Ruski "suhoj" Su-27 poznat i pod NATO nazivom "flanker" je remek-delo dizajna sovjetske avijacije koji se pre nekoliko dana iznova proslavio svojim vazdušnim tangom "otplesanim" sa američkim dronom MK-9 koji je na kraju završio u dubinama Crnog mora.
Zanimljivo je, međutim, da su, makar nesvesno, u konstruisanju ovog aviona pomogli – baš Amerikanci.
"Jurejža tajms" tako podseća da je i Su-27 kao i većina ratnih aviona sovjetskog porekla trebalo da bude protivteža ili da nadmaši američke borbene avione. Jer kad je Sovjetski Savez 1969. otkrio da američka avijacija radi na programu "F-iks" (koji je na kraju rezultirao stvaranjem F-15) brzo je delovao pokrećući sopstveni program za razvoj lovca sa dobrom agilnošću i sofisticiranim sistemima.
Aerodinamički dizajn za novi avion je uglavnom izveo Centralni aerohidrodinamički institut u saradnji sa Konstruktorskim biroom "Suhoj".
Ali, u konstruisanju su imali i "malu" pomoć – američke tehnološke tajne koje su iskopali sovjetski obaveštajci.
"Početkom 1980-ih, naši obaveštajci su nekako došli do nacrta F-15, koji je dizajnirao 'Mekdonel Daglas', i predali ih Konstruktorskom birou 'Suhoj'. Sovjetski inženjeri su ih koristili da naprave prvi prototip novog lovca", otkrio je 2020. godine vojni analitičar TASS-a Viktor Litovkin.
Dobijeni obaveštajni podaci bili su nepotpuni, pa je na kraju, kako je svedočio Litovkin, odlučeno da se model F-15 kombinuje sa sovjetskom tehnologijom iz sedamdesetih, i onda je 1981. godine poleteo prvi T-10S kasnije poznat kao Su-27.
Na ovom modelu su zasnovani i svi ostali modeli koje je dizajnirao Konstruktorski biro "Suhoj", a među njima su i napredni kojima trenutno upravljaju Vazdušno-kosmičke snage Rusije kao što su Su-30, Su-34, Su -35, Su-57…
Suhoj Su-27, "flanker"
Suhoj Su-27 je inače dvomotorni supermanevarski borbeni avion dizajniran prvenstveno za postizanje nadmoći u vazduhu, iako naredne varijante aviona mogu da izvode sve vrste operacija vazdušnog ratovanja.
Avion je opremljen topom GSh-30-1 kalibra 30 milimetara sa 150 granata i deset nosača dizajniranih za postavljanje niza oružanih sistema: raketa sa infracrvenim i radarskim navođenjem vazduh-vazduh, zatim nenavođenih vazduh-zemlja, navođenih vazduh-zemlja raketa, kao i i konvencionalnih i kasetnih bombi.
Ovaj ruski lovac ima infracrveni sistem za pretragu i praćenje, laserski daljinomer, radar i nišan koji pruža mogućnost otkrivanja, praćenja i napada.
Da bi produžila mogućnosti i životni vek postojećih Su-27, koji su ušli u serijsku proizvodnju tokom sovjetske ere, Rusija je 2003. pokrenula program ažuriranja, odnosno nadogradnje koji je bio usredsređen na poboljšani sistem za kontrolu vatre.
Prvi unapređeni Su-27SM vraćeni su u službu krajem 2004. i počeli su 2014. godine da se razmeštaju u vazduhoplovnoj bazi Belbek na Krimu.
Uz ove unapređene Su-27SM, postoji i serija od 12 novoizgrađenih aviona koja je takođe završena po poboljšanom standardu 2009. godine, i ti avioni poznati su kao Su-27SM3, sa dodatno unapređenim sistemom za kontrolu vatre i drugim modifikacijama.
Iako spolja, Su-27SM izgledaju prilično slično starijoj verziji Su-27, nedavni video snimci iz kokpita otkrili su da su mnogi stari analogni instrumenti i paromeri zamenjeni multifunkcionalnim displejima.
Kako "Jurejža tajms" piše, novi sistem za upravljanje vatrom navodno je izveden iz onog koji se koristi u naprednim borbenim avionima Su-30MK2. Uključuje malo poboljšani radarski i elektro-optički nišanski sistem, sa infracrvenom pretragom i praćenjem, kao i napredniji računar za misiju.
Dobijeni sistem omogućava mapiranje terena i detekciju ciljeva na morskoj površini, a proširuje i domet naoružanja koje "flanker" može da upotrebi.
Kada Su-27 nadmaši F-15
Su-27 je postavio preko 30 svetskih rekorda u vazduhoplovstvu, uključujući i one za visinu i nosivost, a čak je oteo i neke svetske rekorde koje je prethodno držao F-15.
Američki lovac rekorder je postao 1975. nadmašivši svojetski lovac "MiG 25 foksbet" i uspevši da se popne do 30.000 metara za manje od 3,5 minuta i 3.000 metara za samo 27,57 sekundi.
F-15 je takođe osvojio rekorde na 6.000 metara, 9.000 metara, 12.000 metara i 15.000 metara koliko je prošao u vremenu od 77,05 sekundi.
Ruski avion, bez svog naoružanja, radara i operativne opreme, oborio je 1986. godine osam najboljih rezultata u vremenu penjanja koje je 1975. postavio F-15, i vratio rekorde u Sovjetski savez.
Skraćena verzija Su-27, nazvana "strejk flanker", uspela je da se popne do 3.000 metara za samo 15,6 sekundi i 15.000 metara za samo 70,329 sekundi, u poređenju sa 27,57 sekundi i 77,05 sekundi kod F-15.
Razlog za ovako dobre rezultate, kako ocenjuje "Jurejža tajms", moglo bi da bude to što je, iako F-15 pokreću dva motora "Prat end Vitni" i ima veoma visok odnos potiska i težine - kod Su-27 ovaj odnos još veći, što znači da je avion relativno lagan za količinu potiska koju proizvode motori.