Vest da su Ukrajinci gliserima napali ruski brod koji čuva gasovod "Turski tok", koristeći bespilotna plovila 140 kilometara severoistočno od Bosfora u Crnom moru, ponovo je pokrenula pitanja bezbednosti gasovoda na celoj deonici od Rusije preko Turske do Mađarske, kao i kakve bi to posledice moglo da ima po Srbiju koja se nalazi na ovoj mapi puta i tako snabdeva gasom.
Dušan Bajatović, generalni direktor "Srbijagasa" kaže za "Politiku" da za sada isključuje mogućnost i verovatnoću incidenata na ovom gasovodu, kakav se svojevremeno dogodio na gasovodima "Severni tok 1 i 2".
"Mere bezbednosti su ne samo u Rusiji, nego celom trasom ovog gasovoda - u Turskoj, Mađarskoj, Bugarskoj, dakle zemljama Evropske unije koje se ovim putem snabdevaju gasom na vrlo visokom nivou i verujem da nikakve, ni minimalne šanse nema da se išta slično nama dogodi. Jer u EU vrlo dobro znaju da bi na ovaj način napravili problem i sebi po pitanju snabdevanja gasom", ističe Bajatović.
On kaže da bi merama bezbednosti koje se primenjuju za kopneni deo gasovoda odmah mogli da reaguju i to vrlo uspešno, ali kada je reč o morskom delu da bi tu već bilo ozbiljnih problema.
"Kakogod, za sad ne očekujem ništa slično da nam se dogodi, niti da snabdevanje gasom bude narušeno, kategoričan je prvi čovek "Srbijagasa".
Prof. dr Petar Stanojević, bivši dugogodišnji pomoćnik ministra energetike za naftu i gas, objasnio je za "Politiku" da bi efekat diverzije na kopnenom delu gasovoda bio kao kada je došlo do pucanja cevi na delu bugarskog gasovoda jer su bile stare, pa je kratko vreme došlo do prekida u snabdevanju, ali sve je brzo sanirano.
Sada bi momentalno primetili da padne pritisak ako bi onima koji diverziju sprovode to i uspelo, ocenjuje Stanojević, inače profesor na Fakultetu bezbednosti.
Predsednik udruženja za gas Srbije Vojislav Vuletić naglašava da je sreća u nesreći što ukoliko dođe do incidenta ili bilo kakvog drugog pokušaja diverzije na kopnenom delu gasovoda preko Srbije, postoje blok ventili koji bi sprečili dalju veliku havariju.
"Dužina gasovoda 'Turski tok' kroz Srbiju je 403 kilometra. Ukoliko bi bilo incidenata, mi imamo dva blok ventila, što bi automatski zaustavilo dotok gasa i time bi bila sprečena šteta većih razmera. Pomorski deo nema te blok ventile, zbog čega bi posledice bile dalekosežnije. Upravo iz bezbednosnih razloga, Srbija ima još dve kompresorske stanice, jednu na granici sa Mađarskom i drugu u Zaječaru, koje bi takođe reagovale na svaku promenu pritiska u cevima", naglašava Vuletić.