"Otvaranje Pandorine kutije iz koje će izlaziti razno-razni rodovi", ove reči se mogu trenutno čuti sa čela vodeće religijske zajednice u Severnoj Makedoniji, a povodom zakonskog predloga za koji nije izvesno ni da će se naći u parlamentarnoj proceduri.
Naime, pre i nego što su se poslanici u Sobranju našli u poziciji da raspravljaju o predlogu zakona o matičnim knjigama i rodnoj ravnopravnosti, Crkva traži njihovo povlačenje.
Na toj adresi smatraju da bi ova dva zakona mogla "redefinisati čitavo društvo".
Podvlače da su zakoni na "ivici usvajanja", bez obzira što ministarka rada i socijalne politike Jovana Trenčevska u izjavi za Radio Slobodna Evropa (RSE) potvrđuje da predlozi nisu u Parlamentu.
Međutim, Makedonska pravoslavna crkva – Ohridska Arhiepiskopija (MPC – OA) tvrdi da će ovi zakoni, ako se usvoje, "otvoriti Pandorinu kutiju iz koje će svaki dan izlaziti različiti rodovi", te zarad sprečavanja takvog scenarija zakazuje protest za četvrtak, 29. juna u Skoplju.
Biće to prvi protest te vrste u istoriji makedonskih verskih zajednica.
Naime, inicijativu pravoslavne crkve podržale su, kako je saopšteno iz MPC – OA, Islamska verska zajednica i Katolička crkva.
S obzirom da je MPC – OA priznata samostalnost maja 2022, biće ovo i prvi protest na koji poziva u svojoj istoriji.
Poziv je praćen i snažnom kampanjom na društvenim mrežama, u kojoj se obraćanju građanima koji po većini istraživanja neguju visoko poverenje u verske zajednice.
Da je tako pokazalo je i nedavno istraživanje Instituta za demokratiju "Societas civilis" (IDSC) koje je pripremljeno u okviru Programa parlamentarne podrške, a po kom su crkve institucije od najvećeg poverenja u Severnoj Makedoniji.
Šta smeta crkvi?
Do sada je bilo raznih povoda i pitanja od interesa za društvo, ali su crkvu na protest naterali samo zakoni za prava LGBT zajednice.
Zakoni nam daju drugačije značenje pojma rod, od onog na koji smo navikli, rekao je 27. juna episkop Jakov Stobiški na konferenciji za novinare u ime Sinoda MPC-OA.
"Rod kao atribut pola, kao društveni konstrukt pola, ne odvajamo ga od pola, a analogno tome, ako postoje dva pola, postoje i dva roda. Ovi zakoni nam donose monstruoznu konstrukciju. Otvorili su Pandorinu kutiju, tako da svaki dan nastaju različiti polovi, svako može da bude šta hoće. To je nešto na šta nismo navikli, ne volimo i ne prihvatamo", rekao je vladika.
Dokle je stigao zakonski predlog?
Vladika Jakov Stobiški kaže da je Zakon o matičnim knjigama u skupštinskoj proceduri, a korak bliže tome je i zakon o rodnoj ravnopravnosti, jer se, kako je rekao, po drugi put u Severnoj Makedoniji organizuju javne rasprave u vezi sa zakonom.
Vlada je, međutim, prošle godine u martu povukla nacrt zakona o matičnim knjigama, kako bi imala širu raspravu i ispunila očekivanja čitavog društva, kaže ministarka rada i socijalne politike Jovanka Trenčevska.
Nacrt Zakona o rodnoj ravnopravnosti nije dospeo u skupštinsku proceduru jer je u fazi konsultacija i do sada je održano 18 javnih tribina.
Kakav je stav stranaka?
Vladika kaže da protest koji je zakazala Crkva nije uperen ni protiv koga, već protiv sadržaja predloženih zakona. Oni bi mogli dati veća prava pojedincima ili grupama, ali bi to ozbiljno ugrozilo prava većine.
"To je diktatura", kaže vladika Jakov.
Ministarka kaže da svako ima pravo na protest.
"Ne možemo da uskratimo pravo, posebno nama koji se borimo za ljudska prava", kaže ministarka rada. Ona dodaje da će "istina izaći na videlo" i pokazati da Zakon o rodnoj ravnopravnosti poboljšava položaj žena u društvu.
Vladajuće stranke u Severnoj Makedoniji, SDSM i DUI, pod uticajem najave protesta koji organizuje crkva, sada ostavljaju prostor za korekciju tekstova zakonskih predloga.
Predsednik Skupštine Talat Džaferi kaže da zakoni o matičnoj evidenciji i rodnoj ravnopravnosti, takvi kakvi jesu, neće dobiti podršku od njega kao člana DUI.
"A ako je za Evropu, ovo je poslednja stvar koja treba da se uradi za Evropu", rekao je on 26. juna na brifingu za novinare.
Šta se predlaže novim zakona?
U Nacrtu zakona o rodnoj ravnopravnosti, o kome se raspravljalo skoro 10 meseci, piše: "Pol" se odnosi na biološke i psihološke karakteristike na osnovu kojih se ljudi definišu kao žene ili muškarci.
"Rod" se odnosi na društvena svojstva i mogućnosti povezane sa time da ste žensko ili muško, i na odnose između žena i muškaraca i dečaka i devojčica, kao i na odnose između samih žena i odnose između samih muškaraca.
"Rodni identitet" se odnosi na unutrašnje i individualno iskustvo sopstvenog pola koje svaka osoba duboko oseća prema sebi, koje se može, ali i ne mora podudarati sa polom koji joj je dodeljen pri rođenju, kao i lično iskustvo sopstvenog tela i različitog izražavanje pola, uključujući ime, odeću, govor, manire i još mnogo toga.
U predlogu zakona o matičnim knjigama otvara se pitanje da trans osobe imaju rodni identitet koji ne odgovara polu upisanom u matične knjige rođenih.
Predlogom je predviđeno da svaki punoletni građanin ima pravo na zakonsko prepoznavanje roda i da to može učiniti podnošenjem zahteva koji bi se popunjavao kod javnog beležnika.
Odnosno, osoba će moći da promeni oznaku pola u matičnom registru i tako će mu država priznati pravi rod.
Dan pre vladikine konferencije za novinare, Komisija za zaštitu od diskriminacije pozvala je episkopa Stobiškog da se izvini, jer je, kako je Komisija utvrdila, izvršio diskriminaciju na osnovu seksualne orijentacije i rodnog identiteta.
On je u javnim nastupima, kako se navodi, izražavao ponižavajuće, uvredljive i degradirajuće stavove prema transrodnim osobama. Ukoliko se javno ne izvini, Komisija će podneti zahtev za prekršajnu odgovornost.
Odmah potom on im je odgovorio da ne prihvata njihove preporuke i da je spreman da mu se sudi, ali i na mnogo više.
Nije precizirao na šta misli.