Daleko od svetala velegrada, u ruskom gradiću Ribinsk, davne 1878, odnosno 1881. godine, rođena su dva brata - Josif i Nikolaj Šenker. Njihova sudbina, a naročito karijera, dostojna je velikog platna, i to ne bilo kakvog već pravog, holivudskog.
Kako su Josif i Nikolaj postali Džozef i Nikolas
Početkom 90-ih godina 19. veka porodica Šenker je zajedno sa drugim jevrejskim porodicama u Ameriku i tako je počela njihova priča u "obećanoj zemlji". Našavši se na nepoznatom terenu, daleko od rodbine i prijatelja, Šenkeri su shvatili da nemaju mnogo izbora, te da njihov uspeh zavisi od brzine prilagođavanja.
Ne znajući od čega da počnu, prvo su promenili imena, kako bi ona zvučala prijemčivije američkom uhu: Josif je postao Džozef, a Nikolaj - Nikolas. Prezime je takođe malčice korigovano, iz Šenker u Šenk. Upravo sa tim imenima dvojica Rusa ispisala su istoriju svetske kinematografije.
Posla ima ko hoće da radi
Džozef i Nikolas su se vrlo brzo snašli: prvo su prodavali novine, a potom se zaposlili u lokalnoj apoteci, kao obični pomoćnici. Radili su marljivo za svega 600 dolara gotovo danonoćno, znajući da njihova i sudbina njihove porodice zavisi od toga koliko se potrude i brzo infiltriraju u društvo.
Nakon dve godine rada u apoteci momci su skupili dovoljno novca da je otkupe, ali im urođeni preduzetnički duh nije dao da se na tome zaustave. Uloživši još malo truda i ljubavi u biznis, uspeli su da ga nakon samo 3 meseca prodaju po čak 6 puta većoj ceni. Zadovoljni i puni elana, mladići su nastavili da usavršavaju svoje preduzetničke veštine.
Jedno poznanstvo je preokrenulo sudbinu braće Šenk
Sudbina se braći Šenk osmehnula još nekoliko puta, ali je prava prekretnica u njihovim životima nastupila kada su upoznali Markusa Loua, koji je svoje bogatstvo stekao zahvaljujući automatima za igre na sreću i bioskopima. Znajući da im on može finansijski pomoći, Džozef i Nikolas su mu predstavili ideju za otvaranje luna parkova. I, upalilo je!
Braća su uz pomoć pozajmice počela da grade podijume za igru, barove i zabavne parkove, a paralelno proučavaju i filmsku industriju, koja je tad bila na samom početku svog razvoja. Srećom, na vreme su prepoznali njen potencijal, pa im je svaka investicija, jedna za drugom, donosila veliki novac i slavu.
U jednom trenutku braća su se razdvojila - Džozef se 1916. godine oženio zvezdom nemog filma Normom Talmadž i preselio u Kaliforniju. Nikolas je odlučio da ostane u Njujorku i nastavi saradnju sa Markusom Louom, koji je u to vreme imao u svom vlasništvu čak 119 bioskopa širom Sjedinjenih Američkih Država i Kanade.
Dve najveće producentske kuće u rukama dvojice Rusa
Sredinom 20-ih godina 20. veka Lou je kupio 3 filmske kompanije. Međutim, njegova ideja nije bila da vodi 3 male, već jednu veliku kompaniju, pa ih je uz pomoć Nikolasa objedinio u korporaciju Metro-Goldwyn-Mayer (MGM). Nakon smrti Loua 1927. godine, Nikolas je preuzeo "kormilo" filmskog studija i nastavio da ga razvija i širi sve do 1955. godine, kada je na njegovo mesto došao Artur Lou, Markusov sin.
Istovremeno je Džozef na poziv Čarlija Čaplina postao predsednik filmske kompanije United Artists, koja je u to vreme proizvodila tek oko 8 filmova godišnje. Uvidevši potencijal, on je izvršio reorganizaciju biznisa i privukao nove zvezde i producente. Pod njegovom "dirigentskom palicom" United Artists je dobio i svoju prvu nagradu Američke filmske akademije, što je Džonasu dalo vetar u leđa.
I u izazovnim vremenima braća Šenk su ostala na vrhu
Nikolasov biznis je bio stabilan, ali se Džozefov 30-ih godina našao na "tankom ledu". Tada su se u Holivudu pojavili prvi zvučni filmovi koji su veoma uzdrmali produkciju nemih filmova kojima se bavila producentska kuća United Artists. Međutim, on je uz malo truda i mnogo vere uspeo da sačuva lidersku poziciju čak i u tako izazovnim vremenima.
Tri godine kasnije on je zajedno sa bivšim rukovodiocem produkcije Warner Bros, Darilom Zanukom, osnovao je nezavisnu producentsku kompaniju 20th Century Pictures, a još dve godine kasnije je pripojio kući Fox Film Corporation. Tako je nastala je nova korporacija 20th Century Fox, koja je Džozefu donela još više novca i slave.
I tako su Nikolas i Džonas, dvojica braće iz ruske provincije, osnovali Holivud. Bez njih, njihovih ambicija i vere u budućnost filma verovatno ne bi postojao ni Metro-Goldwyn-Mayer, ni 20th Century Fox - dve najveće producentske korporacije u istoriji kinematografije.