Osnivač portala "Tango siks" Petar Vojinović, izjavio je da će se povodom pada ultra-lake letelice, koja se u četvrtak srušila nedaleko od aerodroma "13 maj", kod Zemun Polja, voditi dve istrage, civilna i ona strukovna, koja obično traje tri meseca.
"Istraga zbog pada letelice u kojoj je poginuo pilot, vlasnik letelice, biće civilna, vodiće je tužilaštvo, kako bi utvrdilo da li je bilo kriminaliteta i sličnih namera, i ona vazduhoplovna iz Centra za istraživanje vazduhoplovnih nesreća, čiji je cilj da analizira tehničke i aspekte ljudskog faktora kako bi se izvukle pouke i lekcije i kako se nešto tako ne bi više ponovilo", rekao je Vojinović za Tanjug.
On je dodao da će se u istrazi o padu ultra-lake letelice Eskual VM-1C angažovati stručnjaci iz raznih oblasti, tehnička ekspertiza će se raditi na fakultetu, a analiziraće se i "istorija" pilota.
Vojinović je ukazao da rekreativna, privatna avijacija kod nas nije zabeležila udes sa fatalnim ishodom preko dve godine.
"Poslednji udes sa fatalnim ishodom na aerodromu '13. maj' dogodio se 2018. godine i po sredi je bio ljudski faktor. Od osnivanja tog aerodroma 2001. godine ovo su jedina dva udesa sa fatalnim ishodom", naveo je on.
Prema njegovim rečima, Eskual VM-1C je visokoperformansna ultra-laka letelica čiji je inženjerski i proizvodni projekat sada pokojni Aleksandar Arsić otkupio pre 10 godina od grupe inženjera iz Španije. Bio je to pouzdan i kvalitetan projekat, naveo je osnivač portala "Tango siks".
"Globalno ih je proizvedeno oko 20 primeraka. Nakon otpočinjanja proizvodnje u Srbiji izrađeno ih je ne više od pet. Letelice su proizvođene u kitu (segmentima koje kupac sam sastavlja), ne serijski", naveo je on i precizirao da se letelica registracije YU-A299 srušila nakon poletanja sa aerodroma "13. maj" kod Zemun Polja.
Takve letelice su popularnije u opštoj avijaciji, jeftine su i podjednako moraju biti sertifikovane kao sve ostale, rekao je Vojinović i dodao da pilot mora da ima dozvolu, da poštuje sve procedure.
Prema njegovim rečima, razlozi za nesreću mogu biti brojni, a činjenica da je letelica uspešno poletela govori da su se problemi pojavili posle toga.
Sreća u nesreći je, kako smatra, da je očevidac bio jedan od najiskusnijih pilota ovakvih letelica i da je video šta se dešavalo, a pilot mu je rekao da ima poteškoća sa komandama i kontrolom letelice.
To može, kako je ocenio, da znači svašta, a istraga će utvrditi da li je pilot možda dobio srčani udar, da li se nešto zaglavilo ili otpalo.
Prema njegovim rečima, tu je i činjenica da je otpao deo letelice, što je pomenuo očevidac.
Vojinović podseća da to što je rekareativna i privatna avijacija u Srbiji bila dve godine bez ikakvih udesa sa fatalnim ishodom predstavlja dobar bezbednosni rezultat.
Prema njegovim rečima, statistički, ljudski faktor je najčešći uzor nesreća.
"Tehnika jako retko otkazuje, ali i ona mora da se nadgleda, pa tu opet dolazimo do ljudskog faktora. Mašine se kvare i sada će biti najvažnije da se utvrdi uzrok nesreće", rekao je on.
Na pitanje kako je moguće prizemljiti ultra-laku letelicu na terenu poput onoga kod Zemun polja, u kukuruzištu, Vojinović navodi da, kada motor otkaže, to nije strašno jer su letelice tako napravljene da mogu da jedre bez pogona određeno vreme, ali da je problem ako se dogodi strukturno oštećenje, što se ovde pominje.
Podsećamo da se ultra-laka letelica srušila četiri-pet minuta nakon poletanja. Pilot nije mogao da upravlja njome i srušio se u obližnje kukuruze i zapalio.