Na obali u Rijeci propadaju ogromne gomile starog metala kao posledica stopiranog građevinskog projekta renoviranja ove luke na severu Jadranskog mora. Razlog tome je to što je Vašington izvršio pritiske da Hrvatska rekonstrukciju luke ne prepusti kineskim kompanijama, piše "Volstrit džornal".
Kada se pre tri godine pojavio dogovor o preuređenju luke, u Vašingtonu su zazvonila zvona za uzbunu jer su tri kineske državne kompanije dobile ponudu za 50-godišnji ugovor za izgradnju i upravljanje modernim novim brodsko-kontejnerskim terminalom u Rijeci.
Ta vest, prema američkim i hrvatskim zvaničnicima, izazvala je intenzivnu kampanju Vašingtona iza kulisa koja je koristila diplomatiju, skinuli su tajnost sa obaveštajnih podataka i druga sredstva da ubede Hrvatsku, članicu Severnoatlantskog saveza, da drži Kinu van zemlje. Američki zvaničnici su takođe tiho podržali alternativnu ponudu koju je predvodio danski brodski gigant A.P. Moler Mersk.
Američka diplomatija, zajedno sa pritiskom Evropske unije, na kraju je pomogla da se blokiraju kineske ambicije, rekli su ljudi upoznati sa događajima. Hrvatska vlada je poništila tender bez obrazloženja u januaru 2021, ponovo ga ponudila i dodelila koncesiju od 2,7 milijardi evra APM terminalima i hrvatskoj logističkoj kompaniji.
"Nije bilo direktne intervencije, ali su određeni signali postojali", rekao je hrvatski ministar saobraćaja Oleg Butković i dodao: "To je veoma osetljivo pitanje."
Napor da se radovi kineskih kompanija blokiraju u luci u Rijeci, čiji detalji ranije nisu objavljeni, pruža prozor u to kako SAD zvaničnici rade u okviru šire strategije kako bi se suprotstavili uticaju Pekinga u Evropi, piše "Volstrit džornal".
Odnos prema Kini je retka tačka koja je identična i sadašnjem američkom predsedniku Džozefu Bajdenu i bivšem Donaldu Trampu, američki zvaničnici su lobirali kod evropskih vlada da ograniče ulaganja Pekinga u stratešku infrastrukturu, uključujući luke i železnice, energetske mreže i fabrike poluprovodnika. Možda najupečatljiviji od tih napora bio je pozivanje evropskih saveznika da zadrže kinesku Huavei. iz svojih 5G komunikacionih mreža.
Kina širi svoje interese u lukama širom Evrope, u Španiji, Belgiji i Grčkoj,gde ima većinski udeo u lučkoj upravi Pirej. Prošle godine, Vašington je ocenio plan Kine da preuzme komandnu ulogu u luci Hamburg, čemu su se protivili i neki članovi koalicione vlade nemačkog kancelara Olafa Šolca. "nažno smo sugerisali da ne bude kontrolnog interesa Kine", rekao je visoki američki predstavnik.
Udeo kineske okeanske kompanije smanjen je sa 35 odsto na 24 odsto i neće imati nikakvog uticaja na odluke o upravljanju lukama.
Rijeka je bila posebno zabrinjavajuća za Vašington jer je NATO alijansa koristila tu luku za premeštanje vojne opreme u Evropu i iz nje, a američka mornarica ju je koristila za održavanje i popravku brodova.
"To bi otežalo NATO-u i drugim zemljama da stvari proguraju kroz luku ako je kontroliše kineska kompanija", priseća se tadašnji američki ambasador u Hrvatskoj Robert Kohorst.
Američki zvaničnici nacionalne bezbednosti izrazili su posebnu zabrinutost zbog rastuće uloge Kine u strateškim pomorskim lukama, 2021. godine američke obaveštajne agencije otkrile su da Kina tajno gradi vojni objekat na komercijalnom lučkom terminalu u Ujedinjenim Arapskim Emiratima i naterale tu zalivsku zemlju da obustavi izgradnju. Prošle godine, američki delegacija je posetila Ekvatorijalnu Gvineju, pozivajući je da odbije kinesku ponudu za izgradnju vojne baze na atlantskoj obali te zemlje. Ishod tih američkih napora ubeđivanja ostao je nejasan.
Nedavno su neki američki zvaničnici izrazili zabrinutost da džinovske dizalice koje proizvodi Kina i postavljene su u lukama u SAD i širom sveta mogu da se koriste kao špijunski alati. Kina takođe ima pristup ogromnim podacima o svetskim tokovima tereta kroz svoju široko korišćenu mrežu podataka o teretu pod nazivom Logink.
"Sjedinjene Američke Države moraće pažljivo da biraju svoje bitke, s obzirom na komandnu ulogu Kine u globalnim lukama i pomorstvu", rekao je Isak Kardon, stručnjak za kinesku pomorsku strategiju u istraživačkom centru i dodao: "biće veoma teško za bilo koju amričku administraciju da zaustavi Kinu na svakom koraku".
Vekovima stara riječka luka, strateški vredna zbog svoje relativne blizine Sueckom kanalu, zapala je u teška vremena kada je izbio rat zbog raspada Jugoslavije 1991. saobraćaj se prebacio na obližnje jadranske luke u Italiji i Sloveniji, rekao je Denis Vukorepa, izvršni direktor Lučke uprave u Rijeci.
"Ako ste luka i ako nemate kontejnerski terminal, vi niste luka“, rekao je g. Vukorepa, koji je, kao i njegov otac pre njega, radio više od tri decenije u luci.
Američki zvaničnici su rekli da su bili šokirani kada su videli da su kineske kompanije spremne da obezbede prava na projekat. "Bili smo posebno alergični na ideju o lukama u vlasništvu Kine ili kojima upravljaju", rekao je Metju Potinger, koji je bio zamenik savetnika za nacionalnu bezbednost predsednika Donalda Trampa.
U Zagrebu je američki ambasador Kohorst izrazio zabrinutost na sastancima sa hrvatskim premijerom Andrejem Plenkovićem.
Kako prenosi "Volstrit džornal", američka strana je navela da je Hrvatska cenjena članica NATO i Evropske unije i da bi mogla da dobije bolju ponudu za luku. Hrvatska vlada preduzela je neobičan korak poništavanjem prvog tendera za luku i raspisivanjem drugog. Drugog puta kineske firme nisu dale ponudu.
U razgovorima oko luke u Rijeci, hrvatski zvaničnici su podsetili svoje američke kolege na dugogodišnju želju Zagreba za program za ukidanje viza i za sporazum o izbegavanju dvostrukog oporezivanja, rekao je američki zvaničnika koji je direktno uključen u diskusiju.
U septembru 2021. hrvatskim državljanima je omogućeno da posete SAD do 90 dana bez vize, a poreski ugovor je potpisan u decembru 2022.
Izgradnja riječke luke je sada u toku i trebalo bi da bude gotova do maja 2025. godine, rekao je Koen Benders, izvršni direktor zajedničkog ulaganja APM terminala i ENNA Logik. Očekuje se da će Mersk biti glavni klijent luke.
Ali Kina nije u potpunosti isključena, jer se glavne lučke dizalice kupuju se od kineske firme. Kina ostaje najveći svetski izvoznik kontejnerske robe. "U svakom slučaju Kinezi su ovde", rekao je direktor lučke kapetanije Vukorepa.