U Narodnom pozorištu Sarajevo prikazana je savremena verzija predstave po romanu "Idiot" Fjodora Mihailoviča Dostojevskog, u kojoj glumci izvode orgije na sceni, a knez Miškin kaže da je "ruska vojska bombardovala pozorište u Marijupolju".
Sarajka Oksana, koja je otišla na predstavu, ocenila je da "produkcija nije ostavila najbolje utiske".
Prema njenim rečima, prvi čin je završen osmominutnom orgijom svih likova u predstavi, uključujući i homoseksualni par. Liberal i patriota, koji su se svađali na sceni, odjednom su počeli da pričaju o "onima koji se kriju od mobilizacije", a na pitanje o zabrani ruske kulture u predstavi su odgovorili da "ruski patriota ne može ništa posebno da ponudi svetu".
Osim toga, objašnjenje umirućeg Terentijeva dopunjeno je rečima o tome "da li je vernicima zaista potreban Hristos".
Oksana je napomenula da je u jednoj od scena knez Miškin govori o "udaru ruske vojske na Dramsko pozorište u Marijupolju".
"Kraj predstave je, očekivano, takođe bio drugačiji od originala. Reditelj je odlučio da Nastasja "nije umrla, a Miškin nije poludeo".
Postavlja se pitanje kako mržnja prema Rusima i sodomija stalno idu ruku pod ruku? A možda sve ovo nije slučajno?
Ambasada Ruske Federacije u Sarajevu: Ovo je jako tužno, kultura bi trebalo da bude oslobođena od politike
Ambasada Ruske Federacije u Bosni i Hercegovini reagovala je povodom ove predstave, saopštivši da je neprekidnom histerijom povišenih tonova i opštom svađom veoma slikovito prikazano ono što se dešava u glavi reditelja.
"Narodno pozorište u Sarajevu neočekivano je odlučilo da proslavi godišnjicu Specijalne vojne operacije Rusije u Ukrajini, ali na veoma čudan način. Premijerno su izveli predstavu 'Idiot' na osnovu romana čuvenog ruskog pisca Fjodora Dostojevskog, međutim nisu ni obavestili Ambasadu Rusije o svom divnom potezu", navodi se u saopštenju ambasade.
Dodaje se da je "gospođa Selma Spahić, bivša umetnička direktorka festivala MESS, predstavnica čuvene familije, partnerski reditelj, ili kako sad kažu rediteljka pozorišta pomislila je da su klasici za nju nedovoljno pametni i savremeni pa je odlučila malo da koriguje tekst, a i od brojnog filozofskog sadržaja uzela je samo šta joj je bilo potrebno, kao voće sa švedskog stola, ovo hoću – ovo neću".
"Gospođa Spahić je išla mnogo dalje. Stavila je u usta likova različite osuđujuće reči za Rusiju počev od 'narodnog bega' do 'mobilizacije' i korišćenja ruskog naroda kao 'topovskog mesa' sve do ismevanja ruskih patriota kao skinheda. Čak je i izvrgnula iz konteksta, iz velikog filozofskog izlaganja Dostojevskog o ruskom svetu, jedan pasus – upravo onaj o nasilnom širenju ruskog sveta u Evropi – pa ga stavila u usta 'Idiota' kao sakralni smisao i kulminaciju predstave. A šta je izbacila? Pa ono glavno!", navodi se.
Ambasada naglašava da je izbačen tekst iz kojeg sledi da je glavni junak tako opisivao evropske izmišljene strahove od Rusa, a da je na kraju balade napisala svoj tekst, gde glumac, koji igra glavnu ulogu Lava Miškina, sa scene patetično optužuje Rusiju za namerno ubistvo stotina nevinih civila, žena i dece u dramskom pozorištu u Marijupolju 14. februara 2022. godine.
"Istina je da Rusija nikoga nije ubila niti bombardovala u pozorištu. Nekoliko dana pre tragedije Rusija je upozoravala da će ukrajinski nacistički puk 'Azov' napraviti provokaciju i da postoji opasnost od eksplozije u pozorištu. Mi smo svuda pisali o tome. Otvorili smo humanitarne koridore da civili izađu, da se spasu što pre. Izdvojili smo čak i humanitarnu pomoć. Pa valjda ima interneta u Sarajevu. Ima i na engleskom. I to sve sa datumima. Samo pročitajte", navodi se.
"Upravo nacistički 'Azov' je sakrio informaciju o koridorima, lažno je saopštio da je pozorište tačka okupljanja ljudi, držao ih tamo pa razneo. I odmah su proglasili da su to bile ruske bombe. Da mit zaživi. I eto ga – radi. Točak istorije se vrti sporo, ali sigurno. Pokrenuta je krivična istraga i niko od rukovodilaca 'Azova' neće izbeći kazne za svoje zločine, uključujući i tragediju u pozorištu. Ali za gospođu Spahić verovatno je bilo dosadno da sve to čita. I ona je pomislila da je jednostavnije optužiti Rusiju. Jer je to toliko evropski. Isto kao i orgije na sceni", poručili su iz ambasade.
Ambasada je istakla da izaziva žaljenje da se prikrivajući imenom Dostojevskog Narodno pozorište u Sarajevu koristi za političku propagandu, i to potpuno lažnu, ali koristi se apsolutno na isti način kao što su nacisti iskoristili Dramsko pozorište Marijupolja za ubistvo ljudi.
"To je jako tužno. Kultura bi trebalo da bude oslobođena od politike, naročito od nacizma i to u Sarajevu – multietnički tolerantnom gradu. Ali, sudeći po predstavi, kao što su rekli u finalu – 'sve je to puka fantazija'", zaključili su u ruskoj ambasadi.