"Blumberg": U susret novim sankcijama EU, izvoz ruske nafte na rekordnom nivou

Rusija dnevno izvozi 3,6 miliona barela nafte, što je naviše od početka juna

Pomorske isporuke ruske sirove nafte su prošle nedelje dostigle najviši nivo u poslednjih pet meseci, piše "Blumberg", budući da se brodovi koji napuštaju baltičke i arktičke luke bore da stignu do najvažnijih destinacije pre nego što stupe na snagu najnovije sankcije Evropske unije Rusiji.

Rusija dnevno izvozi 3,6 miliona barela nafte, što je naviše od početka juna, navodi "Blumberg".

Velika Britanija i EU su zabranile svojim kompanijama da pružaju osiguranje i druge usluge brodovima koji prevoze rusku naftu, osim ako se sirovine ne kupe po ceni ispod granice koju G-7 i Australija još nisu dogovorile.

Zabrana osiguranja brodova, kao i embargo EU, stupaju na snagu 5. decembra.

Kako piše "Blumberg", najveći rast izvoza zabeležen je Murmansku – put odatle do Azije je duži nego iz luka na Baltičkom ili Crnom moru. Takav skok se, objašnjavaju analitičari "Blumberga", može objasniti željom da se isporuke sirovina završe pre nego što nova ograničenja stupe na snagu.

Tankeri su sve obazriviji kada treba da navedu konačne destinacije. Tako je, na primer, došlo do značajnog povećanja broja brodova koji navode Port Said ili Suecki kanal kao svoje odredište, a naglo se smanjio broj tankera koji navode da idu u Indiju. Verovatno će se mnogi od njih uputiti ka indijskim lukama čim prođu kroz kanal, a pojedini će otići u države kao što su UAE ili Šri Lanka, piše "Blumberg".

Brodovi koji se trenutno utovaruju u Primorsku ili Ust-Lugi verovatno neće stići do terminala za istovar u Kini ili Indiji pre nego što zabrana EU stupi na snagu. Pošiljka nafte iz luke Murmansk, koja je severnim morskim putem krenula za Kinu, prošla je tokom vikenda kroz Beringov moreuz.

Pošiljke iz ruskih luka stižu do kineskih uvoznih terminala za samo nekoliko dana, a put od Crnog mora do Turske je isto tako kratak. Isporuke u Indiju, međutim, sa svih ruskih izvoznih terminala traju nekoliko nedelja, što ih dovodi u veći rizik da budu sankcionisani pre nego što stignu na odredište, navodi "Blumberg".

Pomorski izvoz ruske nafte u evropske zemlje je u poslednjih 28 dana do 4. novembra porastao na šestonedeljni maksimum od 762.000 barela dnevno, a kako piše "Blumberg", sve nove isporuke u zemlje severne Evrope poslate u skladišta nafte u Roterdamu.

Izvoz ruske nafte u Mediteran je takođe blago porastao u četiri nedelje do 4. novembra.

Isporuke u region, uključujući i Tursku, porasle su na maksimum u prethodne tri nedelje.

Kombinovani izvozni tokovi u Bugarsku i Rumuniju bili su na nivou od 167.000 barela dnevno.

Skoro ceo obim izvoza koji se šalje primaocima u Crnom moru završava u Bugarskoj, budući da je zemlja postigla delimično izuzeće od zabrane EU na uvoz ruske nafte morskim putem, ističe "Blumberg".

Isporuke iz luka na Dalekom istoku skočile su na najviši nivo od aprila. Svih osam pošiljki ESPO sirove nafte se šalje u Kinu. Dva tankera navode luku Josu (Južna Koreja) kao svoje odredište, iako je verovatno da će se na putu do luke vršiti pretovar "s jedne na drugu stranu", napominje "Blumberg".

Pošiljke ruske nafte azijskim kupcima, kao i brodovima bez naznačenog krajnjeg odredišta, koji obično odlaze ili u Indiju ili Kinu, porasle su u sedmici do 4. novembra. U Aziju se izvozilo 1,94 miliona barela dnevno i još 127.000 barela dnevno na tankerima sa nepoznatim krajnjim odredištem.