Strane kompanije obećale da će napustiti Rusiju: Dve godine kasnije i dalje su tu
Ubrzo nakon što je pokrenuta Specijalna vojna operacija, "Koka-kola" je bila među prvim multinacionalnim kompanijama koje su obećale da će napustiti Rusiju u znak protesta.
Dve godine kasnije, prepoznatljiv crveni logo "koka-kole" lako se pronalazi u supermarketima i restoranima širom zemlje. A uzimajući u obzir novinu po imenu "dobra kola" – koja se prodaje u limenkama izuzetno slične crvene nijanse i ukusa koji bi malo ko mogao da razlikuje od originala – kompanija "Koka-kola" ostaje vodeći proizvođač gaziranih pića u Rusiji.
Razlog tome je što je "Multon partners", firma koja puni limenke i flaše u vlasništvu zasebne kompanije "Koka-kola HBC" u kojoj američka matična firma poseduje 21 odsto udela.
Kada je HBC prestao da proizvodi "koka-kolu" u Rusiji, "Multon" je predstavio "dobru kolu" koja sada pokriva 13 odsto tržišta.
"Profit od prodaje 'koka-kole' u Rusiji samo je prebačen na 'Koka-kola HBC', koja je zauzela tržišni udeo zahvaljujući uspehu 'dobre'", rekao je "Blumbergu" analitičar CFRA Garet Nelson.
Prava "koka-kola" još uvek je široko dostupna u Rusiji i izvozi se iz susedne Gruzije i Kazahstana.
"Koka-kola" nije jedina koja "nije uspela" da izađe sa ruskog tržišta. "Pepsi" je u septembru 2022. saopštila da će prestati da proizvodi i prodaje svoje proizvode na ruskom tržištu, ali su ubrzo predstavili novu kolu "everves" i povećali proizvodsu "frustajla" (voćne 'mirinde') u svojim fabrikama u zemlji. Prihodi od prodaje pića su skočili za 12 odsto na 2,3 milijarde dolara, a prihod od prodaje hrane za bebe i mlečnih proizvoda porastao je za 10 odsto.
Od 2022. više od 1.000 multinacionalnih kompanija reklo je da smanjuju ruske operacije, pokazuje istraživanje Jejla. Mnogi su ostali – "Unilever", "Nestle", "Karlsberg", "Danon", "Beneton", "Sabvej", "Ti-Dži-Aj frajdejz", i ne pokazuju znake da smanjuju proizvodnju.