Novi Zakon o bezbednosti saobraćaja: 18 grehova koji će rezultirati oduzimanjem vozila

Pored oduzimanja vozila za teške prekršaje, novi zakon obuhvata i ograničenja za vozače lakih električnih vozila, ali i pominje u svetu sve popularnije automobile bez vozača

Vlada Srbije je usvojila nacrt novog Zakona o bezbednosti saobraćaja (ZOBS), a ako bude usvojen u Skupštini, doneće brojne promene – pre svega mogućnost oduzimanja automobila nesavesnom vozaču u čak 18 slučajeva ukoliko ga saobraćajna policija uhvati treći put u roku od dve godine da čini takve prekršaje.

U tom slučaju zakonodavac prepoznaje da je u pitanju "nepopravljivi povratnik" i da je potrebno primeniti "najstrožu kaznu" – oduzimanje vozila. Mahom reč je o prekršajima koji su po sadašnjem zakonu karakterisani kao nasilnička vožnja.

Ovo je 18 prekršaja zbog kojih će se u Srbiji oduzimati vozila:

"Ukoliko prilikom kontrole saobraćajni policajac zatekne učinioca težeg prekršaja, koji je pravosnažno osuđivan za ista dela, on može privremeno da mu oduzme vozilo. Ovo nije usmereno ka prosečnom učesniku u saobraćaju. Ne može neko da ostane bez auta zbog jednog crvenog svetla, ali ako je npr. imao prekoračenje brzine od više od 70 km od dozvoljene brzine u naselju, onda može. I tada oduzimanje vozila traje do kraja sudskog spora", objasnio je za emisiju SAT pukovnik Vladan Nikolić, pomoćnik načelnika Uprave saobraćajne policije MUP RS.

Takođe, izmenjeni zakon će prvi put prepoznati vozače lakih električnih vozila, odnosno električnih bicikala i trotineta. Oni će moći da koriste biciklističku stazu, pešačko-biciklističku stazu ili biciklističku traku. Dakle, neće smeti da se kreću trotoarima na kojima nema ucrtanih pomenutih staza.

Prema ZOBS-u (punoletni) vozač lakog električnog vozila sme da koristi kolovoz u širini najviše od jednog metra od desne ivice kolovoza, i to po putu na kome je najviša brzina kretanja 50 km/č.

"Dakle, ovde se radi o lakim električnim vozilima čija brzina ne prelazi 25 km/č, a masa 35 kg. Ovim zakonom šaljemo poruku da druga, tzv. teška elektronska vozila nisu poželjna na našim putevima. Prevozno sredstvo koje zakon ne prepoznaje biće isključeno iz saobraćaja", precizirao je Nikolić.

U predlogu novog zakona prvi put se pominju u svetu sve popularniji automobili bez vozača, tj. autonomna vozila – proizvedeno ili prepravljeno motorno vozilo s automatizovanim sistemom vožnje "uz delimično upravljanje od strane vozača, odnosno uz potpuno odsustvo upravljanja od strane vozača".

"Ovo je prvi put da uvažavamo da je veštačka inteligencija nešto što dolazi, definisali smo autonomno vozilo i precizirali pod kojim uslovima će moći da se koristi. Omogućili smo to u saobraćaju, ali za sada samo u svrhu testiranja, a s donošenjem novog zakona biće razmatrane i druge opcije", zaključio je pukovnik Nikolić.