Srbija i Balkan

Nepažnja koja može doći glave: RT Balkan istražuje najčešće uzroke nesreća na srpskim prugama

Na putnim prelazima u Srbiji tokom 2022. i 2023. godine do danas dogodilo se 77 nesreća, u kojima je stradalo 11, a povređene su 22 osobe
Nepažnja koja može doći glave: RT Balkan istražuje najčešće uzroke nesreća na srpskim prugama© Tanjug / Rade Prelić

U teškoj nesreći koja se dogodila 24. jula oko 23.30 časova na železničkom pružnom prelazu Vrčin, ugašena su dva mlada života.

Naime železnička lokomotiva bez vagona na relaciji Ostružnica-Lapovo, udarila je desnu bočnu stranu automobila "pežo 308", a tom prilikom poginuli su tinejdžeri Vuk G. (18) i A.B. (15), dok je M.Đ (17) povređena.

Povodom ovog nesrećnog slučaja oglasila se Infrastruktura železnice Srbije koja je izrazila saučešće porodicama nastradalih.

"Vozači drumskih vozila odgovorni za 99 odsto udesa i nezgoda"

"U oko 99 odsto slučajeva za udese i nezgode na putnim prelazima u kojima je došlo do smrti ili povređivanja, bili su odgovorni vozači drumskih vozila, koji ne poštuju signalizaciju i saobraćajne propise na putnim prelazima. Slične su statistike kada je reč o nesrećama na putnim prelazima i na prugama inostranih železničkih uprava u okviru Međunarodne železničke unije", naglašava se u saopštenju Infrastruktura železnica Srbije koje je dostavljeno našoj redakciji.

Što se nesreća na srpskim prugama tiče, prema zvaničnim izveštajima nadležnih državnih organa, posmatrano u periodu od 2000. godine do danas, dakle više od dve decenije, samo u manje od 1 odsto slučajeva za nesreće na putnim prelazima u kojima je bilo nastradalih ili povređenih odgovorna je bila železnica.

Iz tog preduzeća za RT Balkan naglašavaju da korišćenje putnih prelaza je bezbedno sve dok učesnici u saobraćaju poštuju zakone, propise i saobraćajnu signalizaciju.

Prema njihovim rečima, nažalost, učesnici u drumskom saobraćaju često ne gledaju i ne osmatraju prugu prilikom prelaska preko nje, preduzimaju rizična i opasna kretanja mimoilazeći branike i polubranike, ne poštuju u dovoljnoj meri svetlosnu signalizaciju, te prelaze preko pruge iako je uređaj za obezbeđenje saobraćaja već spušten.

Crna statistika

Na putnim prelazima u Srbiji tokom 2022. i u prvih šest meseci 2023. godine dogodilo se 77 nesreća, u kojima je stradalo 11, a povređene su 22 osobe, saopštili su iz Infrastrukture železnica Srbije.

Objašnjavaju da šinsko vozilo uvek ima prednost u odnosu na drumski saobraćaj na putnim prelazima, bez obzira na rang puta, što je propisano i zakonom. 

Međutim, kako navode, vozači drumskih vozila često zaboravljaju ili ne znaju da je zaustavni put železničke kompozicije između 700 i 1.000 metara i da ma koliko voz izgledao udaljeno, momentalna reakcija nisu moguće.

"Svi pružni prelazi su obezbeđeni"

"Na srpskim prugama postoji ukupno 2.118 putnih prelaza i svi su obezbeđeni. Ne postoje neobezbeđeni putni prelazi. Ukoliko na putnom prelazu nema signalno-sigurnosne opreme (branici, polubranici, zvučna i svetlosna signalizacija), ni znakova vertikalne drumske (Andrejin krst, znak 'Stop'), onda se i ne radi o regularnom, već o 'divljem', nepropisnom i neregularnom prelazu preko pruge, koji ne predstavlja putni prelaz", objasnili su iz Infrastruktura železnice Srbije za RT Balkan.

