Sport

Legenda o "Kišnom čoveku" živi - 29 godina od smrti Airtona Sene

Tog 1. maja 1994. godine, Formula 1 je ostala bez jednog od najboljih vozača u istoriji, a čitav svet je plakao zbog smrti velikog sportiste i velikog čoveka - Airtona Sene
Legenda o "Kišnom čoveku" živi - 29 godina od smrti Airtona SeneGetty © Peter Fox

Legendarni brazilski vozač Formule 1 Airton Sena poginuo je na današnji dan 1994. godine na trci za Veliku nagradu San Marina u Imoli.

Ljubimac navijača širom planete, pre svega zbog beskompromisnog stila vožnje, poginuo je na izlazu iz krivine "Tamburelo", kada se zakucao u zid.

Slike uništenog plavo-belog bolida Vilijamsa obišle su svet, a karijera tada trostrukog šampiona okončana je 40 dana nakon njegovog 34. rođendana.

Sena je u karijeri vozio za Tolumnen, Lotus, Meklaren i Vilijams, tri puta bio je šampion (1988, 1990. i 1991, sve u bolidu Meklarena).

Ukupno je zabeležio 41 pobedu, 80 podijuma i 65 pol pozicija.

Vikend u Imoli je izmenio Formulu 1

Crni vikend u Imoli je umnogome uticao na to kako danas Formula 1 izgleda.

Prvog dana kvalifikacija, Rubens Barikelo (tada vozač Džordana), doživeo je težak udes i prebačen je u bolnicu helikopterom.

Brazilac je dobro prošao - već sutradan se pojavio na sastanku, ali je trku propustio zbog polomljenog nosa i povređene ruke.

Drugog dana treninga, novi težak udes.

Međutim, Austrijanac Roland Ratzenberger udario je u betonski zid pri brzini većoj od 300 km/č, prebačen je u bolnicu, ali nije imao šansu da preživi.

Nakon nesreća u Imoli, rukovodstvo Formule 1 je ozbiljno poradilo na sigurnosti vozača.  

Legenda o "kišnom čoveku"

Sena je skrenuo pažnju na sebe već u prvoj trci u Formuli 1, 1984. godine na stazi u Monaku.

Po užasnim uslovima za vožnju, mladi debitant u, ne baš sjajnom, Tolmanovom bolidu, vodio je veliku borbu sa iskusnijima po nehumanim uslovima.

Sena je trku počeo na 13. mestu, da bi došao do druge pozicije.

Brazilac je prestigao i vodećeg Alana Prosta, a onda je trka prekinuta zbog kiše.

Digla se velika prašina zbog tog prekida, pošto je pobeda pripala Prostu - po tadašnjim pravilima, u trenutku prekida važio je poredak iz prethodnog kruga.

Na toj stazi u Monaku se rodio "Kišni čovek", koji je sa Prostom razvio rivalstvo - jedno od najvećih u istoriji sporta.

Ali, uz sve rasprave i teške reči, obostrano poštovanje se nikada nije dovodilo u pitanje.

"Sena je najbolji vozač protiv kojeg sam se takmičio, daleko ispred ostalih... Kakve god da smo probleme imali, oni nikada nisu mogli da utiču na naše međusobno poštovanje", napsao je Prost nakon Senine smrti. 

Iako je važio za beskompromisnog vozača, Sena je u trenucima koji definišu čoveka pokazivao da je baš to - čovek.

Na treningu u Belgiji 1992. godine, Erik Koma je doživeo tešku nesreću, a Sena je bio prvi vozač koji je naišao.

Koma nije bio pri svesti, ali mu je noga ostala na papučici za gas. 

"Motor je radio. Sena je stao, dotrčao do mog bolida i ugasio motor. Postojala je šansa da bolid eksplodira zbog curenja benzina. Ko zna šta bi se dogodilo da je došlo do vatre", rekao je Koma. 

Sena je ugasio motor, a onda držao glavu Francuzu dok doktori nisu stigli.

Mnogi, pa i sam Koma, veruju da mu je Sena tim potezom spasao život.

Još jedan detalj govori o njegovoj veličini - u Seninom smrskanom bolidu pronađena je zastava Austrije, koju je, nakon trke, želeo da razvije u čast Rolanda Ratzenbergera.

image