Podaci nacionalnog kontakt centra za bezbednost dece na internetu, koji je formiralo Ministarstvo trgovine i telekomunikacija, govore da je tokom 2022. kreirano 110 predmeta koji su upućeni tužilaštvu, MUP-u i Ministarstvu prosvete a koji se odnose na vršnjačko nasilje, vrbovanje dece od predatora, dečju pornografiju, ucene, pretnje i seksualno onlajn-uznemiravanje, prenosi "Politika".
Međutim, ovo je tek delić problema ako se ima u vidu da su po podacima evropskog istraživanja "EU kids online" deca u Srbiji na prvom mestu po korišćenju društvenih mreža na celom kontinentu – čak 86 odsto mališana koristi internet svaki dan, a 65 procenata dece uzrasta od devet do deset godina svakodnevno pristupa netu preko mobilnog telefona.
Dok podaci izvedeni iz istraživanja britanskog sajta "Tech Parent Zone" govore da do petog rođendana deteta roditelji u proseku postave čak 1.500 njegovih fotografija na društvenim mrežama, stručnjaci Interpola upozoravaju da u svakom trenutku na internetu vreba oko 750.000 pedofila.
Urednica sajta "Detinjarije" Jovana Papan rekla je da roditelji znaju da internet ima i svoje loše strane, ali se teše mišlju da svi postavljaju fotografije svoje dece na socijalne mreže. Kovanica roditeljstvo-podeliteljstvo najbolje definiše gajenje dece u 21. veku, dodaje ona.
S obzirom na to da su društvene mreže postale sastavni deo našeg života pre više od decenije, sada, kako kaže, imamo celu generaciju dece – malih "Trumana", čije živote prate desetine hiljada ljudi, baš kao u istoimenom filmu. Oni znaju bukvalno sve o njima.
"Ta deca imaju svoj digitalni identitet koji je podložan zloupotrebi, jer se nešto što je jednom objavljeno na internetu veoma teško briše", istakla je Papanova.
Skrenula je pažnju na rezultate jednog britanskog istraživanja koji govore da čak dve trećine tinejdžera, uzrasta od 12 do 16 godina, smatra da su roditelji bez dozvole objavljivali njihove fotografije, pri tome 40 odsto njih kaže da su u pitanju snimci kojih se stide, jer su na njima golišavi ili izgledaju čudno.
"Tu treba dodati i one roditelje koji žele da zarade na svojoj deci i naprave od njih influensere, pa ne prezaju da zbog pakovanja besplatnih pelena svoje dete obnaže i u obuku ga samo u pelene sponzora. U želji da njihovo dete stekne slavu u virtuelnom svetu, ne razmišljaju da jedno pakovanje besplatnih pelena može imati veoma visoku cenu", zaključila je Papićeva za "Politiku".