Srbija i Balkan

Zašto nevladinom sektoru smeta uvođenje verske nastave u crnogorske državne škole?

Iz nevladinog sektora poručuju da obrazovni sistem mora ostati prostor zajedništva, učenja i razvoja, a ne podela i segregacije po verskoj osnovi, kako su naveli
Zašto nevladinom sektoru smeta uvođenje verske nastave u crnogorske državne škole?Getty © stock photo

Organizacije civilnog društva i građanski aktivisti, njih 97, reagovali su na najavu da će se danas na dnevnom redu Odbora za prosvetu, nauku, kulturu i sport naći peticija o uvođenju veronauke kao izbornog predmeta u crnogorske škole.

Ističu da zabrinjava činjenica da je Skupština peticiji dala status prioriteta, ali predsednik tog skupštinskog tela Nikola Rovčanin kaže za "Pobjedu" da je sve zakazano po proceduri.

Elektronsku peticiju, kojom se traži da se u osnovne i srednje škole uvede veronauka kao izborni predmet, podržalo je više od 6.000 građana, a 6.000 je dovoljno da bi se razmatrala na skupštinskom odboru. Inicijator peticije, koja je pokrenuta 11. marta je Teodor Milanko.

Rovčanin kaže da će danas članovi Odbora samo da se upoznaju s inicijativom, te da neće biti nikakvog odlučivanja. Nevladine organizacije prozvale su u saopštenju Rovčanina navodeći da je za njega ovo pitanje prioritet.

Rovčanin navodi da je sve zakazano po proceduri, te da je Odbor dobio dopis o e-peticiji od generalnog sekretara i da je sednica trebalo da se održi u roku od 20 dana i da je danas krajnji rok da se održi.

Iz civilnog sektora saopštili su juče da posebno zabrinjava činjenica da je Skupština ovoj inicijativi dala status prioriteta, uprkos negativnim stavovima stručne javnosti, dela institucija i organizacija civilnog društva, kao i činjenici da za njeno razmatranje ne postoji ni stručna ni društvena opravdanost.

Napominju da je, kada je Skupština Crne Gore 2023. godine uvela mehanizam e-peticija to bio pozitivan korak ka aktivnijem učešću građana u procesima donošenja odluka, ali da je izostalo zakonsko definisanje obaveze Skupštine u vezi sa peticijama koje dobiju dovoljno potpisa da bi bile procesuirane, odnosno 6.000 potpisa i više.

U praksi, kako kažu, ovo znači da Skupština ima pravo da odbije svaku peticiju koju ne smatra prioritetnom "čemu smo već svedočili, jer su se u međuvremenu samo četiri peticije našle pred nadležnim skupštinskim odborima, od ukupno sedam koje su podržane s najmanje 6.000 potpisa".

"Skupština je zakazala sednicu nadležnog Odbora za prosvetu, nauku, kulturu i sport već za 16. april, čime je oborila svoj rekord za ažurno postupanje kada je reč o pristiglim peticijama i napravila svojevrsni presedan, budući da su odlučili da razmatraju otvorenu peticiju za koju se još prikupljaju potpisi pre isteka roka, koji je prema sajtu e-peticije Skupštine 10. maj", naveli su oni.

Dodaju da ministarka prosvete, nauke i inovacija Anđela Jakšić-Stojanović smatra da veronauka nije potrebna u obrazovnom sistemu. Ponovili su da obrazovni sistem mora ostati prostor zajedništva, učenja i razvoja, a ne podela i segregacije po verskoj osnovi. Podsetili su da je verska nastava izričito zabranjena u javnim obrazovnim ustanovama u Crnoj Gori (čl. 5 Opšti Zakon o obrazovanju i vaspitanju), a inicijativom se sada traži ukidanje te zabrane i uvođenje veronauke u osnovne i srednje škole.

"Mora se uzeti u obzir da se u državnim školama izučavaju predmeti koji su utemeljeni u naučnim disciplinama. Nauke saznanja stiču kroz naučna istraživanja, koja podstiču sumnju i konstantnu doradu, i koja su otvorena za intervencije i bolje dokaze. Verska učenja, suprotno tome, zasnivaju se na dogmi, nepobitna su, ne dozvoljavaju sumnju i insistiraju na veri. Smatramo da je u jednom celovitom sistemu obrazovanja dece nedopustivo imati celine zasnovane na pristupima koji su međusobno suprotstavljeni", naveli su oni.

Smatraju da je mnogo korisnije za decu i mlade građansko vaspitanje i obrazovanje, koje uključuje kritičko mišljenje, etiku, medijsku pismenost, inkluziju i veštinu nenasilne komunikacije. Ističu da tim sadržajima treba kroz reformu obogatiti nastavne programe, umesto verskih dogmi.

Mitropolija crnogorsko-primorska godinama traži uvođenje veronauke u škole.

O tome je u više navrata govorio mitropolit Joanikije navodeći da pravo na veronauku "spada u osnovna ljudska prava i prava deteta na takvu vrstu obrazovanja".

image