Kako oboriti 24 ukrajinska aviona za pet dana? Zna ruska vojska

Iako vest o 24 oborena aviona za samo pet dana na prvi mah zvuči nerealno, ruska vojska je od početka Specijalne vojne operacije znatno napredovala i usavršila svoje mogućnosti. Rusija aktivno primenjuje novo naoružanje i koristi avione za radio detekciju i navođenje u tandemu sa sistemima PVO i lovcima poput S-35S.

Trenutna situacija sugeriše da ukrajinske trupe imaju sve manje opcija, izjavio je ruski ministar odbrane Sergej Šojgu tokom posete komandnom mestu ruske grupe "Vostok" u zoni Specijalne vojne operacije. Kako je istakao, u Oružanim snagama Rusije pojavili su se protivvazdušni raketni sistemi koji su za pet dana oborili 24 ukrajinska aviona.

Ministar odbrane nije direktno rekao kako je ruska vojska uspela da obori toliki broj aviona u tako kratkom vremenskom roku, ali najverovatnije se radi o zajedničkom radu aviona za detekciju i navođenje A-50, borbenih aviona i protivavionskog i protivraketnog sistema S-400.

Sistem S-400 je jedan od najboljih na svetu koji može da obori praktično sve vazdušne ciljeve, dok su avioni A-50 "oči" sistema PVO i borbenih aviona što omogućava njihovu visoku efikasnost. Prema rečima vojnog novinara Aleksandra Koca, Rusija ima devet aviona za radio detekciju i navođenje: šest modernizovanih A-50U i tri starija modela A-50. Sa druge strane S-400 može da obori neprijateljski avion ili raketu na distanci do 400 km i visine 35 km, a istovremeno može da obori čak 36 ciljeva.

Šta je A-50?

A-50 je avion za radio detekciju i navođenje koji pomaže borbenim avionima i sistemima PVO da na vreme primete i obore neprijateljski avion ili raketu. Prva verzija aviona ušla je u upotrebu davne 1985. godine. Tada je A-50 bio napredni avion: imao je trodimenzionalni radar sa pasivnim režimom određivanja pravca, opremu za prikupljanje i prikazivanje primljenih informacija, digitalni kompjuterski sistem za navođenje lovaca do vazdušnih ciljeva i još mnogo toga.

Testiranje modernizovane verzije A-50U završeno je krajem 2009. godine. Programeri su poboljšali alate za kontrolu i komunikaciju i modernizovali radna mesta članova taktičke posade. Sada se sve informacije prikazuju ispred njih na LCD ekranima. Posebnost i glavno oružje ovog tipa aviona je devetometarski radarski disk "vega-M", koji može da istovremeno prati 150 ciljeva na udaljenosti do 230 kilometara, dok se veliki brodovi mogu detektovati na 400 km. Svaki A-50 može da usmerava do 10 lovaca.

Kako se A-50 uklapa sa drugim avionima i PVO?

A-50 postaje posebno opasan po protivnika zbog borbenih aviona Su-35S b MiG-31BM koji u svom arsenalu imaju dalekomentu "pametnu" raketu "vazduh-vazduh" R-37M, dometa do 400 km.

Zahvaljujući avionima za radio detekciju i navođenje ruski sistemi PVO sada vide i niskoleteće avione neprijatelja koji se kreću na visini od oko jednog kilometra. A-50U detektuje mete, proračunava njihovu brzinu i putanju i prenosi ove informacije sistemu PVO. Nakon što ih je primio, S-400 takođe proračunava optimalnu putanju leta svoje protivvazdušne rakete. Kada se raketa ispali, uključuje se sistem za samonavođenje koji upravlja raketom do uništavanja neprijatelja.

Još jedna prednost A-50 je to što omogućava PVO sistemima da ne uključuju radare pre vremena što značajno smanjuje mogućnost njihovog otkrivanja i uništavanja. Zbog toga S-400 postaje nevidljiv za ukrajinske oružane snage i njihove NATO saveznike, koji uvek upozoravaju pilote ukrajinskog vazduhoplovstva na opasnost.

Upotreba PVO sistema S-400 "trijumf" zajedno sa avionom A-50U omogućava efikasno otkrivanje i uništavanje aviona ukrajinskog ratnog vazduhoplovstva koji sve češće koriste britanske i francuske krstareće rakete "storm šedou" i "SKALP".

Naprednija verzija A-50, A-100 "Premijer" prvi put je poleteo 10. februara 2022. godine, dve nedelje pre početka SVO. Trenutno je avion u fazi testiranja i trebalo bi da uđe u upotrebu 2024. godine. Ali šta ako ovaj avion upravo sada polaže svoje "završne ispite" u kombinaciji sa borbenim avionima?

A-100 je superioran ne samo u odnosu na A-50, već i na većinu sličnih letelica potencijalnog neprijatelja. U stanju je da istovremeno prati do 300 ciljeva na udaljenosti do 650 kilometara. Rakete R-37M mogu da deluju na maksimalnom dometu do 400 kilometara.

Za nekoliko dana su oborena 24 neprijateljska aviona – to se nikada ranije nije desilo u zoni SVO. I vrlo je moguće da je A-100 odigrao glavnu ulogu u tome.