojavljuju, te ih je lakše zapamtiti i prepoznati. "Ovo je kao da detetu krišom ubacite povrće u večeru - deca to ne primećuju, ali vi znate da je dobro za njih," rekao je Henri Voren, suosnivač kampanje "Turn on the Subtitles (Uključite titlove)", prenosi "Dejli mejl".

Naučnici smatraju da gledanje crtanih filmova nije nužno gubljenje vremena ako su titlovi uključeni, jer će na taj način deca savladati veštine prepoznavanja reči i čitanja.

Ako uključite titlove, onda bi za samo godinu dana deca "pročitala" isti broj reči koji se nalaze u svim knjigama o "Hariju Poteru", "Narniji", "Gospodaru prstenova...", tvrdi Voren.

Nauka koja stoji iza ove neočekivane veze se oslanja na činjenicu da se titlovi ne mogu lako zanemariti kada se pojave na ekranu. S obzirom da ih deca ih automatski prate, čak i ako još ne mogu da ih pročitaju, oni stvaraju vezu između zvukova i napisanih reči.

Ovi mehanizmi su najefikasniji kada su reči u titlovima one sa kojima se deca često susreću. Istraživanja sugerišu da ovo pomaže deci da razviju veštine čitanja brže nego što bi inače mogla - posebno ako ne čitaju mnogo štampanih dela. 

Umerenost je cilj

Iako nije preporučljivo da dete provodi vreme gledajući u ekrane, zbog brojnih negativnih posledica koje ova navika može imati na njihov fizički i mentalni razvoj, važno je da roditelji pronađu najkvalitetniji način korišćenja digitalnih uređaja.

Tablet, telefon i televizor ne bi trebalo da menjaju tradicionalno učenje čitanja i pisanja, ali ako su deo detetove svakodnevne razbibrige, titlovi mogu biti vrlo efikasan "dodatak" zabavi i poboljšanju kognitivnih sposobnosti.