Srbija i Balkan

Peticija protiv bahatih vozača, roditelji zahtevaju pravdu: Ne ubijajte nam decu po drugi put

Nikolina iz Kragujevca, Melisa iz Novog Pazara, David iz Sombora, Maksim iz Obrenovca, svi su preminuli u poslednjih mesec dana
Peticija protiv bahatih vozača, roditelji zahtevaju pravdu: Ne ubijajte nam decu po drugi put© IMAGO/AndrÃ� MÃ�rz

Smrt četvoro dece kao posledica bahate vožnje za nepunih mesec dana na srpskim putevima, primorala je očajne roditelje da pokrenu peticiju kojom apeluju na sudstvo da počinioce drži u pritvoru do okončanja krivičnog postupka, a ne samo 48 sati, kako je najčešće slučaj.

Peticiju je kreirala Vera Janković, majka trinaestogodišnje Nikoline koju je 7. decembra 2022. godine na pešačkom prelazu na Bulevaru kraljice Marije u Kragujevcu pokosio V.K. (70).

"Ovo je pravda za svu decu i sve pešake čiji je život prekinut, a krivci zbog opterećenosti suda odsluženje kazne čekaju na slobodi. Apelujemo kako ne bi ponovili bahato ponašanje i ubili ili povredili još pešaka. Nikolina iz Kragujevca, Melisa iz Novog Pazara, David iz Sombora, Maksim iz Obrenovca... Svi su preminuli u poslednjih mesec dana. Koliko još do sledeće tragedije?", navodi se u tekstu peticije.

Majka očajna: Sud nam po drugi put ubija decu

Vera Janković za RT Balkan kaže da je peticiju napravila udruženim snagama sa roditeljima ostale poginule dece.

"Spojili smo se u tragedijama. Ne prija nam medijska eksponiranost, ali nam treba pomoć novinara jer se osećamo kao da nam sudstvo po drugi put ubija decu. Sve što tražimo je da suđenje bude otvoreno za javnost, a da počinioci saobraćajnih nesreća kaznu čekaju u pritvoru, a ne kod kuće", kaže ona.

Prema njenim rečima, to su ljudi koji su pobegli sa mesta nesreće, vozili su pod dejstvom alkohola ili droge, prekoračili su dozvoljenu brzinu kretanja, a onda se žale u krivičnom postupku, odugovlače i izvlače se uz različita opravdanja.

"Epilog je da suđenje traje godinama, veštaci menjaju veštačenja, svedoci izjave, i na kraju dobijaju smešne kazne", navodi Vera i naglašava da bahati vozači ne bi odugovlačili sa postupkom kada bi sve to vreme bili u pritvoru.

Dodaje da je dodatno boli što ubica njene Nikoline nije pokazao trunku empatije i što je gledao štetu na kolima umesto tela deteta. 

"Vozio je brzo, kamere pokazuju oko 90 kilometara na sat, nije bilo tragova kočenja, a svedoci su nam rekli i da mu je rađen test na drogu i da je bio pozitivan. Nikolina je letela 30 metara od udarca, a ispada da je auto oštećen od njenog tela. Već dva meseca čekamo analizu krvi sa VMA, a za to vreme on na društvenim mrežama kači muziku, raduje se", priča vidno potresena majka poginule devojčice.

Da podsetimo, pored Nikoline, 12. decembra u Novom pazaru je na pešačkom prelazu, na putu ka školi, nastradala i Melisa Zećović (15). Nju je kolima udario sedamnaestogodišnji mladić koji je upravljao "golfom" sa probnom vozačkom dozvolom. Tri dana kasnije, 15. decembra, kod Sombora je poginuo dečak David M. (14), kada je na njega vozilom marke "fiat panda" naleteo A.G. (24). On je pobegao sa mesta nesreće, a kasnije se predao policiji. U trenutku gaženja imao je alkohol u krvi. Početak 2023. godine, 5. januar, takođe je bio koban za Maksima V. (10) u Obrenovcu, na koga je vozilom naleteo S. S. (19).

Okanović: Blaga kaznena politika

Damir Okanović, direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja kaže da imamo dve ključne komponente - prvo je pritvor, a drugo su visine kazne.

"Pritvor je procesna, privremena mera. Pritvor služi da obezbedi nesmetano vođenje krivičnog postupka. Primenjuje se kao poslednja i najstroža mera sa ciljem da se obezbedi prisustvo okrivljenog u trajanju sudskog postupka, da se on onemogući da ometa sudski postupak uticanjem na svedoke, prikrivanjem tragova krivičnog dela i sličnog, ili da ne bi ponovio delo", objašnjava Okanović za RT Balkan.

Kaže da postoji i jedan dodatan razlog.

"U slučaju kada je zaprećena kazna zatvora preko 10 godina, što je u našem slučaju saobraćajna nezgoda sa smrtnim ishodom koja je izvršena sa umišljajem, i tada je osnov za određenje pritvora i uznemirenje javnosti", navodi on.

Predstavnik komiteta naglašava da trajanje pritvora ne može da se promeni zakonom, ali da može da se prilagođava od slučaja do slučaja.

"U tačno određenom, konkretnom slučaju, kada su se građani organizovali, protestovali i tražili da se odredi pritvor zbog uznemirenja javnosti, tada je to potpuno legitimno. Ali da se zakon promeni ne može, osim da se granica spusti i da se odredi pritvor i za krivična dela za koja je zaprećena kazna preko pet godina. Tada bi moglo za svaku smrtnu saobraćajku, a ne samo onu sa umišljajem da se zahteva zadržavanje počinioca u pritvoru", kaže je Okanović. 

Kaže da se slaže da je kaznena politika kod nas veoma blaga.

"Kazne koje se izriču po pravilu su bliže zakonskom minimumu nego maksimumu. Praktično se na prste jedne ruke mogu nabrojati one koje su određene za maksimalnih 12 godina. U tom smislu, presudna je medijska pažnja, posledice i okolnosti koje su teške, kao na primer u slučaju autobusa "Niš ekspresa", kada je na pružnom prelazu poginulo osam putnika. Kada to nije slučaj, onda su kazne značajno manje i kreću se jedna godina za jednu smrt, ako je nehatna, ako je umišljena, onda dve godine po piginulom", priča on. 

Napominje da je Komitet za bezbednost saobraćaja u više navrata predlagao da se za umišljenu saobraćajnu nezgodu sa smrtnim ishodom propiše identična kazna onoj za ubistvo.

"Tražili smo da kazna ne bude od dve do 12 godina, nego od 5 do 15. Podržala su nas udružnja žrtava saobraćajnih nesreća, ali ne i Ministarstvo pravosuđa, koji taj predlog nisu uvrstili u izmenu Krivičnog zakonika", podseća Okanović.

image