Paradoks izbora - strah od donošenja pogrešne odluke

U 21. veku se suočavamo sa mnoštvom izbora u skoro svim oblastima života. Iako više opcija govori o boljem kvalitetu života, naučnici smatraju da to ipak nije dobro za nas. Kako previše solucija otežava dobar izbor?
Paradoks izbora - strah od donošenja pogrešne odluke© pexels/Igor Ovsyannykov

Koliko puta ste se pokajali zbog odluka koje ste napravili? 

Kako bi pokazali koliko je teško izabrati kada imamo mnogo ponuda pred nama, 2001. godine su sprovedena dva eksperimenta u supermarketu. U prvom je izloženo 24 različitih vrsta džemova, a u drugom eksperimentu samo 6. Oba eksperimenta nudila su kupcima da probaju proizvode, a cena svih džemova je bila povoljna. Prvi ekperiment je privukao 60 posto kupaca, a samo 3 posto je kupilo neki od džemova. Drugi eksperiment je privukao 40 posto kupaca, a čak 30 posto njih je kupilo džem. Psiholozi smatraju da većina ljudi veliki izbor vidi kao pozitivnu stvar, ali kad on prelazi određeni broj, dovodi do paralize u odlukama i umora kod onoga koji bi trebalo da donese odluku. 

Paradoks izbora je fenomen koji se odnosi na ideju da previše opcija može dovesti do smanjenog zadovoljstva i povećane anksioznosti u biranju. Ovo se može videti u svakodnevnim iskustvima kao što je kupovina namirnica, gde se osoba može osećati preplavljeno mnoštvom alternativa za jednu kategoriju proizvoda, na primer jogurt ili šampon. Paradoks izbora može dovesti do odugovlačenja i smanjenja ukupnog zadovoljstva izabranim.

Ovaj fenomen, opisao je 2004. godine Bari Švarc u svojoj knjizi "Paradoks izbora". Švarc govori da u savremenom društvu sa previše izbora, oni mogu doprineti pojavi depresivnosti. Takođe smatra da previše varijanti istog proizvoda, dovodi do:

  • Sputanosti, a ne slobode, jer ljudi više ne žele da ne donose odluke, posebno ako su u pitanju komplikovani izbori među sličnim proizvodima
  • Manjeg zadovoljstva odlukama koje donosimo, odnosno žaljenje zbog onih koje smo doneli
  • Nerealističnih očekivanja
  • Samooptuživanja - kada očekivanja ne zadovolje postavljene kriterijume (koji su često nerealni)

Paradoks izbora može se pronaći i u onlajn dejtingu. U prošlosti su se ljudi venčavali osobama koje su upoznavali u bliskoj okolini, dok sada postoji mnogo potencijalnih partnera. Iako deluje da toliki broj ljudi i njihova dostupnost u onlajn svetu može pomoći u pronalasku idealnog partnera, dokazano je da se bolji izbori ipak donose kada imamo manje opcija ispred nas. U ovom slučaju, ljudi lakše promisle koje su dobre a koje loše strane, pa se nakon ovakve odluke osećaju zadovoljno. Sa druge strane, kada postoji mnogo alternativa, postaje teže otkriti koji je izbor najbolji, jer što ih je više, to je veća mogućnost da nakon odluke zažalimo. Imajući više solucija pred sobom, javlja se potreba da se više upoređuje, pa atraktivnost onoga što nije izabrano unižava osećaj zadovoljstva. Previše izbora dovodi do toga da se često nakon "vaganja" ne izabere ništa, odnosno do potpunog odustanka.

Da bi se ovo prevazišlo, korisno je postaviti jasne kriterijume za donošenje odluka, ograničiti broj opcija među kojima će se birati i potražiti mišljenja drugih (osoba od poverenja). Jedna od dobrih tehnika je metoda eliminacije - kada odmah znamo šta sigurno nećemo izabrati, pa to možemo odmah otpisati kao mogućnost. Nekada, smatraju psiholozi, nije loše zamisliti da li će nam se izabrano sviđati u budućnosti.