Magazin

Vožnja u nenaspavanom stanju je jednako opasna kao pod dejstvom alkohola, pokazala su istraživanja

Vožnja pod dejstvom alkohola je jedan od najčešćih uzročnika saobraćajnih nezgoda, pa je i kažnjiva zakonom ukoliko se u krvi vozača nađe više promila od dozvoljenog. Međutim, o vožnji u nenaspavanom stanju se malo priča, iako je jednako opasna.
Vožnja u nenaspavanom stanju je jednako opasna kao pod dejstvom alkohola, pokazala su istraživanja© Canva / klebercordeiro

Zamislite da vas u vožnji zaustavi policija, isključi vas iz saobraćaja i napiše vam kaznu jer automobilom upravljate nenaspavani. Zvuči potpuno suludo, ali bi bilo sasvim ispravno, imajući u vidu da je rizik da učestvujete u saobraćajnoj nezgodi jednako visok kao i kada vozite pod dejstvom alkohola.

Umor i neispavanost krivi za petinu saobraćajnih nezgoda

Blizu 20 procenata svih saobraćajnih nezgoda povezani su sa umorom vozača tokom vožnje. Ovo potvrđuje i crna statistika na putevima u zemlji i inostranstvu, ali i istraživanja naučnika koji se bave ponašanjem vozača za volanom i brzinom njihovih reakcija zavisno od stepena umora, prenosi magazin The conversation.

Nedavna studija koja je objavljena u naučnom magazinu Nature and Science of Sleep otkrila je da je količina sna usko povezana sa rizikom od učestvovanja u saobraćajnoj nezgodi, a da su vozači koji su spavali manje od 5 časova prethodne noći jednako nebezbedni učesnici u saobraćaju kao i oni koji su za volan seli pripiti.

Manjak sna utiče na sposobnost upravljanja vozilom

Kako bi ustanovili u kojoj meri neispavanost utiče na koncentraciju u saobraćaju i verovatnoću saobraćajnih nezgoda, naučnici su analizirali 61 jedinstvenu studiju, pri čemu su otkrili da je upravljanje automobilom nakon manje od 4 ili 5 sati sna u prethodnih 24 časa jednako opasno kao i vožnja sa 0,05 promila alkohola u krvi.

Međutim, to nije sve: rizik se drastično povećava sa svakim "izgubljenim" satom sna prethodne noći. Neke studije su čak pokazale da kada vozač nije spavao uopšte, ili je spavao manje od četiri sata prethodne noći, verovatnoća da će doživeti nesreću može porasti i do 15 puta.

Imajući ovo u vidu, postavlja se pitanje: da li je moguće uvesti zakon koji reguliše pitanje upravljanja vozilom u stanju nenaspavanosti i propisuje minimalan broj sati sna koji je potreban kako bi neko seo za volan. Naučnici smatraju da da, ali da bi tako nešto zaživelo neophodno je pronalaženje instrumenata koji bi mogli otkriti koliko je neko spavao sati.

image