Kako dodaju, na koji će način pojedini putni prelaz biti osiguran zavisi od preglednosti pruge i puta na mestu ukrštanja (trougao preglednosti), namene pruge, vrste puta, gustine saobraćaja, najveće dopuštene brzine, dužine putnog prelaza i slobodnog prostora iznad putnog prelaza.

"Na način osiguranja putnih prelaza uticaj ima i lokalna samouprava, koja takođe učestvuje u finansiranju i održavanju prelaza", objasnili su.

Napominju i da na ukinutim prugama i na prugama na kojima se ne odvija saobraćaj je ukupno 411 neaktivnih putnih prelaza.

"To znači da danas na prugama Infrastrukture železnice Srbije postoji 1.707 aktivnih putnih prelaza, na kojima se odvija železnički i drumski saobraćaj", objasnili su.

Naglašavaju da od tog broja ukupno 522 putna prelaza (znači otprilike jedna trećina) obezbeđena je signalno-sigurnosnom opremom (branici, polubranici, svetlosna i zvučna signalizacija), dok su ostali putni prelazi obezbeđeni znakovima vertikalne drumske signalizacije (Andrejin krst, znak 'Stop').

"Sagledavajući sve ekonomske i tehnološke aspekte, ne postoji realno opravdanje da svi putni prelazi budu osigurani automatskim uređajima. Takva praksa nije zabeležena ni u mnogo bogatijim i savremenijim železnicama, a ni u daleko razvijenijim državama u kojima se mnogo više ulaže i u železnicu i železnički saobraćaj", ističu.

"Nigde u svetu svi putni prelazi nisu obezbeđeni rampama. U Evropskoj uniji, od 105.300 putnih prelaza, rampama je obezbeđeno oko 53 odsto. U Velikoj Britaniji samo četvrtina putnih prelaza obezbeđena je rampama, u Turskoj trećina, u Španiji oko 40 odsto, a najviše rampi imaju Francuska (oko 70 odsto) i Italija (oko 80 odsto)", dodaju.

Podizanje nivoa bezbednosti     

Država Srbija, resorno Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture i Infrastruktura železnice Srbije ulažu velike napore u podizanje nivoa bezbednosti saobraćaja na putnim prelazima.

Zahvaljujući državi, u toku je realizacija tri projekta koji se finansiraju od strane međunarodnih finansijskih institucija. U okviru tih projekata bezbednost saobraćaja biće unapređena na oko 240 putnih prelaza u Srbiji.

"Najviši nivo obezbeđenja saobraćaja na putnim prelazima je denivelacija pruge i puta, što je učinjeno prilikom izgradnje pruge za velike brzine između Beograda i Novog Sada, gde neće biti ni jednog ukrštanja pruge i puta. Tako će biti i na brzim prugama Novi Sad – Subotica, Beograd – Niš i na drugim brzim prugama u Srbiji", naglašavaju iz Infrastruktura železnica Srbije.

Ali, samo ukoliko građani vode računa o ličnoj bezbednosti, ponašaju se savesno i odgovorno i poštuju propise, možemo zajedno sačuvati ljudske živote i bezbednost saobraćaja, naglašavaju.

"Nepoštovanjem saobraćajnih propisa, nepažnjom i neodgovornom vožnjom na putnim prelazima građani direktno ugrožavaju sopstveni život, ali i bezbednost železničkog saobraćaja i putnike u vozu", ističu.

Apel

 "Infrastruktura železnice Srbije zato stalno apeluje i upozorava vozače drumskih vozila da posebno prilikom prelaska preko pruge na putnim prelazima poštuju saobraćajnu signalizaciju i budu pažljivi, savesni i odgovorni u saobraćaju, kako bi se izbegle nesreće i sačuvali ljudski život", apeluju iz ovog preduzeća.

 

image