
Novi sistem e-Bolovanje počinje 1. januara: Manje administracije za građane

Direktor Kancelarije za informacione tehnologije i elektronsku upravu Mihailo Jovanović izjavio je danas da će novi sistem "e-Bolovanje", čija primena u Srbiji počinje od 1. januara, građanima omogućiti oslobađanje od administrativnih opterećenja, i najavio da će sistem nastaviti da se usavršava, te da će od 1. aprila biti digitalizovan i sistem produžavanja bolovanja nakon 30 dana.
U izjavi za RTS, Jovanović je istakao da će i poslodavci osetiti benefite novog sistema, jer će im biti značajno olakšano poslovanje.
"Poslodavcima veoma znači novi sistem. Oni od 1. januara treba da otvore nalog na portalu elektronske uprave, gde će dobijati informacije o svim otvorenim bolovanjima. Oni istog trenutka kada neko otvori bolovanje dobijaju tu informaciju, čime će mnogo bolje upravljati svojim kompanijama i preduzećima", naveo je Jovanović.

Dodao je da od 1. aprila Zakon o korišćenju "e-bolovanja" predviđa da svi poslodavci prelaze na isključivo elektronsku komunikaciju sa RFZO, što će, kako kaže, doneti manje administrativnih troškova i brže obračune naknada za građane koji produžavaju bolovanje i posle 30 dana.
"Samim tim će se i obračun brže odvijati i građani će brže dobijati naknadu", naglasio je Jovanović.
Jovanović je istakao da građani ne treba da brinu o bezbednosti svojih podataka.
"Zajedničkom akcijom Ministarstva zdravlja i Kancelarije za IT, sve podatke, domova zdravlja, primarne i sekundarne zaštite, prebacujemo u Državni data centar, gde se čuvaju na sigurnom i bezbednom mestu", poručio je Jovanović.
On je dodao da sistem neće uticati na prava građana iz zdravstvenog osiguranja.
"Ovim zakonom ne menjamo ništa što se tiče zdravstvenog sistema i sticanja prava kada je u pitanju bolovanje, već samo razmenu informacija između izabranog lekara i poslodavca, pri čemu poslodavac neće videti dijagnozu građana. Ako se građanin složi da to treba da vidi poslodavac, to će biti moguće", kazao je Jovanović.
Jovanović je naglasio da će za poslodavce biti organizovane obuke, jer se upravo njima najviše menja način rada i pozvao ih da na vreme otvore nalog na portalu e-uprave.
Planirani koraci za dalju digitalizaciju zdravstva
Ispred Ministarstva zdravlja, Nikola Radoman je najavio i nove korake u digitalizaciji zdravstva tokom naredne godine, među kojima su elektronski recept za privatne ustanove i elektronski zdravstveni karton koji bi trebao da zaživi isto početkom godine, čime bi lekari i specijalisti dobili uvid u sve relevantne zdravstvene podatke pacijenata.
Dodao je da sledi unapređenje elektronskog uputa, propisivanje bolničkih lekova u elektronskoj formi, kao i primena veštačke inteligencije u zdravstvu, koja je već uvedena u registar za veštačku oplodnju.
"Sistem e-bolovanja već funkcioniše u svim domovima zdravlja na teritoriji Beograda, gde je do sada otvoreno više od 40.000 e-bolovanja. Rezultati su izuzetno zadovoljavajući, plan je da se do polovine decembra uključi još oko 100 zdravstvenih ustanova, kako bi do kraja godine čitav sistem bio u punoj primeni", naveo je Radoman.
Vlada Srbije usvojila je Predlog zakona o razmeni podataka, dokumenata i obaveštenja u slučaju nastupanja privremene sprečenosti za rad korišćenjem softverskog rešenja "e-Bolovanje - Poslodavac".
Predloženi zakon ukida obavezu zaposlenih da poslodavcu nose papirna uverenja i doznake o bolovanju, budući da će se svi podaci i dokumenti razmenjivati automatski, u elektronskom obliku.
Poslodavci će direktno u sistemu primati potvrde i izveštaje o privremenoj sprečenosti za rad, kao i obračune naknade zarade i odluke lekarskih komisija, čime se sprečava i bilo kakvo kašnjenje u isplati naknade zaposlenima.
Predlagač ovog zakona je Kancelarija za IT i eUpravu, na zajedničku inicijativu Ministarstva finansija, Ministarstva zdravlja, Republičkog fonda za zdravstveno osiguranje, Ministarstva za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja i Ministarstva privrede, uz podršku UNDP i NALED.
Predviđeno je da ovaj zakon počne sa primenom od 1. januara 2026. godine, sem obračuna naknade zarade prema Fondu koji se primenjuje od 1. aprila, dok preduzetnici koji zapošljavaju radnike imaju rok do 1. januara 2027. da se uključe u sistem.



