Rusija

Rusija obeležava Dan tenkista: Kako izgleda njihov dan u zoni SVO

U tenku je najvažnija usaglašenost posade koja mora da se razume bez mnogo reči, rekao je tenkista Rusak i objasnio da svako u borbenom vozilu mora da bude spreman da u svakom trenutku zameni saborca ako ga iznenada rani neprijateljska granata ili dron

Danas ruski tenkisti proslavljaju svoj praznik, a čak i u eri dronova i elektronskog ratovanja, njihova borbena vozila igraju veliku ulogu na svim sektorima fronta. "RIA Novosti" su posetile front i podelile sa nama više detalja o svakodnevnom životu jedne od oklopnih jedinica.

Tiha profesija

Pravac kod Južnog Donjecka, koji je neko vreme bio relativno statičan, konačno je počeo da se pomera. Ruske snage počele su ofanzivu severno od Krasnogorovke sa ciljem opkoljavanja veće grupe Oružanih snaga Ukrajine.

Od Georgijevke i Maksimiljanovke, ruske trupe zauzimaju neprijateljsku teritoriju metar po metar, probijajući se do Kurahova. Reč je o operaciji presecanja logistike Ukrajinaca na području Ugljedara kako bi se gradski garnizon primorao na kapitulaciju.

Jurišnu pešadiju podržavaju vatrom svi – artiljerija, vojna i taktička avijacija, dronovi i, naravno, glavna udarna snaga kopnenih snaga.

Na nekoliko kilometara od prve linije fronta, u šumskom delu, "pomoćnik" zasebnog tenkovskog bataljona 20. gardijske motorizovane divizije prilazi jedinici kako bi popunio zalihe goriva –grubo rečeno, vojna poljska benzinska pumpa, tj. cisterna za gorivo ATsTZ-7 na kamionu KAMAZ-a, sakrivena među drvećem i prekrivena maskirnom mrežom.

"Svakog dana se vraćam na pozadinske položaje da dopunim zalihe goriva i onda ga isporučujem ovde", kaže vozač cisterne sa kodnim imenom Skljar.

On ima nadimak za svoje vozilo jer, kako kaže: "Sa mašinom morate razgovarati i poštovati je". "Tome me je davno naučio moj otac, koji je vozio kamion MAZ. Pre fronta sam i ja bio vozač. Do februara 2022. godine nisam mogao da zamislim da ću voziti vojni tanker", rekao je Skljar.

Pristupio je vojsci  da zaštiti svoju porodicu od spoljne pretnje, dodao je.

Skoro nevidljivi

Konačno, prilaze i dva tenka T-80UBM. Praktično novi, u zonu SVO došli su iz fabrike krajem prošle godine.

Tenkovi se kreću gotovo nečujno, zahvaljujući gasnoturbinskom motoru koje korste i helikopteri Mi-8.

Kada se tenk pokrene zvuči baš kao helikopter pre poletanja. Ali kada se kreće, skoro da se ne čuje zvuk. Ovo je važna taktička prednost T-80UBM jer može iznenada da napadne neprijatelja iz zasede.

Skljar otvara cisternu, vadi dva fleksibilna creva sa "pištoljima" kao na benzinskoj pumpi i predaje ih vozaču. Otvara dve rupe u rezervoaru za gorivo na levoj strani kupole i ubacuje "pištolje". Pritisak u crevima je takav da bi automobil mogao da se napuni gorivom za bezmalo deset sekundi. Skljar pritiska dugmad, povlači ručicu i "hrani zver".

Nakon tri minuta, tenk se udaljava od tankera i ustupa mesto svom "gladnom" saborcu.

"Gasnoturbinski motor nam mnogo znači. Na primer, brzina je mnogo veća nego kod T-72 ili T-90. "Krenemo, gađamo cilj i vratimo se da bismo izbegli neprijateljski odgovor. Veoma zgodno. Čini mi se da tenk ni jednom nije pogođen. To je u velikoj meri zasluga odličnog motora", naveo je komandir tenka sa kodnim imenom Rusak.

Motivacija

Rusak, vatrogasac pre rata, naglašava da u tenku nisu najvažnije taktičko-tehničke karakteristike, već usaglašenost posade.

Svako u borbenom vozilu mora da bude spreman da u svakom trenutku zameni saborca ako ga iznenada rani neprijateljska granata ili dron, objasnio je Rusak.

On i još dva člana njegove poseda su zajedno prošli i obuku i prvi borbeni zadatak. "U tenku morate da se razumete bez mnogo reči", rekao je Rusak.

Drugi tenkista sa kodnim imenom Kalaš, došao je na front kako bi osvetio oca koji je poginuo kod Severodonjecka prilikom napada ukrajinskog drona.

Treći, operater-tobdžija Nadim kaže da je na frontu zbog trojice drugova koji su imali tešku situaciju u zoni SVO.

"Stvarno bih voleo da me moj deda vidi", kaže vozač drugog automobila sa pozivnim znakom Mongol. Njegov deda bio je i vozač i mehaničar tenka T-34, mobilisan 1942. godine. "Borio se na mnogim pravcima i stigao do Berlina. Dobio je mnogo ordenje i medalje. Trudiću se da budem dostojan njegovog sećanja", rekao je Mongol.

Nakon brzog dopune goriva, dva T-80UBM, podižući oblake prašine, ponovo jure ka prednjim pozicijama da osvete mrtve i zaštitite žive.

image