Ako volite vino, zahvalite se asteroidu koji je "zbrisao" dinosauruse

Sledeći put kada želite da popijete čašu vina, nazdravite u ime asteroida - izumiranje dinosaurusa, izazvano ogromnim asteroidom Krater Čiksulub pre oko 66 miliona godina, je pomoglo da grožđe napreduje i raste, kaže nova studija. Ovaj događaj je verovatno bio razlog za naglo rasprostranjenje vinove loze širom sveta, ali - zašto bi razarajući asteroid imao ovaj efekat i "poklonio" nam grožđe?
Ako volite vino, zahvalite se asteroidu koji je "zbrisao" dinosauruse© Freepik/freepik

Fosilne semenke grožđa koje datiraju od pre između 60 i 19 miliona godina sa područja Kolumbije, Paname i Perua su nedavno otkrivene. Jedna od ovih vrsta predstavlja najraniji poznati primer biljaka iz porodice grožđa na zapadnoj hemisferi, a semenke pomažu da se zaključi kako je porodica grožđa evoluirala.

Pre oko 66 miliona godina, asteroid veći od Mont Everesta udario je u Zemlju, ubivši tri četvrtine života na planeti, uključujući dinosauruse - i nije slučajnost da se grožđe prvi put pojavilo u fosilnim zapisima otprilike u isto vreme kada je asteroid Čiksulub udario Zemlju, rekli su istraživači.

Posledice su omogućile malim sisarima i nekim pticama da napreduju, tako da su postavile temelje za cvetanje vinove loze.

"Ovo otkriće je važno jer pokazuje da je nakon izumiranja dinosaurusa grožđe zaista počelo da se širi svetom. Ovo je najstarije grožđe ikada pronađeno u ovom delu sveta, nekoliko miliona godina je mlađe od najstarijih ikada pronađenih na drugoj strani planete", objasnili su naučnici.

Takođe smatraju da je nestanak dinosaurusa mogao pomoći u promeni šuma, jer su velike vrste verovatno rušile drveće dok su lutale. Bez velikih dinosaurusa koji bi ih uništavali, šume su postale pretrpane slojevima drveća, što je zatim omogućilo biljkama vinove loze, kao što je grožđe, da se "penju" i rastu na njima.

Diverzifikacija ptica i sisara u godinama nakon masovnog izumiranja možda je takođe pomogla grožđu širenjem semena, rekli su istraživači, dodajući da se šuma "resetovala", tako da se promenio sastav biljaka.

"Uvek razmišljamo o životinjama, dinosaurusima, jer su one bile najveće stvari koje su bile pogođene, ali izumiranje je imalo ogroman uticaj i na biljke", objašnjavaju istraživači.