Tokom posete francuskog predsednika Emanuela Makrona, Srbija i Francuska su razmenile niz potpisanih bilateralnih dokumenata, uključujući i ugovor o nabavci 12 novih višenamenskih borbenih aviona "rafal". Ovaj ugovor, sa strane Beograda potpisao je ministar odbrane Bratislav Gašić, dok je u ime Pariza to učinio izvršni direktor kompanije "Daso" Erik Trapije.
Kao što je već poznato, vrednost ugovora je oko 2,7 milijardi evra, a pored 12 aviona - devet jednoseda i tri dvoseda - za sada nije poznato da li je njime obuhvaćeno naoružanje i druga oprema. O samim letelicama i njihovoj potencijalnoj upotrebi je već dosta toga rečeno, a vredi podsetiti da je Srbija odlučila da nabavi "rafale" u verziji F4, te da će pored Francuske i UAE postati treći korisnik ove verzije.
Ono o čemu se manje pričalo je datum isporuke ovih aviona, kao i to da li će prvi "rafali" stići u Srbiju pre nego što srpskim "migovima" istekne resurs, odnosno vek upotrebe. Podsećanja radi, na sedam MiG-29 Vojske Srbije životni vek ističe 2027. godine, što znači da ćemo tada ostati bez polovine vazduhoplovne flote lovačkih aviona.
Što se tiče ostalih, očekuje se da će 2028. resurs isteći na jednom, 2029. na četiri, a 2030. i 2031. na po jednom "migu". U zavisnosti od tehničkog stanja aviona, mogla bi se pojaviti opcija da se na pojedinim primercima, koje su donirale Rusija i Belorusija, životni vek produži za još pet ili manje godina, pa bi u najboljem slučaju oni bili u operativnom stanju do sredine sledeće decenije.
Prvi "rafal" u Srbiji 2028?
Kako je neposredno nakon potpisivanja i razmene ugovora o nabavci izjavio predsednik Srbije Aleksandar Vučić, poslednji pregovori o zaključivanju ugovora su vođeni intenzivno, a glavni problem nije bila cena već "određene garancije".
Postoji velika verovatnoća da su se "određene garancije" ticale roka isporuke francuskih letelica, budući da se pre potpisivanja u javnosti i stručnim krugovima spekulisalo da će "rafali" Srbiji biti isporučeni tek tokom sledeće decenije.
Sa druge strane, izvršni direktor kompanije "Daso", je neposredno pre potpisivanja i razmene ugovora izjavio da će prvi avion biti isporučen za četiri godine, odnosno 2028, dok će svi u Srbiju stići do 2030. godine. Trapije je potom, po povratku u Francusku, dao ekskluzivni intervju za radio Evropa 1, u kom je glavna tema bila isporuka "rafala" Srbiji.
Jedno od pitanja bilo je vezano i za to da li će "Daso", sa trenutnim brojem naručenih "rafala" i sa obzirom na novu narudžbinu iz Srbije, biti u stanju da isporuči avione klijentima u dogovorenim rokovima. Trapije je odgovorio da se za potrebe povećanja proizvodnje planira zapošljavanje većeg broja radnika, te da je 12 aviona namenjenih Srbiji bilo predviđeno i da se uklopilo u plan i program proizvodnje.
Ukoliko se ove tvrdnje ispostave kao tačne, to će biti odlična vest za našu zemlju, budući da u tom slučaju nećemo imati (veliki) nedostatak borbenih aviona kada prvi "migovi" budu poslati u penziju.
Šta kažu podaci i brojke o stopi proizvodnje i izvoza?
Ambiciozne tvrdnje Trapijea, nažalost, nemaju neko ozbiljno utemeljenje u činjeničnom stanju. Naime, prema zvaničnim podacima "Dasoa", dugoročni cilj kompanije je da postigne stopu proizvodnje od tri "rafala" mesečno, odnosno oko 36 na godišnjem nivou.
Takođe, u saopštenju sa početka godine, navodi se da je cilj da se u 2024. proizvede ukupno 25 aviona, što će reći da se dostigne stopa od dva aviona mesečno.
Međutim, izveštaju objavljenom krajem jula, u kom su izneseni podaci o proizvodnji u prvoj polovini godine, navodi se da je "Daso" proizveo svega šest aviona, kao i da su sve letelice isporučene Vazduhoplovnim i svemirskim snagama Francuske, dok za strane kupce nije bilo isporuka.
