"Forbs" objavio Vesićevu odbranu pred tužiocem: Nadstrešnica bi pala i sa upotrebnom dozvolom

Bivši ministar Goran Vesić je rekao da je do pada nadstrešnice, po njegovom mišljenju, došlo zbog propusta struke i neadekvatnog održavanja i da sve što se dogodilo nema veze sa upotrebnom dozvolom

Do pada nadstrešnice 1. novembra na Železničkoj stanici u Novom Sadu, kada je poginulo 15 ljudi, došlo je zbog propusta struke i neadekvatnog održavanja, a sve što se dogodilo nema veze sa upotrebnom dozvolom, rekao je bivši ministar građevinarstva Goran Vesić u svojoj odbrani pred sudom, prenosi "Forbs Srbija".

On je saslušan pred novosadskim višim javnim tužiocem Slobodanom Josimovićem 22. novembra prošle godine.

U iskazu u koji je "Forbs Srbija" imao uvid, Vesić je rekao da se ne smatra odgovornim zbog toga niti je mogao da utiče na to, kao i da "stanica nije puštena u rad jer je on došao na otvaranje".

On je negirao da je vestibil (glavni hol) stanice pušten u rad na osnovu njegovog naloga. Niti je bilo kojim aktom ili činom učestvovao u donošenju odluke da se vestibil pusti u rad. Tvrdio je i da to nije bilo u nadležnosti ministarstva odnosno ministra i da nijednim propisom nije predviđeno da ministar o tome donosi odluku.

Iz iskaza se može videti da je pomenuo da je marta 2022. u rad pušten prvi deo stanice odnosno peroni i koloseci i deo stanice koji su putnici koristili do puštanja u rad vestibila. I tada je organizovana svečanost.

"Tada nije bilo upotrebne dozvole, niti druge dokumentacije koja se pominje u naredbi o sprovođenju istrage u vezi sa puštanjem u rad vestibila Krila B, takođe nije bilo ni prijave radova u tom momentu, te samim tim nije bilo nikakve razlike situacije iz 2022. i 2024. godine u pogledu dokumentacije", stoji u iskazu.

Za primopredaju saznao tek posle pada nadstrešnice

U iskazu se vidi i da je opisivan postupak internog prijema i primopredaje krila B u junu i julu 2024. godine (sa kineskog konzorcijuma kao izvođača radova na "Infrastrukturu železnice Srbije" kao investitora). Vesić je rekao da je za dopis, u kojem je navedeno da će nakon internog prijema putnicima biti omogućeno korišćenje vestibila B, saznao tek posle pada nadstrešnice.

On je opisujući detaljnije proces internog prijema rekao da se u međusobnoj komunikaciji oko primopredaje nigde ne pominje njegovo ministarstvo, a da je sa dopisima bila upoznata njegova pomoćnica Anita Dimoski, jer je uvek bila stavljana kao primalac mejlova pošto je bila predstavnik ministarstva kao finansijera radova.

Vesić je naveo da je primopredaja izvršena 4. jula 2024. a da je vestibil počeo sa radom 5. jula "prema odluci 'Infrastrukture železnice' i 'Srbijavoza'.

U iskazu se navodi da on ne bi ni došao na otvaranje da mu nije predočeno od strane njegovog pomoćnika za železnički saobraćaj Anite Dimoski, da je završen interni prijem vestibila  Dodaje se i da ga ona nije obavestila da postoji bilo kakav problem vezan za rekonstrukciju Železničke stanice u Novom Sadu.

Dodao je i da nije prisustvovao svim sastancima u vezi sa rekonstrukcijom stanice već da je bio na samo dva sastanka kada je trebalo da imaoce javnih ovlašćenja odnosno preduzeća "ubrza da brže rešavaju zahteve iz okvira njihove nadležnosti".

Inspekciju obavestili nakon što je nadstrešnica pala

Negirao je da nadležnost ministarstva nad projektima infrastrukture proizilazi iz Zakona o ministarstvima već da se nadležnost definiše ugovorom, kao što je to u konkretnom slučaju bio ugovor iz 2017. I da on u konkretnom slučaju nije mogao da primenjuje ovlašćenja iz tog zakona, jer ih, kako tvrdi, nije ni imao.

Vesić je potvrdio da nije obavestio Republičku građevinsku inspekciju "o tome da se radovi i dalje izvode na rekonstrukciji i da postoje nedostaci koji ugrožavaju bezbednost", te da kao ministar "nema obavezu niti saznanja da su na stanici postojali bilo kakvi nedostaci". Tvrdio je da nije stručno lice te da i ako su postojali potencijalni nedostaci, da o tome inspekciju treba da obavesti investitor.

"A što je i učinjeno nakon događaja od 01.11.2024. godine, kada je investitor obavestio građevinsku inspekciju da je Železnička stanica u Novom Sadu nestabilna te je zabranjeno njeno korišćenje", stoji u iskazu.

Ne zna za upotrebnu dozvolu

Vesić je rekao i da kao ministar nema uvid koje građevinske i upotrebne dozvole su izdate niti se time bavio u slučaju stanice.

Vesićev iskaz otkriva i da je zahtev za upotrebnu dozvolu za stanicu u Novom Sadu trebalo da bude podnet baš 1. novembra.

On je rekao da mu je nakon nesrećnog događaja Anita Dimoski pokazala mejl koji je stigao 1. novembra u 01.00 ujutro. Mejl je poslala kompanija koja je radila tehnički prijem zgrade železničke stanice. U tom mejlu je, tvrdi Vesić, pisalo da je urađeno pozitivno rešenje i da će tokom 1. novembra ovaj izveštaj biti prosleđen svima kada ga budu potpisala lica koja su za to ovlašćena. "Ali se potpisivanje nije dogodilo zbog pada nadstrešnice", stoji u iskazu.

"Sa tim tehničkim prijemom investitor je trebalo da podnese zahtev za upotrebnu dozvolu. I da bi ista bila izdata da nije došlo do nezgode, jer je najvažniji dokument za upotrebnu dozvolu, tehnički prijem", rekao je Vesić prema iskazu.

S tim u vezi, naveo je da pod pretpostavkom da je Sektor za građevinske dozvole izdao upotrebnu dozvolu, "ova nesreća bi se svakako dogodila, jer tehnički prijem nije utvrdio bilo kakav nedostatak".

On je napomenuo i da Republička reviziona komisija i kompanija "Cestra", koja je radila kontrolu projekta za građevinsku dozvolu, "nisu ni na koji način skrenuli pažnju projektantu da projektom treba obuhvatiti i konstrukciju dok je posao revizione komisije da ukazuje na nedostatke u projektovanju".

"Forbs" navodi da je optužnica u koju su imali uvid preliminarnog karaktera, budući da se nalazi u fazi preispitivanja od strane nadležnog suda i da okrivljeni u postupku imaju pravo da podnesu odgovor na optužnicu, nakon čega je Sud, između ostalog, ovlašćen da potvrdi ili odbije optužnicu u skladu sa odredbama Zakonika o krivičnom postupku i da tekst koji su objavili na portalu "ne prejudicira dalji tok postupka ni njegov ishod".