Ko su Simi, Muđa, Barbi Afrika, Ozbiljne teme, Elena Stojičevski, Deks Rok i Mario Vrećo i zašto je za sve nas važno šta oni misle i rade?
U nepreglednom haosu raznovrsnog i slabo kontrolisanog personalizovanog sadržaja na društvenim mrežama roditeljima je sve teže da održe korak i budu upućeni u to kako (i uz koga) njihova deca provode vreme na internetu.
Deca u Srbiji provode značajan deo slobodnog vremena (u proseku tri sata dnevno, kako je pokazalo istraživanje "Deca Evrope na internetu") gledajući tzv. kreatore sadržaja, influensere, tiktokere i jutjubere o kojima njihovi roditelji ne znaju gotovo ništa, usvajajući njihov govor, mimiku, stavove i vrednosne sisteme.
U moru popularnih "strimova", "prenkova", plesova, "čelindža", šminkanja, "tutorijala" i "holova", deca uz influensere razmišljaju i formiraju stavove o temama identiteta, međuljudskih odnosa, politike, obrazovanja, samoubistva, religije, poremećaja u ishrani, novca, nošenja sa gubicima i traumama, ljubavi i prijateljstva i svim drugim životnim izazovima.
Ko su, dakle, (za roditelje) neznanci koji posredno uče decu u Srbiji tome šta je važno, šta je dobro i čemu u životu treba težiti?
Neposredne misli i stavove vršnjaka ili malo starijih internet uzora deca neretko primaju bez ikakvog kritičkog filtera, a poseban problem predstavlja to što roditelji (koji su uglavnom malo upućeni u živote njihove dece na internetu) do sadržaja koji svakodnevno satima zabavlja njihove mališane ne mogu ni da dopru.
Algoritmi, naime, funkcionišu tako što vam "izbacuju" i "preporučuju" ono što misle da će vam se dopasti, odnosno ono što se dopalo korisnicima istog pola, sličnog uzrasta, lokacije, interesovanja i smisla za humor...
To znači da ukoliko u slobodno vreme ne gledate videe poput "Provodim 24 sata na VC šolji", "Prenkovala sam mamu *poludela je*" ili "Kupujem nepoznatoj devojci BMV", "RODITELjI I DRUGARI REAGUJU NA MOJ STAN OD 1.000.000e *tata ispljuvao", "DAJEM DEVOJKAMA PARE DA SKINU ŠMINKU *au na šta liče...*", "OBIŠAO SAM Mekdonalds 100 PUTA", verovatno nećete provoditi vreme u istom internet prostoru kao i većina dece u Srbiji.
Iako to što je sadržaj na društvenim mrežama personalizovan znači da je internet iskustvo svakog deteta jedinstveno i pravljeno "po njegovoj meri", na srpskoj Jutjub i TikTok sceni se već godinama izdvajaju profili koji okupljaju milione dece koja redovno prate svoje omiljene internet ličnosti.
Na primer, jutjuber Deks Rok, kog deca često izdvajaju kao omiljenog, na toj društvenoj mreži ima skoro dva miliona pratilaca, a njegovi pojedini snimci preko četiri miliona pregleda. Snima kako igra igrice i radi različite "izazove", poput "Ko prvi razbije sef dobija 1000 evra" ili "Jedem samo TikTok hranu 24 sata".
Veliki broj dece navodi da voli da gleda "skečeve i smešne snimke", pri čemu devojčice često navode da im na TikToku izlaze devojke koje plešu, šminkaju se i pokazuju šta su kupile (tzv. holovi).
Na srpskoj "TikTok sceni" posebno je popularan Lazar Filipović, koji se proslavio dajući savete o kozmetici i nezi kože, ali koji snima videe raznovrsnog sadržaja, od saveta o vezama i mentalnom zdravlju do života u velikoj porodici i detinjstvu na Kosovu i Metohiji.
Jedan od najuspešnijih jutjubera na Balkanu jeste Muđa koji ima preko dva miliona pratilaca a najčešće snima kako igra različite popularne igrice, snima izazove ili vlogove sa koleginicom i devojkom Janom Dačović. Deca često navode i Simija, čiji su popularni videi, na primer, "Otišao sam na pijacu i potrošio 1000 evra" i "Ceo dan u Srbiji sa dva evra".
Da decu u Srbiji ne interesuju samo igranje igrica i trošenje novca pokazuje popularnost profila Ozbiljne teme koji se bavi istorijom, politikom i geografijom.
Njegovi videi "Zašto zastave Srbije i Rusije liče?", "Zašto postoje dve Irske", "Prvi svetski rat, kako i zašto je zaista počeo?", dokumentarci o Balkanskim ratovima i važnim srpskim bitkama imaju stotine hiljada pregleda.
Skrivajući identitet kapom i naočarama, poziva decu da se posvete svom obrazovanju, i zalaže se za ignorisanje "treš sadržaja".
Kada je u pitanju sadržaj sa sportskom tematikom, mladi u Srbiji vole da gledaju jutjubera Gagu.
Na TikToku je trenutno veoma popularna Elena Stojičevski koja ima skoro 800.000 pratilaca. Njeni videi su najčešće TikTok izazovi, popularni "spremite se sa mnom" u kojima se šminka i oblači pre odlaska na određeni događaj, i videi poput "Spakujte se sa mnom za more", "Čistite moju sobu sa mnom", i videi na temu muško-ženskih odnosa.
U dečjem svetu društvenih mreža popularnost se lako stiče i veoma lako gubi, pa će vam za nekog ko je pre samo nekoliko meseci imao milione pratilaca i pregleda ravnodušno reći da ga "više niko ne gleda".
Tiktokerka Barbi Afrika ima 3.7 miliona pratilaca, a njeni videi imaju stotine hiljada pregleda.
"U čaršiji važi jedno staro pravilo, ukoliko ti mama kaže da se paziš nekog prijatelja, uvek je na kraju u pravu", poručuje popularni tiktoker Arsa Ovde milionu svojih pratilaca, uz šaljive savete "Kako naterati osobu sa kojom se dopisujete da vas zavoli" i "shvatite ko vam je pravi prijatelj" i sedam razloga zbog kojih voli svoju devojku.
MUP Srbije apelovao je na roditelje da obrate pažnju na ponašanje dece prilikom korišćenja interneta, sa posebnim akcentom na profile na društvenim mrežama.
"Poštovani građani, u svetlu svih nemilih događaja, više nego ikada, neophodno je da očuvamo razumnost i stabilnost, pogotovo prema našoj deci koja informacije prate iz različitih izvora i medija", navodi se u saopštenju MUP-a.
Kada vas dete narednog puta bude, naizgled iz čista mira, pitalo koliko košta vaša torba, detaljno vam prepričalo Kolubarsku bitku, davalo vam bračne savete ili ga budete čuli da pojedine reči izgovara nepoznatim akcentom, ključ misterije se verovatno nalazi u sekciji "trending" na Jutjubu ili na naslovnoj strani TikToka, na kojoj se pojavljuju snimci koje algoritam prepoznaje kao potencijalno najinteresantnije korisniku.