Iako je ovo skok u odnosu na prvih šest meseci 2023, kada je "Daso" isporučio četiri "rafala" - dva Francuskoj i dva za izvoz - trenutna stopa proizvodnje koja iznosi jedan avion mesečno, govori da će morati da dođe do drastičnih promena kako bi Srbija na vreme dobila kupljene letelice.
U pomenutom izveštaju sa kraja jula je navedeno da "Daso" ima 223 naručena "rafala" i to: 64 namenjenih Francuskoj i 159 za izvoz - 80 za UAE, 42 za Indoneziju, 31 za Egipat i šest za Grčku. Dakle sa avionima namenjenim Srbiji ukupan broj raste na 235.
To znači da francuska kompanija, ako zadrži trenutnu stopu proizvodnje, neće moći da isporuči sve naručene avione ni u narednih deset ili više godina. Čak i da se postigne stopa od dva aviona mesečno, to znači da bi Srbija kompletiranje isporuke mogla da očekuje tek sredinom sledeće decenije, budući je naša država poslednja ugovorila nabavku ovih aviona.
Vredi naglasiti, da postoje indicije da bi broj poručenih letelica mogao još da se poveća budući da postoje spekulacije o tome da Saudijska Arabija planira kupovinu 54 "rafala", Grčka namerava da nabavi dodatni broj aviona (procene sežu od 10 do 24 primerka), a očekuje se i da će Indija potpisati ugovor za kupovinu još 26 letelica - 22 palubna "rafala m" i četiri dvoseda "rafal b".
U polugodišnjem izveštaju se pominju i mogući budući korisnici, a Trapije je tokom pomenutog intervjua, na pitanje voditelja, odbio da otkrije o kojoj se tačno državi radi. Ipak, on je izrazio uverenje da će se do kraja 2024. potpisati još jedan ugovor o izvozu "rafala".
Ukoliko se sve ovo ispostavi kao tačno, broj naručenih aviona "Dasoa" porašće na više od 300, što bi dodatno moglo da umanji verovatnoću da će francuska kompanija ispoštovati ugovorene rokove, naročito sa Srbijom, koja je poručila relativno mali broj aviona.
Gde je zapelo?
Kada je krajem jula objavljen izveštaj o proizvodnji i izvozu, iz "Dasoa" su se oglasili i saopštili da je nastojanje da se podigne stopa proizvodnje "rafala" i dalje pod uticajem "poremećaja u lancu snabdevanja u vazduhoplovnoj industriji".
Trapije je tada naveo da će do kraja godine biti proizvedeno 20, a ne 25 kako je ranije rečeno, te da će njih 14 biti namenjeno Francuskoj, dok je za dugoročni cilj, odnosno za podizanje stope na tri aviona mesečno rekao da je "sada to još teže" i da je to "više pitanje za sledeću nego za ovu godinu".
"Radimo sve što možemo da isporučimo proizvode našim mušterijama na vreme, ali je situacija teška i ostaće takva. To nije samo problem kod 'Dasoa', ako ste videli saopštenja 'Erbasa' i poteškoće u lancima snabdevanja u svim oblastima vazduhoplovstva", izjavio je tada Trapije.
On je dodao i da kompanija nije nadoknadila "malo odlaganje" u isporuci "rafala" od prošle godine, ali da istovremeno "nije baš mnogo zaostala".
Prema njegovim rečima, glavne poteškoće ogledaju se u strukturnim delovima kao i u "čitavom nizu zaliha i manjih predmeta opreme", a "Daso" obezbeđuje pomoć svim manjim i srednjim podizvođačima i snabdevačima. Ipak, kako je priznao sam Trapije ova pomoć nije dovela do sprečavanja daljih odlaganja, navodeći da je isporuka aviona trenutno najveći problem.
Imajući u vidu rezultate koje je "Daso" ostvario u prvoj polovini 2024, informacije o dodatnim porudžbinama koje bi mogle uslediti do kraja godine i izjave izvršnog direktora kompanije od pre nešto više od mesec dana, malo je verovatno da će se tvrdnja Trapijea o isporuci aviona Srbiji obistiniti, bar kada je u pitanju kompletiranje isporuke.
Preciznije rečeno, Pariz možda i uspe da isporuči jedan avion 2028. godine, ali na osnovu trenutnih informacija, deluje da ćemo na preostalih 11 morati da sačekamo bar do sredine sledeće decenije.