Danas je, u svakom segmentu društva, dovoljno da pljuneš na Rusiju i da dosegneš neslućene visine i slavu na Zapadu. A gde je idealan teren za tako nešto nego u Sjedinjenim Američkim Državama, pa još na dodeli Oskara, kada Američka filmska akademija za najbolji dokumentarac proglasi film "Navaljni", o omiljenom ruskom opozicionom lideru Alekseju Navaljnom koji u Rusiji trenutno služi zatvorsku kaznu u trajanju od dve godine i osam meseci jer je prekršio prethodnu, uslovnu kaznu.
Njegova supruga Julija, odevena u skupocenu crvenu haljinu, izašla je na scenu Dolbi teatra u Los Anđelesu, ruku pod ruku, sa rediteljem filma Danijelom Roherom i pred milionskim TV auditorijumom i holivudskim kremom poslala Navaljniju poruku:"Aleksej, sanjam o danu kada ćeš biti slobodan i kada će naša zemlja biti slobodna. Ostani jak, ljubavi moj". Bilo je to i očekivano od nje.
Usledio je mlak aplauz. Stajaće ovacije su izostale.
Sem ove poruke, iznenađujuće je da na ovogodišnjoj dodeli Oskara niko slovom nije spomenuo Ukrajinu.
Nijedan prezenter nagrada, niti bilo ko od dobitnika nije se u svom govoru dotakao situacije u Ukrajini. Da progura Ukrajinu i na dodelu Oskara pokušavao je proteklih nedelja glumac i reditelj Šon Pen koji je snimio dokumentarac o ukrajinskom predsedniku Vladimiru Zelenskom. Holivuska zvezda je preko svog agenta zahtevala od Akademije da se Zelenskom omogući da se uključi iz Kijeva u ceremoniju.
Svaki dolar je važan
Američka filmska akademija je to odbila, drugu godinu za redom. Članovi Akademije dobro se sećaju kako je oskarovac Pen, kada je 2004. dobio pozlaćenu statuu za glavnu ulogu u drami „Mistična reka“, kritikovao američku agresiju u Avganistanu, međutim glumac je ostao zaveden glumom glumca i predsednika Zelenskog. Ipak, novo rukovodstvo akademije procenilo je da bi uključenje Zelenskog u ceremoniju donelo više štete nego koristi.
Naime, u Americi je opala podrška stanovništva Ukrajini, i slanju naoružanja i milijardi dolara pomoći, a prema poslednjim istraživanjima ona iznosi manje od 48 posto ispitanika. Kako piše holivudsko glasilo "Verajeti", ni sponzori TV prenosa dodele nisu želeli da se reklamne poruke o njihovim skupocenim brendovima emituju posle nekog političkog govora. Američkoj filmskoj akademiji, kao i čitava tamošnjoj filmskoj industriji, ipak je najvažnije da ne izgube ni jedan jedini dolar. Vode se samo zelenom novčanicom, jer se svaki dolar računa i važniji je od plasiranja političkih ideja.
Bez iznenađenja
Sve ostalo u najiščekivanijoj filmskoj noći proteklo je bez preteranih iznenađenja. Nakon fokusa na meksične autore ("Roma" Alfonsa Kuarona i "Oblik vode" Giljerma del Tora), pa na afroameričke stvaraoce ("Mesečnina" Berija Dženkinsa), a zatim i na one sa dalekog istoka ("Parazit" Bong Džunghoa), za najbolji film je proglašen "Sve u isto vreme" o azijskoj migrantkinji u Americi koja kroz multiuniverzume pokušava da zauzda svoj realni život.
Ovaj film osvojio je sedam Oskara, među kojima i za najbolju režiju, originalni scenario, sporednu ulogu (Džejmi Li Kertis) i najbolju glavnu glumicu – Mišel Jo. Koliko je bila jaka kampanja da upravo ovaj film treba da osvojio Oskara govori i podatak da je jedna od najboljih glumica današnjice, Kejt Blančet, koja je bila nominovana za maestralnu ulogu u filmu "Tar", na kraju poručila da Holivud treba da glasa za njenu konkurentkinju.
Zna Blančetova da je ovo bila jedina šansa Mišel Jio da se dokopa statuete, a pred Kejt je još toliko odličnih uloga i Oskara.
Oskara za glavnu mušku ulogu zasluženo je osvojio Brendon Frejzer za povratničku ulogu u filmu "Kit". Nekada glumac samo akcionih filmova, proteklih godina bio je zaboravljen, a na platno ga je vratio reditelj Daren Aronovski dodelivši mu ulogu života, kojom je odskočio od konkurencije.
Nemački film "Na zapadu ništa novo", nova ekranizacija Remarkovog klasika, proglašen je za najbolji strani film, a trijumfovao je i u većini tehničkih kategorija. Rusija ove godine nije imala svog predstavnika na dodeli Oskara u kategoriji najboljeg stranog filma. Bila je to odluka isključivo Ruske filmske akademije koja nije želela da predloži svog kandidata u trci u kojoj se unapred znao pobednik. A nije da Rusija nije imala odličnog kandidata.
Očekivano, "Avatar: Put vode" nagrađen je za najbolje vizuelne efektre, a "Top Gan: Maverik" za zvuk. Holivudska mašinerija radi kao sat.
Ovakvom podelom Oskara, Američka filmska akademija još jednom se potrudila da pomeri holivudski, komercijalni film, koji se vodi samo profitom, i nezavisnu produciju koja se trudi da se ne utopi u strogi sistem holivudskih studija ili da posluje po pravilila striming platformi čiji vlasnici razmišljaju samo o broju pretplatnika. Dakle, u Holivudu ništa novo.
Ipak, ne može a da se ne primeti da je najveći gubitnik 95. dodele Oskara upravo gospodin Holivud lično - Stiven Spilber. Njegov film "Fabelmanovi", u kojem je oslikao svoje filmsko odrastanje, iako je osvojio nagradu "Zlatni globus" za najbolji film, nije osvojio niti jednog Oskara.