Ruski FPV dronovi avionskog tipa: Koje su prednosti "priveta-82hl" i "molnije-1"?

Prema rečima sagovornika RT-a, bespilotne FPV letelice avionskog tipa imaju niz značajnih prednosti u odnosu na multikoptere

Osnivač Konstruktorskog biroa "Oko" iz Sankt Peterburga Andrej Ivanov rekao je za RT da će uskoro doći do pokretanja serijske proizvodnje drona kamikaze "privet-82hl" ("pozdrav" na ruskom jeziku), a prema njegovim rečima, ovaj model će moći da podigne do 10-12 kg tereta.

"Trenutno, kompanija završava pripreme za serijsku proizvodnju velikog FPV drona sa avionskim tipom pogona - 'privet-82hl'. Mislim da će to biti pokrenuto pre kraja jeseni. Glavna karakteristika nove bespilotne letelice je mogućnost da nosi do deset, a možda i do 12 kg korisnog tereta", rekao je Ivanov.

Predserijski prototip predstavljen je na međunarodnom vojno-tehničkom forumu "Armija-2024", a kao i druge bespilotne FPV letelice iz porodice "privet", novi uređaj će moći da leti na udaljenosti do 30 km, ali da istovremeno nanese više štete neprijatelju.

Podsetimo, danas je najsavremeniji proizvodni model "privet-82mk2", a u pitanju je verzija koja može da nosi bojevu glavu težine do 5,5 kg. Glavna razlika ovog vazduhoplova od sličnih letelica ogleda se u rasklopivim krilima, elektronskoj opremi ruske proizvodnje i sistemu upravljanja "bakla-1", koji je takođe razvio KB "Oko".

"Početni segment leta 'privet-82mk2' je automatizovan. Operater može podesiti određene parametre, ali skoro da ne utiče na kontorlu letelice. 'Privet' najpre dugo leti u nečujnom režimu, bez razmene podataka sa operaterom. Ovaj način upotrebe obezbeđuje njegovu slabu uočljivost", rekao je osnivač preduzeća iz Sankt Peterburga.

Prema rečima Ivanova, ovaj dron je napravljen od materijala koji su lako dostupni na civilnom tržištu, uz istovremeno zadržavanje aerodinamičkih karakteristika i čvrstine. 

"Po dometu, 'privet-82mk2' se zapravo takmiči sa 'lansetom', iako je naš dron neuporedivo jeftiniji. Istovremeno, već smo suočeni sa potrebom povećanja doleta. U skladu sa tom potrebom ćemo i modernizovati ovaj dron", dodaje Ivanov.

On je naveo i da se ova letelica uglavnom isporučuje borcima dobrovoljačke jedinice "Espanjola", te da se uz njegovu pomoć izvode udari po komandnim mestima, mestima privremenog razmeštanja Oružanih snaga Ukrajine i radarskoj opremi na udaljenosti do 20 km ili više.

"Konstantno dobijamo povratne informacije. Stoga, mogu da kažem da neprijatelj trpi veoma značajnu štetu zbog napada takvih ružnih i jeftinih bespilotnih letelica. Trudimo se da u potpunosti iskoristimo potencijal FPV dronova avionskog tipa. Kao što realna borbena praksa pokazuje, uz obezbeđivanje relejnog prenosa ove vrste, dronovi kamikaze su u stanju da uspešno napadaju blisku pozadinuneprijatelja", naglasio je Ivanov. 

Jeftino i efikasno

Kako je u razgovoru za RT rekao šef Međunarodnog centra za obuku bespilotne avijacije Maksim Kondratjev, "privet-82" je stekao zasluženu slavu kao jedan od najefikasnijih FPV dronova avionskog tipa.

"Kod razvoja 'priveta-82', KB 'Oko' je u potpunosti primenio dva principa - maksimalnu moguću jednostavnost dizajna i nisku cenu proizvodnje. Kada pogledate ovaj dron, mogli biste pomisliti da je ovo apsurdna rukotvorina. Istovremeno, njegovi dizajneri su briljantno osmislili aerodinamički dizajn. Rezultat je jeftina i izuzetno efikasna FPV kamikaza. To je upravo ono što ova vrsta tehnologije treba da bude", rekao je Kondratjev.

Pored dronova iz porodice "privet-82", u zoni SVO koriste se i drugi FPV dronovi avionskog tipa. Među njima je i kamikaza "molnija-1", sposobna da nosi teret težine tri do pet kg. Kako je saopštilo rusko Ministarstvo odbrane, koriste ga pripadnici grupe snaga "Sever" i marinci Pacifičke flote grupe snaga "Iostok".

Dron ima jednostavan dizajn i konstrukciju od metala, šperploče, drveta i polimera. Na primer, osnova trupa je napravljena od metalnih cevi, središnji deo je od šperploče, a krilo je drveni okvir sa omotačem od polimera. Let se vrši pomoću elektromotora sa vučnim propelerom.

