Kako je uništen američki dron u Crnom moru
Verzije američke i ruske vojske šta se dogodilo sa dronom u Crnom moru se razlikuju. U zvaničnom saopštenju Evropske komande Oružanih snaga SAD navodi se da je "jedan od ruskih Su-27 udario u propeler MK-9, primoravajući američku vojsku da ispusti dron u međunarodne vode".
Međutim, rusko Ministarstvo odbrane navodi da "ruski lovci nisu koristili vazdušno-desantno oružje, da nisu došli u kontakt sa bespilotnom letelicom i da su se bezbedno vratili na aerodrom svoje baze".
"Američki dron je prešao u nekontrolisani let uz gubitak visine i sudario se sa površinom vode. Pao je sam, bez ikakve intervencije sa strane", saopštili su u ruskom Ministarstvu.
Vredi napomenuti da reči ruske vojske izgledaju ubedljivije, makar samo zato što svaki sudar u vazduhu nosi rizik za sve njegove učesnike. Takvi slučajevi se ponekad dešavaju, ali gotovo uvek slučajno, jer su posledice apsolutno nepredvidive.
Jednostavno je nemoguće zamisliti da bi komanda Vazdušno-kosmičkih snaga Rusije dala naređenje pilotu da namerno udari američku bespilotnu letelicu. Bilo bi to naređenje da se rizikuje život pilota, a svakako i avion, bez pravog razloga, piše portal "Vzgljad".
Međutim, dobro je poznato kako se ruski lovci najčešće ponašaju prilikom presretanja ciljeva u blizini državne granice Ruske Federacije. Ove veštine stare su decenijama, još iz sovjetskih vremena, navodi portal.
Prvo, može se verovati izjavama Amerikanaca da je Su-27 ispustio gorivo na američki dron, jer je poznata tradicija ruskih i sovjetskih boraca da nakratko uključe hitni odvod kerozina ispred mete. Na primer, pomorski piloti su to redovno radili i na Baltiku i u Barencovom moru, presrećući izviđačke zapadne avione "Orion".
Drugo, lovac Su-27 je mnogo okretniji i brži i od "Oriona" i od bespilotne letelice. Ruska vojska tokom presretanja često pravi oštre manevre oko mete. Motor lovca stvara takozvanu vazdušnu struju, koja čak i teški bombarder vodi u najjače turbulencije.
Najverovatnije je ruski lovac zaista oborio američku bespilotnu letelicu ne dodirnuvši je, jer MK-9 definitivno nije dizajniran za takve avanture.
I, naravno, posebno vredi pomenuti još jednu važnu činjenicu: odmah su se pojavile informacije da Rusija sprovodi specijalnu operaciju podizanja olupine američkog drona sa površine i dna mora. Činjenica da su ove akcije organizovane tako brzo i da su neki fragmenti MK-9 odmah locirani govori da je postojalo jasno planiranje.
Važno je napomenuti da američki dronovi redovno lete oko obale Krima. Njihova ruta, vreme leta, red vožnje su poznati. Ruska vojska bi mogla da izračuna kada i gde će se MK-9 pojaviti i unapred da pošalje brodove na mesto njegovog navodnog pada.
Sprovođenje lukavog plana ili slučajni incident koji bi se zaista mogao dogoditi?
Ako je to plan, onda ćemo u bliskoj budućnosti čuti o još jednom sličnom slučaju, o "sudaru sa površinom vode" drugog američkog drona kod obale Krima. To će značiti suštinsku promenu ruske politike prema izviđačkim avionima zemalja NATO-a koji deluju u blizini granica Ruske Federacije.
Izviđački avioni zapadnih država redovno lete u blizini ruskih teritorija. Posebno se često koriste bespilotne izviđačke letelice koje poleću iz vazdušnih baza u Rumuniji, Italiji i Nemačkoj. Ove letelice su sposobne da dugo borave u vazduhu, prepoznaju vazdušne, kopnene i površinske ciljeve i sve te podatke prenose komandi NATO-a u realnom vremenu.
Važno je da NATO otvoreno prizna da Alijansa deli ove obaveštajne podatke sa kijevskim režimom. Tako je dron MK-9 bio deo obimnog NATO programa vazdušnog izviđanja koji radi u interesu Oružanih snaga Ukrajine i direktno utiče na tok sukoba u okviru Specijalne vojne operacije.
Tako se u maju prošle godine saznalo da su upravo Sjedinjene Države dale Ukrajini obaveštajne podatke o krstarici "Moskva", što je omogućilo udar na brod Crnomorske flote Ruske Federacije.
