Za samo prva tri dana septembra 2023. godine u saobraćajnim nezgodama u Srbiji poginulo je osam osoba, dok su dva lica zadobila teške telesne povrede opasne po život.
Samo u nedelju, 3. septembra, život na srpskim putevima izgubilo je čak pet učesnika u saobraćaju.
"Iako bi sad ova serija događaja mogla da stvori suprotan utisak, podatak koji je od značaja jeste da je u prvih osam meseci ove godine broj poginulih smanjen za 18 odsto u odnosu na isti period prošle godine", kaže za RT Balkan Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja.
Koji su faktori saobraćajnih nesreća?
Okanović ističe da postoje tri osnovna faktora koja utiču na nastanak saobraćajnih nezgoda - nebezbedno ponašanje učenika u saobraćaju, nebezbedni putevi i neispravna vozila.
"Statistički je najčešće nebezbedno ponašanje, odnosno ljudski faktor i kada govorimo o njemu pre svega je u pitanju brzina. Dakle, brzina, alkohol, nebezbedna preticanja, a bitan faktor je i nekorišćenje sigurnosnih sistema kao što su pojas, kaciga ili auto-sedišta", naglašava sagovornik RT Balkan.
Kako dodaje, kada govorimo o putevima, jedan od najvećih problema je signalizacija, nepropisno stanje signalizacije, nepostojanje zaštitne opreme na drumovima i nepropisno stanje kolovoza.
"Ako pričamo o vozilima tri najčešća uzroka za vozila su neispravna svetlosna signalizacija, neispravni pneumatici i neispravno stanje uređaja za kočenje", dodaje.
Ko je najugroženiji u saobraćaju?
Prema rečima Okanovića, najugroženija starosna kategorija u saobraćaju su mladi, starosna grupa između 15 i 30 godina.
"Najčešći su vinovnici saobraćajnih nesreća, najčešće stradaju, i ako pogledamo tu starosnu grupu kao deo populacije - saobraćajne nezgode su najčešći uzrok smrti te populacije. Kada pogledamo ukupno - srčana oboljenja, kancer, suicide, narkomaniju, ubedljivo najveći uzrok smrti su saobraćajne nezgode", ukazuje Okanović i dodaje da Ujedinjene nacije prepoznaju mlade u saobraćaju kao jedan o četiri najveća problema u sistemu bezbednosti saobraćaja.