Jurišni avion F-117, "nevidljivi", ponos američke avijacije, pogođen je trećeg dana od početka NATO agresije na našu zemlju, 27. marta 1999. godine, tačno u 21.41 kod sela Buđanovci, podsećaju današnje "Novosti".
Dodaje se da je to bio prvi avion NATO koji je oboren nad Srbijom. Ovaj događaj odjeknuo je snažno u svetu, jer je jedna mala zemlja poslala poruku da se srcem i veštinom može suprotstaviti naprednoj mašineriji.
Pripadnici Trećeg diviziona 250. brigade na današnji dan okupljaju se u restoranu Doma vazduhoplovstva da obeleže sećanje na svoj veliki podvig.
Potpukovnik Đorđe Aničić, koji je komandovao otvaranjem vatre na stelt avion NATO, u razgovoru za "Novosti" podseća da je Treći divizion rasformiran 2007. godine, a u sastav Vojske Srbije je vraćen 2020.
Obaranje aviona F-117 je ostalo zabeleženo u Ratnom dnevniku rada jedinice Đorđa Aničića.
"Odjednom na pokazivaču osmatračkog radara, na azimutu 195 uočavam cilj, na daljini od 23 kilometra. Kažem: 'Dani, ovaj ide na nas!'... Na daljini 14-15 km i azimutu 210 stepeni rukovalac gađanja potpukovnik Zoltan Dani je naredio traženje cilja. Ja sam naredio: 'Antena' - uključeno je zračenje nišanskog radara. Tog momenta počinje igra mačke i miša".
U ratnom dnevniku opisano je kako su raketaši nekoliko puta pokušavali da pronađu cilj i nanišane ga.
"Pokušavamo isti postupak treći put na azimutu 240... Stariji vodnik Matić je tada uzviknuo: 'Daj ga, daj ga, imam ga!' Točkići su škljocnuli i operatori su ga prihvatili. Azimut 250 stepeni, daljina 13 km. Cilj uništi - komandovao je Dani i 'nevidljivi' je pao u blato Buđanovaca".
Ista posada Trećeg diviziona 250. brigade PVO VJ, koja je oborila F-117 krajem marta (samo bez Zoltana Danija), srušila je i F-16 koji je pao kod Nakučana i "nevidljivi" B-2, dejstvujući sa položaja u Bečmenu.
Avion "Duh Misurija" posle pogotka uzeo je kurs 270 ka Tuzli i čulo se kako traži dozvolu za iskakanje. Posada nije dobila dozvolu da napusti letelicu i srušili su se u spačvanskim šumama kraj Županje, podseća se u tekstu.
"Prvi američki vojni izaslanik, koji je posle 5. oktobra došao u Beograd u Upravu Artiljerijsko-raketnih jedinica PVO, 2001. godine, doneo je pismo sa devet pitanja od kojih su se tri odnosila na okolnosti pod kojima smo oborili F-117, a četiri o rušenju B-2", priča Aničić.
Kako dodaje, Amerikance je interesovalo "kako smo prepoznavali avion pri preletu, kako smo ih osmotrili i da li smo na terenu koristili vizuelne osmatrače". Zanimalo ih je i kako su avioni praćeni i da li je posada "neve" mogla da identifikuje tip aviona.