Bojeva glava je ugrađena u nosni odeljak, a "molnija-1" je prilagođena za upotrebu kumulativne i visokoeksplozivne rasprskavajuće municije.

"Bespilotna letelica 'molnija-1' je jurišna bespilotna letelica avionskog tipa sa poboljšanom baterijom koja mu omogućava da dejstvuje po neprijatelju na udaljenosti do 30 km. Softver visokotehnološkog drona ima elemente veštačke inteligencije, što pomaže da se uspešno prevaziđu radio smetnje", saopštilo je u avgustu Ministarstvo odbrane Rusije.

Za zaštitu od neprijateljskog elektronskog ratovanja, dron se može prebaciti u režim autopilota, a autonomija leta iznosi 30-35 minuta.

Kako napominje rusko Ministarstvo odbrane, uprkos svom neupadljivom izgledu, "molnija-1" ima niz značajnih prednosti - sposobnost da leti dalje i nosi snažnije bojeve glave u poređenju sa konvencionalnim FPV dronovima.

U medijima se ova letelica često naziva mlađim bratom "lanseta", i to ne zbog spoljašnjeg izgleda, već zbog udarnog potencijala. Prema dostupnim podacima, u zoni SVO, ova letelica je uspešno pogađala artiljerijsko oruđe, oklopna vozila i automobile ukrajinske vojske.

Optimalna šema

Kako je u razgovoru za RT rekao generalni direktor Konstruktorskog biroa "Avianovacia" Sergej Tovkač, FPV dronovi avionskog tipa se ne isporučuju masovno u zonu SVO. Prema rečima stručnjaka, u borbenim dejstvima uglavnom se koriste "privet-82", "molnija-1" i neki manji modeli.

"Problem zasićenja fronta FPV avionima je visoka cena proizvodnje. U početku su mnogi pokušavali da koriste 3D štampanje i rade sa savremenim materijalima, ali su na kraju završili sa skupim, krhkim i preteškim bespilotnim letelicama. Samo jedan pristup je funkcionisao – kada su korišćeni najjeftiniji materijali, postignuta je velika brzina sklapanja i masovna proizvodnja", objasnio je Tovkač.

Ekspert je naveo da su najpogodniji materijali za proizvodnju avionskih FPV dronova polikarbonat, drvo, šperploča i metal.

Kako Tovkač predviđa, u bliskoj budućnosti će se broj ovakvih letelica kamikaza u ruskim trupama sigurno povećati.

"Situacija sa snabdevanjem FPV dronova avionskog tipa će se poboljšati. Prvo, optimalna šema za njihovu proizvodnju je već pronađena. Drugo, sada su dostupne bezbedne komunikacije na daljinu. Za podršku borbenih letova FPV aviona više nisu potrebni repetitori", naglasio je on.

Prema Tovkaču, trenutno postoji "renesansa u izradi bespilotnih letelica" zbog rastuće potrebe za povećanjem dometa uništavanja ciljeva upotrebom FPV dronova.

"Količina meta za klasične FPV dronove multikopterese znatno smanjila. To su uglavnom pešadija i vozila. Lov na tenkove, oklopna vozila i artiljeriju sada zahteva letenje na udaljenosti od najmanje 15-20 km. "Lanseti" obavljaju takve zadatke, ali to je bespilotna letelica sa autonomnim navođenjem i prilično je skupa za proizvodnju", objasnio je on.

Prema rečima Maksima Kondratjeva, avionski FPV dronovi mogu delimično da zamene "lanset" i ekvivalente sa više rotora.

"Možda postoji percepcija da su FPV dronovi samo multikopteri sa trupovima od 7,8,9 i 10 inča. Naravno, velika većina FPV dronova jeste takva. Koriste se za gađanje ciljeva na bliskim udaljenostima. Ali za napade u pozadini, kada morate da pređete liniju kontakta, potrebni su avionski FPV dronovi", rekao je Kondratjev.

Prema rečima sagovornika RT-a, bespilotne FPV letelice avionskog tipa imaju niz značajnih prednosti u odnosu na multikoptere. Na primer, oni mogu da lete veći deo puta u radio tišini, što smanjuje njihovu vidljivost i olakšava rad operatera.

"FPV letelice avionskog tipa nisu nužno tako upravljivi kao dronovi sa više rotora. Ali oni i dalje imaju više pozitivnih kvaliteta. Konkretno, operater je oslobođen potrebe da stalno interveniše u upravljanju kako bi stabilizovao dron. Uz to, protok vazduha koji struji ispod krila obezbeđuje pristojan dolet i mogućnost sprovođenja takozvanog slobodnog lova. Sve ovo zajedno omogućava da se FPV veoma efikasno koristi na udaljenostima od preko 15-20 km", zaključio je Kondratjev.