Rusija pokreće serijsku proizvodnju novih jedrećih bombi: PKB-500U "drel" prošao sve testove
Rusija će ove godine pokrenuti serijsku proizvodnju novih jedrećih avio-bombi, nakon višegodišnjeg razvoja i okončanja svih testiranja, uključujući i ona u realnim borbenim uslovima, odnosno zoni SVO, saopšteno je iz "Rosteha", prenosi TASS.
U pitanju su FAB-500U "drel" ("bušilica" u prevodu sa ruskog jezika), a prva serija trebalo bi da bude isporučena ruskoj vojsci u 2024. godini, navodi se u saopštenju.
Iako se radi o relativno jeftinoj vrsti naoružanja, jedreće bombe pokazale su se kao izuzetno efikasne. Zbog niske cene proizvodnje i visokog nivoa efikasnosti, ruski konstruktori su tokom SVO najpre pokrenuli proces serijske proizvodnje kompleta za navođenje i korekciju, kako bi od starih nevođenih, napravili visokoprecizne jedreće avio-bombe.
Na taj način piloti mogu dejstvovati po metama sa većom preciznošću i to sa udaljenosti izvan zone dejstva neprijateljskih sredstava PVO kratkog dometa. O njihovoj razornoj moći pisali su i zapadni mediji, koji ih često označavaju kao jednu od najvećih pretnji po ukrajinske trupe.
"Drel" je dizajniran još tokom devedesetih godina, međutim razvoj je pokrenut znatno kasnije i okončan tek 2016. godine, dok su testiranja odlagana. Ipak SVO u Ukrajini je bila odlična prilika za ispitivanje novog naoružanja, što je i učinjeno više puta tokom 2023. godine.
Što se tiče samih karakteristika "drela", u pitanju je bomba težine 450 kg sa kasetnim punjenjem koje se sastoji od 15 komada zasebno vođene submunicije, koja se može prilagođavati u zavisnosti od potrebe zadatka, tj. vrste mete koju treba uništiti.
Za navođenje na cilj ova avio-bomba koristi GLONASS satelitsku navigaciju. Pored toga, "drel" je programiran da se u slučaju promašaja samouništi, kako bi se izbeglo nanošenje štete civilnim objektima i obezbedilo da submunicija ne postane neeksplodirano ubojito sredstvo.
Prema dostupnim podacima, nova avio-bomba može se ispustiti sa visina u opsegu od 100 m do 14 km, iz aviona koji lete brzinama između 700 i 1.100 km/č, a maksimalni efektivni domet iznosi oko 30 kilometara.
Takođe, prema rečima kompanije "Tekmaš", podružnice "Rosteha" koja je učestvovala u razvoju, moguće je izvršiti prenamenu "drela" u civilne svrhe, npr. za dopremanje neophodnih zaliha na nepristupačne lokacije.