
Srpska roba stiže na KiM, ali otežano: Privredna komora objavila koliko je smanjen izvoz

Privremena prištinska vlast je u oktobru prošle godine delimično ukinula zabranu uvoza srpske robe i uvoz je dozvoljen samo preko jednog prelaza, Merdara. Prema podacima Centra za regionalnu saradnju Privredne komore Srbije, ukupan izvoz robe u južnu pokrajinu od oktobra 2024. do početka februara 2025. godine u poređenju sa istim periodom 2022-2023. godine, pre uvođenja zabrane, manji je za 30,2 odsto.

"Ukupan izvoz srpske robe ostvaren od oktobra 2024. do početka februara 2025. godine iznosi 104 miliona evra, što je u poređenju sa istim periodom 2022-2023. godine, pre uvođenja zabrane, manje za 45 miliona evra, odnosno manje za 30,2 odsto, kada je iznosio 149 miliona evra", navode iz Centra za regionalnu saradnju Privredne komore Srbije.
Ako se uporede meseci pre uvođenja zabrane i nakon ukidanja, izvoz je manji u proseku za 11,25 miliona evra mesečno.
"Kada gledamo pojedinačno u oktobru 2022. godine izvezeno je robe u vrednosti od 42,9 miliona evra, dok je u oktobru 2024. godine taj izvoz bio manji i vredeo je 27,9 miliona evra. U novembru 2022. izvoz je iznosio 39,3 miliona evra, dok je 2024. godine vredeo 26,8 milione evra, u decembru je razlika bila manja, te je izvoz u 2022. vredeo 35,8 miliona evra, dok je u 2024. iznosio 26,6 miliona evra. U januaru 2023. godine vrednost izvezene robe na tržište tzv. Kosova iznosila je 31 milion evra, dok je 2025. godine izvoz vredeo 22,6 miliona evra", kažu iz PKS za "Kosovo onlajn".
Zbog usporenog rada i povremenih obustava rada tzv. kosovske carine na prelazu Merdare, koji ima status Zelenih koridora, iz PKS kažu da se pošiljke obrađuju u znatno manjem obimu nego inače, dok istovremeno nema nagoveštaja da će drugi prelazi biti otvoreni za prelaz robe.
"Broj kamiona koji dnevno prolaze kroz Merdare kreće se od 90 do 120, što stvara značajne gužve i nekoliko kilometara u redu, odnosno više od 150 kamiona. Poređenja radi, kosovska carina je u redovnim uslovima na prelazu Merdare pregledala oko 250 kamiona dnevno, dok je kapacitet ovog prelaza, nakon unapređenja infrastrukture koje finansira Evropska unija, povećan na čak 400 kamiona. Ova zagušenja dodatno otežavaju prevoznicima iz Srbije, tzv. Kosova i regiona, koji se suočavaju sa dugim kašnjenjima do četiri dana. Čekanje u redovima i loši uslovi demotivišu prevoznike da prihvate prevoz robe na tzv. Kosovo, jer bi u redovnim uslovima mogli više da putuju na druga tržišta", navode iz PKS.
Oni podsećaju da je od 8. jula 2023, kada je odluka o zabrani ublažena za sirovine, poluproizvode, mineralna đubriva i hranu za životinje, mašine i opremu, ova roba mogla da prođe na svim prelazima, a da je sada situacija teža, s obzirom na to da sva roba utovarena u Srbiji, čak i tranzit, mora da ide Merdare, što se pravda bezbednosnim pretnjama. Napominju i da kapaciteti za veći protok i kontrolu prometa preko prelaza Merdare postoje i da do uvođenja embarga nije postojala ova vrsta problema.
Mera zabrane uvoza srpske robe doneta je 14. juna 2023. godine. Nju je vlada lažne države Kosova 7. oktobra 2024. godine ukinula samo za prelaz Meradre na kom je pojačana kontrola, dok su ostali prelazi ostali zatvoreni za srpsku robu do, kako je rečeno, nabavke skenera.