Srbija i Balkan

Sarajevo menja lekcije: Haške presude kao izvor istorijskih činjenica

Još u maju 2017. godine kantonalna Skupština usvojila je nove zakone i formirala komisiju koja je sačinila nastavni materijal sa četiri tematske celine od vojno-političkog aspekta i svakodnevnog života grada u ratnim uslovima do ratnih zločina i sudskih presuda
Sarajevo menja lekcije: Haške presude kao izvor istorijskih činjenica© ATA Images, all rights reserved

U Kantonu Sarajevo u toku je revizija nastavnog materijala za osnovno i srednje obrazovanje koji se odnosi na ratni period grada od 1992-1995. godine i sudske presude Međunarodnog suda za ratne zločine i sudova BiH.

Ministarstvo za obrazovanje, nauku i mlade dopunu nastavnog štiva ne bazira na istorijskim činjenicama, nego na sugestijama političara poput ministarke Naide Hote Muminović, piše portal RTRS navodeći ocenu akademske zajednice u Republici Srpskoj "da se očito radi o zloupotrebi istorije u političke i ideološke svrhe".

Ministarstvo za odgoj i obrazovanje Kantona Sarajevo je posebnu pažnju, dodaju, usmerilo na dodatno obrazovanje učenika osnovnih i srednjih škola o ratnom periodu grada i sudskim presudama Haškog tribunala i domaćih sudova.

Nametanje ovih tema počelo je u maju 2017. godine kada je kantonalna Skupština usvojila nove zakone i formirala komisiju koja je sačinila nastavni materijal sa četiri tematske celine od vojno-političkog aspekta i svakodnevnog života grada u ratnim uslovima do ratnih zločina i sudskih presuda.

Resorno ministarstvo sa ministarkom Naidom Hota Muminović najavilo je ovogodišnju reviziju, odnosno dopunu novim sudskim presudama i predratnim govorima tadašnjih predstavnika srpskog naroda.

Direktor Pedagoškog zavoda Republike Srpske Predrag Damjanović podseća na preporuku Saveta Evrope iz 2000. godine da se u nastavnim programima na svim nivoima period 1992-1995. ne izučava. Međutim, pojedini kantoni u FBiH nisu se obazirali na tu preporuku nego su počeli sa blaćenjem i optuživanjem srpskog naroda koja ne prestaju. Zbog tih činjenica, pre desetak godina, ratne godine našle su svoje mesto i u obrazovnom sistemu Srpske, kaže Damjanović.

"Držimo se principa, da u tim našim planovima i programima apsolutno ne vređamo ni jedan narod. Mi želimo da učenike ili generacije učenika koje sad pohađaju škole upoznamo sa činjenicama, sa događajima iz 1992. do 1995. godine, a da li će to biti istorijska činjenica, to neka dokazuju istoričari u narednih 50 godina", kaže Damjanović.

Za profesora banjalučkog Filozofskog fakulteta Dragišu Vasića nije iznenađenje dodatno obrazovanje učenika koje nameću političari i pomenuta ministarka, preneo je Tanjug. Za Vasića je nedopustiva zloupotreba istorije u političke i ideološke svrhe.

"Pročitao sam da je njihova ministarka obrazovanja ukazala konkretno šta treba da bude u tim sadržajima, a to ne bi trebalo da bude posao jednog ministra obrazovanja. Dakle, nastavne programe, sadržaje udžbenika, treba da pišu istoričari", jasan je Vasić.

Jednostrani pristup obrazovanja mladih naraštaja na neistinama u budućnosti može dovesti do neželjenih dešavanja, zaključuje posalnik SNSD-a u PD PS BiH Milorad Kojić.

"Prave klasičan vid indoktrinacije budućih generacija, a ta indoktrinacija je prevashodno zasnovana na neistinitim tvrdnjama. Te nove generacije mogu biti problematične za budućnost svih naroda i mogu proizvesti neke negativne posledice u bliskoj budućnosti", ističe Kojić.

Sarajevska vlast i kroz obrazovni sistem i kreiranje sopstvene istorije diktira zatiranje multietničkog grada u kojem je živelo 170.000 Srba, od kojih je ostalo još nekoliko hiljada.

image