Patrijarh srpski Porfirije i celokupna srpska javnost sa zaprepašćenjem su primili vest da je 26. decembra automobil sa srpskim patrijarhom vraćen sa administrativnog prelaza Merdare, i to pred veliki praznik Rođenja Hristovog, koji proslavlja ceo hrišćanski svet.
Poglavaru SPC je time zabranjeno da poseti Pećku patrijaršiju koja je prvo vekovno sedište Srpske pravoslavne crkve i manastir u kome je srpski patrijarh ujedno i njegov iguman, tj. starešina.
Podsećanja radi, Sveti Sava je 1219. godine ustanovio prvu autokefalnu arhiepiskopiju u srpskim zemljama. To je bila srednjovekovna Srpska arhiepiskopija koja se u istoriografiji naziva Žičkom, odnosno Pećkom ili Žičko-pećkom arhiepiskopijom, i koja je obuhvatala sve episkopije na području Srpske kraljevine.
Ovakav postupak privremenih kosovskih institucija se jedino može razumeti kao pokušaj ponižavanja SPC i njenog poglavara.
S obzirom na to da nam je svima poznato da Priština "svoje" odluke donosi po direktivama Zapada, pitamo se šta se dogodilo sa Carigradskim patrijarhom Vartolomejom Prvim, budući da je njegova dužnost bila da reaguje na ovakav skandalozan čin kosovskih kabadahija?
Prvi među jednakima
Da li je on i dalje Prvi među jednakima po časti (primus inter pares) u pravoslavnom svetu, i zbog čega se nije oglasio u trenutku kada su se na najgrublji način kršila osnovna ljudska i verska prava poglavara jedne autokefalne pomesne pravoslavne crkve? Da li možemo i da zamislimo šta bi se dogodilo da se bilo ko drznuo da poglavaru Rimokatoličke crkve zabrani ulazak u Vatikan?
Da li je Vaseljenski patrijarh Vartolomej Prvi pogrešno protumačio svoj položaj, i umislio da je Prvi bez premca (primus sine paribus), što je na najbolji način demonstrirao kada je na nekanonski način dao autokefalnost tzv. Pravoslavnoj crkvi Ukrajine?
Ukoliko je tako, to neće biti dobro ni po njega, niti po Vaseljensku patrijaršiju kao ni po jedinstvo pravoslavlja u celini. Ova zaglušujuća tišina koja dolazi iz Carigradske patrijaršije, i to posle ovako velikog skandala koji se dogodio sa zabranom odlaska patrijarha SPC u posetu Pećkoj patrijaršiji, ne daje puno nade za optimizam, posebno kada je u pitanju odbrana jedinstva pravoslavne crkve.
Doktrine borbe protiv Istoka
Odavno je poznata doktrina zapadnih političkih i obaveštajnih krugova o načinu slamanja slovenskih pravoslavnih naroda, uz zloupotrebu položaja i ovlašćenja koja je drevna Vaseljenska patrijaršija imala do 29. maja 1453. godine i pada Carigrada.
U tom kontekstu, podsetimo se "Doktrine borbe protiv Istoka" koju je kreirao prvi direktor CIA Alen Dals. Tu su navedene smernice kako da se razore tradicionalne vrednosti koje su prisutne u pravoslavnim zemljama, tj. da se ugasi nacionalna svest njihovih građana i slomi vojna moć slovenskih država.
"Daćemo sve što imamo, sve zlato, svu materijalnu moć za magarčenje i zaluđivanje ljudi. Čovečji mozak i svest ljudi su skloni promenama. Posejemo li tamo haos, mi ćemo neprimetno da im podmetnemo lažne vrednosti i primoraćemo ih da te vrednosti i prihvate. Kako? Mi ćemo naći istomišljenike, saveznike i pomoćnike u njihovoj domovini. Malo po malo, mi ćemo odigrati grandioznu, po svom obimu tragediju, pogibije svih pravoslavnih Slovena, i konačno ćemo na taj način nepovratno ugasiti njihovu nacionalnu svest", navodi se u tom dokumentu.
Američka tajna služba je zadužena da neprimetno, prikriveno aktivno i postojano, pomaže despotizam činovnika, korupciju i neprincipijelnost.
"Čestitost i pravednost biće ismevani, nikome neće biti nužni i biće smatrani ostatkom prošlosti. Grubost i naglost, laž i obmana, pijanstvo, narkomanija, izdajništvo, šovinizam i neprijateljstvo prema narodima – sve ćemo to kultivisati u svesti ljudi". On je upozorio da će jedan mali broj ljudi ipak da shvati o čemu se radi.
"Takve ljude ćemo staviti u bespomoćan položaj, ismevati se njima, oklevetati ih i proglasiti ih otpadnicima društva."
Pogodna figura za Ankaru i Zapad
Mi ćemo, dodao je Dals, "rušiti duhovne vredosti, vulgarizovati i uništavati osnovne narodne moralnosti. Na takav način ćemo rasklimati pokoljenje za pokoljenjem. Pridobijaćemo ljude u detinjstvu i mladalačkom dobu, uvek ćemo glavnu stavku da bacimo na omladinu, demoralisati je, učiti razvratu i beščašću."
Iz ovoga jasno mogu da se naslute razlozi dolaska Vaseljenskog patrijarha Vartolomeja na mesto Prvog među jednakima po časti u Pravoslavnoj crkvi. Posle svega je kristalno jasno ko mu je pomogao da dođe na to mesto i po čijim nalozima, odnosno uticaju, donosi odluke i obavlja svoju visoku i odgovornu funkciju.
Mitropolit Vartolomej (Argondonis), penzionisani oficir turske vojske, je 1991. godine nasledio upokojenog Vaseljenskog patrijarha Dimitrija (Papadopulosa), jer je bio pogodna figura za Ankaru i Zapad u celini.
To nam potvrđuje i muk koji je nastao među autokefalnim Pravoslavnim crkvama, a posebno u Vaseljenskoj patrijaršiji, posle odbijanja privremenih prištinskih institucija da dozvole patrijarhu srpskom Porfiriju da poseti svoju kuću, svoje sedište, Pećku patrijaršiju.