Sve više prevara se dešava putem mobilnih telefona, jer ih danas praktično svi koriste, i mlađe i starije generacije. Nekada zlonamernici poruke upućuju putem popularnih mesindžera kao što su Vacap ili Telegram, a nekada su toliko drski da se usuđuju čak i direktno da zovu putem telefona.
Prevaranti ne prezaju ni od čega, a kako bi došli do brojeva vaših računa u bankama ili lozinki od mejla ili društvenih mreža oni koriste dobro razrađene šeme - koriste trenutak nepažnje, "udaraju" na emocije, pa čak i poklanjaju imaginarne novčane iznose ili druge poklone.
Otkriti zlonamernike nekada može biti jako teško, ali nije nemoguće, samo ako ispratite savete koji daju stručnjaci za sajber-bezbednost. Ove rečenice prevarante odmah odaju, a ako se desi da ih čujete preko telefona, odmah prekinite vezu i pozovite provajdera da prijavite problem.
"Dobar dan, na vezi je agent iz vaše banke"
Nije nemoguće da vas nekada pozovu agenti banke u kojoj imate otvorene dinarske ili devizne račune. Međutim, oni vam nikada, ama baš nikada, neće tražiti da izdiktirate broj kartice, kao ni CVC-kod sa njene pozadine. Zaposleni u banci imaju sve podatke vaših računa, kao i vaše lične podatke.
Sa druge strane, prevarantima su ovi podaci potrebni kako bi izvršili transakciju u vaše ime i skinuli vam novac sa računa. Naravno, oni vam neće reći istinu, već će izmisliti da je došlo do, primera radi, blokade vaše kartice, i da su podaci potrebni kako biste je odblokirali.
"Stigao vam je verifikacioni kod"
Kako bi se pristupilo nalozima na društvenim mrežama ili elektronskoj pošti, često je neophodan verifikacioni kod, koji aplikacija automatski šalje na broj telefona koji je povezan sa nalogom. Prevaranti se mogu predstaviti kao tehnička podrška recimo Instagrama ili Gugla i zatražiti da im izdiktirate kod koji ste dobili.
Ali, ovo je zamka! Ukoliko dobijeni verifikacioni kod podelite sa bilo kim ko se nalazi sa druge strane telefona, budite sigurni da svom nalogu više nećete moći da pristupite. Već tokom poziva lozinka će biti promenjena, a ukoliko budete želeli da vratite nalog, oni će tražiti novac.
Lažni prijatelji traže pomoć
Svako će pomoći prijatelju i članu porodice ako se on nađe u nevolji. Ovu empatiju prevaranti često koriste, pa se, kako bi inicirali transakciju, lažno predstavljaju kao neko ko vam je blizak ili kao pripadnik policije (jer je tako uverljivije). Naravno, uvek je kontekst neki nemili događaj, a vaš plijatelj ili član porodice trenutno nije u mogućnosti da razgovara.
Kada se nađete u ovakvoj situaciji, pred vama je težak izbor - spustiti slušalicu jer osećate da nešto nije u redu ili ipak pomoći i poslati novac jer - šta ako ovo nije prevara? Najbolje bi bilo dau tom trenutku pokušate sa prijateljem ili rođakom direktno stupite u kontakt i proverite verodostojnost informacija.
Nisu samo prijatelji lažni, i nagrade su
"Čestitamo! Osvojili ste vrednu novčanu nagradu koju možete preuzeti ukoliko se registrujete na sajtu ili izdiktirate broj kartice i CVC-kod." Ako čujete ovu rečenicu - ne nasedajte! Niko ne deli nagrade uz uslov da se preko telefona ili sajta unesu poverljivi podaci!
Postoji još jedna, slična šema: u pitanju je opet neka nagrada, ovog puta robna, ali je potrebno da uplatite određeni iznos kako bi se ona poslala na vašu adresu. Naravno, i u ovom slučaju je reč o prevari, pa bi najbolje bilo da bez dalje diskusije prekinete vezu.