Potrošačka "Temu groznica" proširila se po celom svetu, a na nju nisu ostali imuni ni građani Srbije. Evropska unija svim silama pokušava da "zauzda" kinesku onlajn prodavnicu, koja je postala sinonim za niske cene, a nedavno su pokrenuli postupak kako bi se utvrdilo da li je na toj platformi bilo nelegalnih proizvoda u ponudi, da li proizvodi koji se nude ispunjavaju propise i zakone EU.
Istražuju da li je bilo lažnih popusta, pogrešnih recenzija, netransparentnosti kada je u pitanju povrat robe.
Administraciju u Briselu zanima i da li dizajn "Temua" može da izazove zavisnost, posebno kroz video-igre gde se korisnicima omogućava osvajanje nagrada. Istražuju i da li je poslovanje "Temua" usklađeno sa obavezama iz evropskog Zakona o digitalnim uslugama (DSA).
Briselski pokušaj da se delimično zaustavi "Temu groznica" u Evropi, neće se odraziti na potrošače u Srbiji, smatraju iz Asocijacije potrošača Srbije. Navode da u našoj zemlji nije bilo zamerki na plaćanje i kvalitet robe, osim na brzinu isporuke.
Pod sloganom "kupuj kao milijarder", platforma "Temu" je vrtoglavom brzinom stekla ogromnu popularnost. U zemljana EU za samo nekoliko meseci zabeležen je rast sa 45 miliona poseta mesečno na 92 miliona. Na "Temuu" se može pronaći sve "od igle do lokomotive". Ponuda je ogromna, a upravo to "navlači" kupce da poručuju artikle za koje nisu ni znali da su im potrebni. Tu se prodaje kozmetika, odeća nameštaj, tehnologije koje dolaze iz Kine.
U JP "Pošta Srbije" za RT Balkan kažu da od maja ove godine do danas broj pošiljki sa platforme "Temu", koje su oni isporučili, beleži eksponencijalni rast i očekuju da će se taj trend nastaviti.
"Obim Temu pošiljki u septembru u odnosu na jun povećan je čak 14,5 puta. U isto vreme pošiljke sa 'Temu' platforme dominantne su u ukupnom broju pošiljka iz onlajn trgovine, ali su zastupljene i pošiljke sa drugih stranih internet platformi", navode u JP "Pošta Srbije" za RT Balkan.
Kako to izgleda prevedeno u brojke medijima je ovih dana objasnio direktor tog javnog preduzeća Zoran Anđelković koji je rekao da su u maju ove godine imali 953.000 pošiljki, koje su dostavili bez "Temua", a u avgustu je to bilo 1.680.000, što znači da se broj povećao za više od 600.000 novih pošiljki.
"Temu" je danas glavna tema. Na toj platformi poručuju svi- mladi, stari, muškarci, žene.
Jovanka Nikolić, iz Asocijacije potrošača Srbije kaže da njihovom udruženju nije bilo ozbiljnijih zamerki na rad "Temu" platforme.
"Nije bilo žalbi na plaćanje i kvalitet robe. Bilo je na brzinu dopremanja porudžbine. EU ima zamerku da se na toj kineskoj platformi prodaje falsifikovana roba. To treba i dokazati. U Srbiji je i dalje masovna kupovina preko 'Temu' platforme. Postupak koji je pokrenula EU nije se odrazio na potrošače u našoj zemlji", navela je Nikolić za RT Balkan.
Dodaje da onlajn kupovina danas cveta i da ono što se kupuje preko "Temu" platforme može da se kupi i u buticima, samo što nisu uračunate marže preprodavaca.
"Mislim da srpskog potrošača ništa ne može da odgovori od niskih cena. Svaki potrošač zna šta kupuje, nije tačno da on nije dovoljno edukovan. Mislim da nije ništa novo otkriveno. Svi mi znamo šta uzimamo, nije nas niko prevario. Svi znamo da po određenim cenama neka roba ne može da se nabavi", istakla je Nikolić.
Kineska kompanija je saopštila da "Temu" ozbiljno shvata svoje obaveze prema evropskom Zakonu o digitalnim uslugama (DSA).
"Kontinuirano ulažemo u jačanje sistema usklađenosti i zaštitu interesa potrošača na našoj platformi. U potpunosti ćemo sarađivati sa regulatornim telima kako bismo podržali naš zajednički cilj, a to je bezbedno tržište, u koje potrošači imaju poverenje", navodi se u saopštenju.
I dok se čeka epilog postupka koji je Brisel pokrenuo, na "Temu" platformi i dalje kupuje ceo svet.