Kolumne i intervjui

Iks kao crv iz stare jabuke

Ma kako reklama bila dobra, poznato je da je svaka reklama dugoročno uzaludna ako ne stoji iza dobrog proizvoda
Iks kao crv iz stare jabukeGetty © STR/NurPhoto

Danas je na programu inauguracija Donalda Trampa na poziciju predsednika Sjedinjenih Američkih Država. I makar je ova godina počela pre malo manje od tri nedelje, već se može zaključiti da bi to mogao biti najveći "šou" 2025.

U senci ovog političkog momenta ostaće verovatno i Super boul, za veliki broj Amerikanaca sportski događaj godine. Ove godine Super boul je zakazan za deveti februar, dakle, za tri nedelje. Za lokaciju je ove godine izabran Nju Orleans.

Ko zna šta sve za te tri nedelje mogu uraditi Tramp i njegov, reklo bi se, ključni podržavalac i saradnik: Ilon Mask.

A u kontekstu Maska i Super boula, lako je setiti se famoznog spota emitovanog tokom pauze nakon prvog poluvremena Super boul utakmice pre četrdeset i jednu godinu. Bio je dvadeset i drugi januar 1984. kad je kompanija Epl zakupila šezdeset sekundi najskupljeg termina: u pauzi na polovini najpopularnijeg i najgledanijeg sportskog "iventa" u Americi.

Popularnost Super boula u Americi jedan je od onih specifičnih tamošnjih fenomena teško objašnjivih ostatku sveta. Kako reče jedan duhovit Englez, taj američki fudbal zapravo je nekakva bizarna kombinacija ragbija i Drugog svetskog rata. Možda u tome i jeste tajna privlačnosti tog sporta za Amerikance. Na stranu, međutim, sport, vratimo se na – spot.

Čekićem u ekran

Ta je čuvena reklama izgledala otprilike ovako. Zgodna plavuša odevena u crveno-belu kombinaciju: crveni šorts i belu majicu s Mekintoš logotipom zadihano trči hodnicima. U ruci joj je veliki čekić. Za plavušom ide potera: gomila naoružanih krupnih uniformisanih muškaraca.

Plavuša napokon stiže u dvoranu ispunjenu do poslednjeg mesta. Podiže čekić, vitla njime, baca ga i razbija ekran dok orvelovski "Veliki brat" objavljuje: Mi ćemo pobediti.

Posle razbijanja ekrana razlije se beličasto svetlo i ukazuje se sledeći tekst koji istovremeno čita smireni spikerov glas: "Dvadeset i četvrtog januara kompanija Epl predstavlja Mekintoš. Sami ćete da se uverite zašto 1984. godina neće ličiti na Orvelovu '1984'".

Većina svetskih marketinških stručnjaka ovaj jednominutni spot i dan danas smatra najboljom televizijskom reklamom svih vremena. To i nije neko čudo znamo li joj režisera. Radi se, naime, o čoveku koji stoji iza "Blejdranera", "Gladijatora", "Telme i Luiz" i celog niza antologijskih filmova: Ridliju Skotu.

Ipak, ma kako reklama bila dobra, poznato je da je svaka reklama dugoročno uzaludna ako ne stoji iza dobrog proizvoda. A Mekintoš se pokazao kao jako dobar proizvod.

Kompjuter za sve

Mekintoš je bio prvi lični kompjuter zamišljen da bude dostupan "običnim" ljudima. Prvi Eplov komercijalni kompjuter patentiran je još sedam godina ranije, ali koštao je deset hiljada dolara (što je tada vredelo mnogo više nego ista suma danas).

Kompjuter je bio glomazan, dostavljan je posebnim vozilom, a bila je potrebna i posebna stručna osoba da ga sastavi. Za ogromnu većinu populacije taj kompjuter je bio tek veliko i skupo ništa. No sedam godina kasnije sve je promenio čovek po imenu Stiv Džobs. On je tvorac grafičke organizacije sa famoznim ikonicama, on ga je opremio dodatkom poznatim kao "miš" kao i sa laserskim printerom.

Važna je bila i uloga Džefa Raskina koji je inicijalni autor ideje stvaranja "kompjutera koji može da koristi svako". U prvoj godini prodaje, Mekintoš je koštao nešto manje od dve i po hiljade dolara.

Zanimljivo je da Epl nije izumeo nijednu komponentu Mekintoša, samo je genijalno spojio stvari koje su već postojale. I oni koji danas ne koriste Eplove kompjutere, nego neke druge, opet praktično koriste "potomke" prvog Mekintoša.

Gurui digitalnog doba

Stiv Džobs je umro 2011. On je bio guru ranog digitalnog doba. U vreme Reganove vladavine, on je bio prepoznatljiv na način na koji je danas prepoznatljiv Ilon Mask. Bez Mekintoša od pre malo više od četiri decenije ne bi bilo ni društvenih mreža, pa ni one koja je u Maskovom vlasništvu.

Jedan je imao kompaniju sa simbolom jabuke, a drugi je kupio onu sa simbolom cvrkutave ptičice pa joj ime i simbol promenio u Iks.

Maskovo prezime (etimološki Musk) priziva mošus, dok Džobsovo (etimološki Jobs) označava poslove, a njegov izum promenio je mnoge poslove. Koliko je Mekintoš promenio zanat pisanja možda najbolje ilustruje jedan dnevnički zapis Čarlsa Bukovskog zabeležen u jesen 1991: "Pišem dobro kao i uvek. Ovaj kompjuter koji sam počeo da koristim osamnaestog januara u mnogome je povezan s tim. Jednostavno je lakše zapisati reč, brže je prenosiš od mozga (ili odakle god dolazi) do prstiju i od prstiju do ekrana gde je momentalno vidljiva – sveža i jasna. Nije tu reč samo o brzini, reč je o toku, o bujici reči, i ako su reči dobre, one s lakoćom teku dalje. Nema više indiga, nema prekucavanja.

Bila mi je potrebna jedna noć da odradim posao, a sledeća noć da ispravim greške i brljotine prethodne noći. Ispuštena slova, zaj*bi u vremenima itd. sada mogu da se isprave na prvobitnom tekstu, bez prekucavanja ili škrabanja i upisivanja novog teksta. Niko ne voli da čita ižvrljanu kopiju, čak ni sam pisac. Znam da sve ovo zvuči previše pedantno, ali nije, stvar je u tome što kompjuter omogućava bilo kakvoj sili ili sreći koju ste izazvali da jasno izađe na svetlost.

Sve je to u najboljoj nameri, zaista, i ako se tako gubi duša, nemam ništa protiv."

Ne znam koje će se reklame emitovati ove godine u poluvremenu Super boula, ali je prilično izvesno da nijedna neće imati ni približno trajan uticaj kao ona iz januara od pre četrdeset i jedne godine.

image