Magazin

Zašto ne možemo da odolimo šopingu na aerodromima

Let avionom je za mnoge stresno iskustvo - čekiranje, pasoška kontrola, proveravanje prtljaga...Kada se sve završi, na redu je Duty Free. Naspram gužve u kojoj ste do tad bili, dolazi prilika za predah, a to vreme provodite u prodavnicama. Kad ste već tu, zašto ne biste nešto kupili? Toliko ste se potrudili da dođete do ove tačke, tako da to zaslužujete, zar ne? Ako osećate kao da ne možete da se kontrolišete u ovim radnjama, niste jedini, jer aerodromi suptilno upravljaju vašim odlukama i procenama.
Zašto ne možemo da odolimo šopingu na aerodromima© Wikimedia Commons/Cabeza2000

U povratku sa putovanja mnogi se raduju i onom "poslednjem poglavlju" - a to je Duty Free Shop.

Iako možda niste planirali, u ovim bescarinskim radnjama kupite četiri ogromne kese bombona, kolekciju šminke koja je bila na popustu (iako inače te proizvode ne koristite), još jedan par naočara za sunce ("Zašto da ne?"), privlače vas sapuni, parfemi, iako one koje trenutno imate niste potrošili. Ali zašto? Da li su vam sve ove stvari zaista potrebne?

Odgovor je verovatno: Ne. Ipak, to vas ne zaustavlja, a mnogi aerodromi na to i računaju. Glavni faktori koji utiču na vašu kupovinu na aerodromima su: Stres, dosada, reklame.

Sledeće je kombinacija dosade i reklama. Kada ste već pod stresom, obraćate pažnju na okolinu, koja je, u slučaju aerodroma, puna reklama. Upravo zbog toga su mnoge Duty Free prodavnice dizajnirane tako da jednostavno morate da prođete pored njih.

Mnoge studije su i pokazale da što smo opušteniji, to više novca trošimo. A kada imate slobodno vreme, razgledanje i kupovina deluju kao dobra ideja. Još ako internet mreža na aerodromu nije optimalna, možda se osećate kao da nemate drugog izbora za "ubijanje dosade".

Aerodromi postaju "luksuzni tržni centri"

Osim proizvođača alkohola, sklatkiša, kozmetika i cigareta, i veliki modni brendovi se oslanjaju na prethodno navedene faktore koji će vas navesti na kupovinu.

Luj Viton, Ermes, Šanel, Kartje, Barberi, Prada i mnogi drugi luksuzni brendovi imaju svoje prodavnice na mnogim aerodromima širom sveta. Možda ste više puta prošli pored njih i zapitali se "Zašto bi iko kupovao ove stvari na aerodromu?"

Osim očiglednog razloga - da se cena u ovoj bescarinskoj zoni razlikuje od one u prodavnici, jer se lokal ne nalazi "ni u jednoj zemlji" - postoji i još nekoliko objašnjenja zašto luksuzni brendovi sve više ciljaju na aerodrome.

"Odabrane" mušterije

Oni koji mogu da priušte ovu vrstu modnih komada su uglavnom ljudi koji često putuju, bilo da je iz poslovnih ili privatnih razloga. Prvoklasni klijenti su oni kojima su ove prodavnice uglavnom namenjene, tako da mnogi brendovi pretpostavljaju da je kupovanje njihovog luksuznog predmeta samo još jedna stvar kojom mogu da potroše vreme dok čekaju let.

Umirujuća aktivnost

Putnici su na odmoru i manje prate svoju potrošnju. Kada se to ukombinuje sa umorom i preplavljenim čulima na aerodromu, neki će odlazak u "mirniju" luksuznu radnju i kupovanje skupocenog predmeta doživeti kao opuštajuću aktivnost koja im daje osećaj kontrole.

Takođe, ovo je savršen trenutak da se kupi suvenir u poslednjem trenutku, pa zašto to ne bi bio neki "fini, skuplji poklon/uspomena na ovo putovanje"?

Praktično rešenje

Rodni gradovi nekih putnika možda nemaju ove prodavnice, jer ti gradovi možda nemaju dovoljno kupaca za, na primer, Luj Viton prodavnicu. Međutim, taj mali broj potencijalnih kupaca u svakom od tih gradova takođe su ljudi koji će verovatno češće putovati, pa ih avio-kompanije na ovaj način okupljaju na jednom mestu i povećavaju šanse da će barem jedan od njih kupiti njihove stvari.

"Mozak na paši"

Džet-leg, dosada, stres, premor mogu da imaju ogroman uticaj na ponašanje. Ako ste putovali satima, propustili let, dugo čekate, dosađujete se, buka i gužva vas iritiraju, možda se osećate kao da zaslužujete "malu nagradu". U ovom slučaju, ta nagrada se nalazi u luksuznoj radnji. Ova kupovina je još zabavnija ako u vašem gradu ne postoji prodavnica ovih brendova - ovako se mnogi osećaju kao da su deo tog "nedodirljivog" sveta luksuza.

Na kraju krajeva, privlačnost luksuznih brendova na aerodromima, vođena strateškim koracima i ciljanim marketingom, pomaže da se čak i najprobirljiviji putnici nađu u iskušenju da troše dok čekaju svoje letove.

Ako razmišljate o šopingu na aerodromu, prethodno pretražite da li mesto na koje putujete ima određene brendove (ako ne postoje u vašem gradu) i uporedite cene. Takođe, ako brinete da nećete biti odgovorni sa novcem, sebi postavite budžet koji nikako ne smete prekoračiti tokom odmora. Ne dozvolite da ova vrsta kupovine bude impulsivna odluka, zboj koje ćete posle zažaliti.

image