Međutim, aktivnost zapadnih aviona oko granica Ruske Federacije odavno je postala izrazit trend. Konkretno, u januaru je avion P-3 "orion" koji je pripadao Nemačkoj presretnut iznad Baltičkog mora.
S druge strane, pošto svi ovi avioni i dronovi ne ulaze u vazdušni prostor Ukrajine, a kamoli Rusije, nemoguće je primeniti vojnu silu protiv njih bez rizika od direktnog oružanog sukoba sa Sjedinjenim Državama. Eksperti napominju da će, ako SAD nameravaju da nastave da insistiraju na tome da je MK-9 pao kao rezultat kontakta sa ruskim avionom, morati da pruže neoborive dokaze.
SAD će pokušati da zataškaju incident
Ekspert Centra za vojno-političko novinarstvo Boris Rožin rekao je da je Vašington obećao da će objaviti snimak incidenta, ali da podaci o tome šta se zaista dogodilo još nisu objavljeni.
"Trenutno imamo saopštenje ruskog Ministarstva odbrane, SAD i snimak razgovora naših pilota. Verzije strana se ozbiljno razlikuju. Moskva tvrdi da nije bilo kontakta između letelice i drona, dok Vašington insistira na suprotnom. I u ovom slučaju, Sjedinjene Države će morati da dostave video snimak incidenta ili telemetrijske podatke sa palog MK-9 kako bi dokazali validnost svojih optužbi", rekao je Rožin.
On je dodao da za sada ono što zapadna štampa nudi jesu "samo rekonstrukcije koje ne potvrđuju ništa konkretno, i da štaviše, predstavljeni modeli onoga što se do sada dogodilo izgledaju kontradiktorno i zapravo predstavljaju različite verzije".
"Postoje i informacije da Rusija sada traži olupinu palog američkog drona. A ako je to tako, onda za nas više nije interesantna ni sama jedrilica, već njegova konstrukcija. Elektronika i uređaji za posmatranje se periodično nadograđuju. I Moskva bi mogla da ih proučava", smatra on.
Kao što pokazuje primer Irana, naveo je Rožin, obaranje američkih dronova, pod uspešnim spletom okolnosti, omogućava detaljno proučavanje njihove konstrukcije. On je ocenio da je vrlo moguće da će SAD nastojati da zataškaju incident.
"SAD će samo verbalno osuditi postupke Moskve. Istovremeno, njihove bespilotne letelice će nastaviti da povremeno lete Crnim morem", dodao je Rožin.
Ruski avioni nisu uradili ništa što bi se moglo smatrati napadom na američki dron
Glavni urednik portala "Avia.ru" Roman Gusarov naveo je da je MK-9 velika letelica, koja se kreće dosta manjom brzinom od Su-27 i da je relativno lagan.
"Dovoljno je da naš avion proleti u blizini drona, koji bi se odmah prevrnuo i pao. Uopšteno govoreći, ono što se dogodilo treba posmatrati kao upozorenje Rusije Sjedinjenim Državama. Formalno, naši avioni nisu uradili ništa što bi se moglo smatrati napadom na američki dron", objasnio je Gusarov.
On je izrazio uverenje da će Amerikanci ipak nastaviti svoje izviđačke letove, a da će Rusija zadržati pravo da odgovori na takva narušavanja svog vazdušnog prostora.
"Važno je da je dron leteo bez transpondera, što znači da ga zemaljske službe nisu otkrile. Verovatno su hteli da se neopaženo 'provuku'. Lovci se dižu u vazduh da presreću neidentifikovane leteće objekte u svim zemljama i na svim kontinentima. Amerikanci to znaju, pa će vršiti pritisak na njih svojim verzijama incidenta", kaže ruski ekspert za vazduhoplovstvo.
Gusarov je dodao da Vašington tvrdi da su ruske akcije neprofesionalno pilotiranje, ali da su u stvari, ruski piloti uradili "zlatan" posao.
"Na kraju krajeva, leteli smo blizu drona, nismo ga dirali, nismo koristili oružje itd. Ipak, letelica je uništena", zaključio je Gusarov.
Američka obaveštajna mašinerija već duže vreme nekažnjeno radi protiv Rusije. Incident od 14. marta je prvi primer uspešnog suprotstavljanja Rusije vazdušnom izviđanju NATO-a. A možda i ne poslednji. Na to ukazuje i izjava ruskog ambasadora u SAD Anatolija Antonova.
"Zabrinjavajuća je neprihvatljiva aktivnost američke vojske u neposrednoj blizini ruskih granica. Dobro smo svesni u koje svrhe se koriste ova bespilotne izviđačke i napadne letelice", poručio je Antonov.