Crni petak na srpski način: Popusti na čuvanje matičnih ćelija bebe, kvadrat stana, popravke zuba
"Crni petak", kvazi praznik "umanjenih cena", nasilne kupovine i "praznih novčanika", s nestrpljenjem se dočekuje dan posle Dana zahvalnosti koji se u Americi obeležava danas. "Black Friday" postao je popularan i van granica SAD i Kanade i toliko je narastao i metastazirao, da se više ne odnosi samo na jedan dan, već je to neretko čitava nedelja, mesec, pa čak i stanje uma.
Ni Srbija nije izuzetak, pa ne čudi što reklamni slogani i bilbordi širom zemlje i interneta vrište "crni petak pre crnog petka", "Black Friday popusti od 26. novembra do 2. decembra", "mrak cene", "cenama se crno piše" i slično.
Novina je, međutim, da su se pored odeće i obuće, bele tehnike i stvari za pokućstvo, u ponudi našle i malo egzotičnije usluge: čuvanje matičnih ćelija, prodaja stanova, stomatološke usluge, različiti kursevi stranih jezika, mesečnih paketa za teretanu, radionica, psiholoških savetovanja, turističkih putovanja, pa čak i AMSS paketa za pomoć na putu.
"Sačuvajte matične ćelije svoje bebe uz popust od 500 evra", glasi "Black Friday" ponuda "Bio sejv klinike".
Njihov menadžer Stefan Krstić za RT Balkan objašnjava da su na ideju o specijalnoj akciji došli kako bi podigli svest o terapijskom potencijalu matičnih ćelija iz pupčanika.
"Prvih nekoliko godinama smo se bavili samo čuvanjem preko inostranih banaka za upotrebu u sopstvenoj porodici, međutim u drugoj polovini poslovanja sve više ljudi čuva matične ćelije kako bi lečili i terapijski ih primenili na teška stanja u dečjoj populaciji. Pretpostavka je da će ih svako u životu jednom upotrebiti", navodi on.
Dodaje da godišnje imaju nekoliko sličnih promotivnih akcija, kada u medicinske ili komercijalne svrhe sa inostranim partnerima nude određene povoljnosti.
"Redovne cene za čuvanje matičnih ćelija na period 30 do 50 godina su od 2.300 do 2.700 evra, a ovogodišnje umanjenje iznosi 500 evra", navodi Krstić i dodaje da se klijentkinja pre porođaja odlučuje na ovaj korak, iznos se može uplatiti na odloženo a finansira se posle porođaja.
Kaže da je zainteresovanost na "crni petak" veća za 30 odsto u poređenju sa regularnim danima, a matične ćelije se čuvaju u Nemačkoj i Poljskoj.
Mnoge turističke agencije u svoju specijalnu ponudu stavile su studentska putovanja, novogodišnja putovanja, vikend izlete, pa čak i šoping putovanja, a cene su manje i za 200 evra.
"Imamo izlete svake subote u decembru u Temišvar, Budimpeštu i Krajovu, i tu nam je trenutna akcija 'dva plus jedan gratis'. A što se tiče novogodišnjih putovanja, vodimo u Atinu, Istanbul, Ohrid, Budimpeštu, Beč, Bukurešt, Prag i Krakov. Tu nam aktuelni popust do 2. decembra od 50 evra", kažu iz niške agencije "Pazl Nais" i naglašavaju da uvek imaju veliki odziv kada su sniženja u pitanju.
Aleksandra Paunović iz Feniks agencije u Kraljevu ističe da za četiri naredna vikenda već imaju rezervisanih 11 autobusa, a da su najtraženija vikend putovanja.
"Nismo se nadali takvom odjeku akcije 'Black Friday' vikend. Najveća gužva vlada za Beč, Trst, Budimpeštu, Solun i Ljubljanu. Cene se kreću između 65 i 104 evra, a obuhvataju noćenje sa doručkom i prevozom", objašnjava ona.
Iz Kragujevca nude 5.000 evra popusta na stambeno-poslovni kompleks u izgradnji.
"Prodaja nam ide odlično, ostalo nam je oko 20 odsto slobodnih nekretnina, a na ovaj korak smo se kao investitori odlučili kako bi kupci ostvarili san i došli do svog idealnog doma. Znamo kakvo je stanje na tržištu, tako da im nudimo najpovoljnije moguće uslove, na najboljoj lokaciji u gradu. Najviše se traže nekretnine od 50 do 70 stanova, dok su garsonjere i jednosobni već rasprodati", rekli su iz marketing tima.
Naglasili su da je akcija za "crni petak" startovala pre dva dana i da traje do karaj meseca, a da su u tom intervalu imali oko 35 zainteresovanih klijenata - od kojih su većina, kako kažu, srpski državljani.
Sa druge strane statistika pokazuje da stomatološke usluge nisu omiljene kod našeg naroda, ali praznična groznica i to menja.
"Želeli smo da proširimo klijentelu pred Novu godinu, pa smo dali 50 odsto popusta na popravku zuba i druge estetske intervencije koje podrazumevaju neto dobit. Cena je apsolutno minimalna i podrazumeva da, kada platimo materijal, budemo na nuli", navodi stomatolog Ivan Nikolić i dodaje da "kad ljudi vide popust, svima odgovara".
Prema podacima Nacionalne maloprodajne federacije SAD (NRF), između 23. i 27. novembra 2023. godine 200 miliona Amerikanaca kupili su nešto za "Black Friday", što je za tri miliona ili 1,5 odsto više u odnosu na 2022. godinu - kada je u prazničnu kupovinu otišlo oko 166 miliona građana.