"Novosti": "Infrastruktura železnice" nije primetila oštećenja na nadstrešnici i rupe oko sajli

Iako u organizacionoj šemi "Infrastrukture" postoje Centar za tehnički nadzor i menadžer za održavanje, veliko je pitanje da li je taj posao rađen kako treba. Jer da jeste, neko bi valjda primetio nedopustiva oštećenja zbog kojih se verovatno i obrušila nadstrešnica ostavljajući za sobom tone šuta i ugašene živote

Na fotografijama napravljenim na krovu zgrade železničke stanice, svega nekoliko dana pre tragedije u kojoj je stradalo 14 ljudi, jasno se vide oštećenja na betonu za koji su bile pričvršćene čelične sajle koje su nosile ukletu nadstrešnicu, a koje su se istovremeno pokidale tog nesrećnog petka.

Na snimcima koje su ekskluzivno objavile "Večernje novosti", oko vrhova utega koje uranjaju u prepoznatljivi talasasti krov, primećuju se velike rupe nastale osipanjem betona. Na samoj nadstrešnici nalaze se i komadići koji su se odvalili, pa se samim tim potvrđuju i svedočenja pojedinih putnika, koji su posle velike nesreće koja je u crno zavila i Novi Sad i Srbiju, govorili da su osetili kamenčiće koji su se obrušavali kod ulaza u stanicu.

Fotografije otvaraju niz pitanja, a najvažnije je – ko je zakazao u ovom složenom lancu? Da li je moguće da niko sve ovo vreme nije primetio u kakvom su stanju sajle koje nose avangardnu konstrukciju Imrea Farkaša iz 1964. godine?

Da bismo odgovorili na ovo pitanje moramo se, prvo, vratiti u 2015. godinu, kada je po nalogu Evropske unije i MMF "Železnica Srbije" podeljena na četiri preduzeća: "Železnica holding", "Infrastruktura železnica Srbije", "Srbija kargo" i "Srbija voz". U ovoj podeli karata "Infrastrukturi" je zapalo da bude upravljač objektima, pa samim tim i železničkim stanicama kojih u Srbiji ima oko 650.

Iako u organizacionoj šemi "Infrastrukture" postoje Centar za tehnički nadzor i menadžer za održavanje, veliko je pitanje da li je taj posao rađen kako treba. Jer da jeste, neko bi valjda primetio nedopustiva oštećenja zbog kojih se verovatno i obrušila nadstrešnica ostavljajući za sobom tone šuta i ugašene živote.

Osim toga, "Novosti" su došle u posed i fotografije iz 2018. godine na kojoj se vidi da je na krovu železničke stanice u Novom Sadu napravljeno omanje jezero. Dakle, sve se to dešava i pre obnove stanične zgrade i govori slikovito i o tadašnjoj brizi za objekte u kojima cirkuliše veliki broj ljudi.

No, nisu to verovatno jedini propusti. Moguće je da ih je bilo i u samom procesu obnove stanice. Naime, u projektu koji je radio CIP stoji jasna napomena da se detaljno pregleda u kakvom su stanju mermerne ploče na fasadi kao i betonska podloga, i, ako je potrebno, izvrši sanacija. U izveštaju stručnog nadzora iz 2022. godine naglašeno je izvođaču da su pomenute čeone ploče na južnoj fasadi, u lošem stanju i da se ne mogu ponovo upotrebljavati, već se moraju zameniti.

Postavlja se pitanje da li je izvođač to uradio. Ako jeste, neverovatno je da po uklanjanju ploča ne bi primetio u kakvom su stanju sajle koje su držale nadstrešnicu tešku nekoliko tona.

Sve ovo moglo bi da baci novo svetlo na nesreću koja okupira pažnju cele nacije, pišu "Novosti".

"Ovde je reč o grešci struke, a ne o korupciji. Da li je tu pogrešio neki institut, zavod, ustanoviće sud. Važno je da usledi kazna da bi to bio nauk i opomena svakome da u budućnosti mora da se vodi računa i sa mnogo više pažnje pristupa poslu", bio je decidan predsednik Srbije Aleksandar Vučić.

U javnosti se vodi i polemika da li je nadstrešnica na stanici bila preopterećena nakon postavljanja aluminijumskih nosača i stakla. No, nije to jedina "skalamerija" koja je bila nakačena na nju. Naime, na istom mestu je 2018. godine nikao bilbord koji je bio povezan i za čelične sajle. "Novosti" nisu mogle da dobiju informacije ko je dozvolio da se reklama nađe tik iznad glava putnika.