Na Međunarodnom ekonomskom forumu u Sankt Peterburgu, "Lada" je predstavila dva nova modela, "iskru" i "nivu travel" na električni pogon.
"Iskra" je "sedan" koji pripada segmentu B, jer Rusi, kao i svi Sloveni, cene eleganciju takve forme.
Gradski terenci su veliki, masivni, visoki i široki, ali nisu prefinjeni.
Izgled je sličan vesti i pripada već poznatom iks-dizajnu, sa ispupčenim i udubljenim krilima, vratima i haubom, kao da je materijal bila svila za balsku haljinu, a ne čelik.
"Iskra" deluje smireno i otmeno, za razliku od zapadnih vozila, koja su uglavnom oblikovana da izgledaju agresivno i zastrašujuće. Dužina je 4,396 m, ali "iskra" je duža za tri centimetra od "Be-em-veove" serije 1, širina iznosi 1,848 m, visina 1,501 m, a međuosovinsko rastojanje je 2,649 m. Po dimenzijama, uklapa se u segment iznad.
Predsednik kompanije, Maksim Sokolov, objavio je cenovni opseg od milion do 1,2 miliona rubalja, odnosno od 10.000 do 12.000 evra, u zavisnosti od snage pokretača i nivoa opreme.
Tehnička rešenja su u B segmentu definisana još pre pola veka i niko ne odstupa. Unapređeni su materijali, poigraju se konstruktori sa uglovima točkova, ali ogibljenje je teorijski uvek isto, napred je "Mekfersonov" sistem, pozadi je torziona osovina.
Naravno, nije odstupljeno od navedenog ni u slučaju "lade iskre", kao ni kod "renoa klio/megan", "pežoa 208/308/408", "folksvagen pola/golfa 1.5", "opel korse/astre", pa čak i "mercedesa a180d", koji košta 40.000 evra.
Pritom, nemački premijum hečbek, omiljen među nadmenima, nema kod zadnje osovine ni stabilizator, element ogibljenja, koji bi trebalo da smanjuje naginjanja i ljuljana u krivinama. Zato što je izostavljen stabilizator, "Mercedes" je povećao zaradu za 357 evra po svakom prodatom primerku modela "a180d".
U ponudi su dve verzije, pokretača sa četiri cilindra, radne zapremine od 1596 centimetara kubnih.
U najjeftinijem modelu, maksimumi izlaznih vrednosti su 90 ks i 143 nm, a menjač je manuelni sa pet stepeni prenosa. Jači model, ima 106 ks i 148 nm, a kupci mogu da biraju između šestostepenog manuelnog i bezstepenog menjača. Kod drugonavedenog, promene stepena prenosa se odvijaju automatski. Pogon je uvek prednji.
"Iskra" je petosed i ima dovoljno mesta za roditelje i troje dece, bez obzira na uzrast. Obrtomer i brzinomer su analogni, a centralno postavljeni ekran je osetljiv na dodir i služi za kontrolu rada informativno-zabavnih sistema.
Serijski su ugrađeni klima-uređaj, audio-sistem, četiri vazdušna jastuka i elektronski bezbednosni sistemi.
"Niva travel" sa električnim pogonom ima akumulatore koji sadrže 34 kilovatčasa, odnosno 122,4 megadžula energije, a jedan elektromotor postavljen napred razvija u standardnom modusu 60 kilovata ili 81,5 ks, dok maksimum može da bude i 120 kilovata odnosno 163 ks, ako je to potrebno. Zadržan je pogon na četiri točka sa centralnim diferencijalom i reduktorom, koji mogu da se uključe pritiskom na dugmad, postavljenim na centralnoj konzoli.
Preko rotirajućeg dugmeta, izdaju se komande jednostepenom automatskom menjaču, a bira se između praznog hoda, parkiranja, vožnje unazad i drajva, to jest vožnje unapred.
Prema fabričkim podacima, "lada niva travel" na električni pogon ubrzava od 0-100 km/č za 9,6 sekundi i ima maksimalnu brzinu od 150 km/č. Obećani domet je 175 km, a to bi trebalo da bude dovoljno za odlazak do obližnje šume, jer "niva" je pravi terenac, sposoban da savlada, sneg, blato, kolotrage i pesak.
I to je dokazano na uporednim testovima i zapadnih novinara. Potvrdili su da "niva" ima bolje terenske karakteristike nego američki "hamer".
Unutrašnjost je atraktivna, kvalitetna, precizno urađena, sa vidljivom brigom za detalje. Sedišta su obložena kožom, centralni ekran je osetljiv na dodir, a standard su klima uređaj i audio-sistem.
Sve komponente za vozila su osmišljene i proizvedene u Rusiji. "Lada" beleži rekorde u prodaji i ove godina plasiraće više od 500.000 vozila. A još većem tržišnom uspehu, postavljena je neprincipijelna barijera.
U vreme krize u Čehoslovačkoj 1968. godine, koju kao i Hrvatsko proleće, smatraju prethodnicom obojenih revolucija, tadašnji vlasnik "Fijata", Đani Anjeli, rekao je svojim saradnicima da mu spakuju po jedno teget i tamnosivo odelo, jer putuje u Moskvu da razgovara sa ozbiljnim ljudima. On ima 300.000 radnika i mora da brine o njima i ne zanimaju ga ni bilo čije političke igre. Anjelija su primili Suslov i Brežnjev i sklopljeno je više ugovora na obostranu korist – i "Fijata" i "Lade".
Evropska unija vuče neke neobične poteze, pa ukida proizvodnju vozila iz segmenta B, što je već učinjeno sa "puntom" i "fijestom". Ne tako davno, "Pežo" je sa modelom "206 sedan", koji je sklapan u Iranu, ostvarivao prodajne uspehe u mnogim državama. Nova "lada iskra" je veća, snažnija i modernija od "pežoa 206 sedan" i mogla bi da obraduje mnogo porodica širom sveta, jer relativno nije skupa, a ima sve što je potrebno za svakodnevni prevoz najmilijih.