Projekat P-750B, poznat i pod imenom "serval", je novi koncept malih višenamenskih podmornica, primarno namenjenih za izvođenje operacija u priobalnim oblastima.
Te operacije uključuju napad na neprijateljske brodove stacionirane u priobalnim zonama, protivpodmorničko ratovanje i iskrcavanje pripadnika specijalnih jedinica mornarice za zauzimanje strateški važnih ciljeva na kopnu.
Model "servala" prvi put je predstavljen javnosti tokom međunarodnog vojnotehničkog foruma "Armija 2019", a za razvoj nove klase podmornica zadužen je "Pomorski inženjerski biro Malahit" iz Sankt Peterburga.
Tada su predstavnici ovog preduzeća naglasili da se radi o najsavremenijem plovilu, ističući anaerobni pogon, poznat i po ruskoj skraćenici VNЭU (vozduhonezavisimoй эnergetičeskoй ustanovki), o kome će biti reči u nastavku teksta.
Maketa podmornice prikazana je i tokom ovogodišnjeg foruma održanog krajem avgusta, a najvažniji novitet na konstrukciji je ugradnja malog odeljka na gornjem delu pramca. Dugačak osam, a širok četiri metra, konstruisan je za smeštanje jedne ili dve patuljaste podmornice ili podvodnih (pomorskih) izviđačko-borbenih besposadnih plovila.
Sam dizajn "servala" osmišljen je kako bi se povećale manevarske sposobnosti i smanjio akustični odraz podmornice. Iako još uvek nije napravljen primerak u realnoj veličini, procenjuje se da će deplasman plovila biti 1.500 t, dužina 65,5 m, širina sedam metara i gaz trupa 5,2 metara.
Zahvaljujući naprednim elektronskim sistemima, sredstvima komunikacije i navigacije, tj. velikom stepenu automatizacije, posadu novih podmornica će činiti svega 18 do 20 podmorničara.
Zašto je pogon "servala" specifičan?
Pogon novih podmornica sastojaće se od dva motora sa gasnim turbinama jačine 400 kV, povezanih sa generatorima i jednim električnim motorom snage 2.500 kV, koji pokreću jedno elisno vratilo.
Dva motora sa gasnim turbinama su zapravo glavni element anaerobnog pogona, što znači da za njihovo funkcionisanje nije potreban atmosferski vazduh, odnosno kiseonik.
Oni omogućavaju razvoj velike snage uprkos maloj težini i dimenzijama, lako se pokreću, obezbeđuju visok nivo manevarskih sposobnosti i pružaju sigurnost od eksplozije ili požara zbog odsustva hidrogena unutar njih.
Prilikom kretanja na površini mora, vazduh, tj. kiseonik se dobija iz atmosfere, a izduvni gasovi se izbacuju napolje, dok se u slučaju podvodne plovidbe motori prebacuju u režim zatvorenog rada. Tada anaerobni motori koriste uskladišten kiseonik u tečnom stanju, smešten u kontejnerima sa toplotnom izolacijom, kao i izduvne gasove u tečnom stanju obogaćene kiseonikom.
Glavna prednost tog pogona je povećan nivo "stelt" sposobnosti, jer podmornica ima mogućnost da ostane ispod površine mora tokom dužeg vremenskog perioda, bez potrebe da izranja.
Poređenja radi, korišćenjem isključivo konvencionalnih baterija za napajanje i elektronskog pogona "serval" bi pod vodom mogao provesti svega tri dana, dok bi se upotrebom anaerobne komponente ovaj period povećao na 30 dana.
Dodatno, motori sa gasnim turbinama doprinose i većoj mobilnosti, pa će nove podmornice moći da plove maksimalnom brzinom od 18 čvorova i ostvare maksimalnu operativnu dubinu od 300 metara. Domet plovidbe upotrebom isključivo VNЭU pogona je 1.200 nautičkih milja (više od 2.200 kilometara), dok je u suprotnom slučaju veći od 4.300 nautičkih milja (oko 8.000 kilometara).
Patuljaste podmornice, podvodni dronovi, torpeda i krstareće rakete
Pored novog pogona, prema do sada objavljenim informacijama "serval" će biti opremljen i raznovrsnim savremenim naouražnjem, što će omogućiti obavljanje širokog spektra zadataka. Takođe, sastav "tereta", odnosno borbene opreme može biti modifikovan ili u potpunosti izmenjen u zavisnosti od konkretnih potreba u datim okolnostima.
U pramčanom delu, pozicionirani su lanseri za torpeda prečnika 533 mm, iz kojih se mogu lansirati i protivbrodske, odnosno protivpodmorničke rakete, mine i sredstva za otkrivanje podvodnih mina. Osim toga, na pramcu se nalazi i vazdušna komora uz pomoć koje podmornica može iskrcati ili ukrcati šest ronilaca istovremeno, a uz to "serval" ima kapacitet za smeštaj ukupno 16 ljudi za amfibijske i druge kopnene operacije.
Na suprotnom kraju trupa, nalazi se krmeni lanser, sa četiri cevi za vertikalno lansiranje, namenjenih za smeštaj krstarećih i protivbrodskih raketa, uključujući i čuveni "kalibar".
Ipak, najinteresantniju komponentu u domenu naoružanja i borbene opreme predstavlja gorepomenuti odeljak za nošenje patuljastih podmornica ili podvodnih besposadnih plovila (dronova) za sabotaže, izviđanje i napade na protivničke brodove i podmornice.
Iz opisanih karakteristika, može se zaključiti da će pored priobalnih operacija "serval" biti opremljen i za patroliranje, miniranje podvodnih površina, obavljanje izviđačkih zadataka i sabotaža. Dodatna prednost novih podmornica u priobalnim zonama su i njihove relativno male dimenzije, koje omogućavaju plovidbu i borbu u plitkim vodama i uskim prolazima.
Iako se i dalje nalazi u fazi razvoja, "serval" je na sajmovima naoružanja privlačio veliku pažnju kako javnosti, tako i vojnih zvaničnika. Stoga bi u bliskoj budućnosti ove podmornice mogle postati okosnica za prioblana dejstva Ratne mornarice Ruske Federacije, a u slučaju da ne dođe do serijske proizvodnje, ovo plovilo bi zbog svog pogona i naoružanja svakako doprinelo daljem razvoju sličnih podvodnih platformi.